SixSilver Jubiler Gliwice

Zmiana ul. Zwycięstwa w kolejną reprezentacyjną wizytówkę Gliwic planowana jest już od kilku lat. Teraz te plany zaczynają nabierać kształtów.

W 2016 r. wzdłuż ulicy zamontowano klimatyczne oświetlenie, teraz poznaliśmy koncepcję jej przebudowy. Zakłada ona stworzenie przestrzeni przyjaznej dla wszystkich uczestników ruchu drogowego – pieszych, rowerzystów i kierowców. Koncepcja obejmuje odcinek ulicy Zwycięstwa, od skrzyżowania z ul. Dubois do skrzyżowania z placem Inwalidów Wojennych.

FORUM

Główne zmiany zaproponowane przez projektanta dotyczą zawężenia jezdni i budowy dodatkowego pasa, którym poruszałby się pojazd alternatywny dla obecnie funkcjonującego autobusu. Miałby on kursować wahadłowo na odcinku pomiędzy placem Inwalidów Wojennych a dworcem kolejowym.

Opracowanie przewiduje także wymianę nawierzchni jezdni ul. Zwycięstwa (w nawiązaniu do jej charakteru i estetyki) oraz chodników. Po analizach i obserwacji stanu istniejącego projektant przyjął, że ciągi piesze pełnią dwie różne funkcje, tzw. szybką i rekreacyjną.

Chodnik o szerokości 4 m przeznaczony do szybkiego przemieszczania się, prowadziłby od dworca PKP w kierunku Rynku. Po drugiej stronie koncepcja zakłada węższy chodnik o szer. 3,5 m, z przylegającym na 2,5 m tzw. pasem technicznym, z miejscem dla zieleni, ławeczek i miejsc postoju dla rowerów.

Pomysłodawca zaplanował wprowadzenie szeregu ułatwień dla osób niepełnosprawnych, przedstawił także przykładowe rozwiązania elementów małej architektury, takie jak ławki czy pomosty, które miałyby być rozstawione wzdłuż całego obszaru.

Opracowanie koncepcji zakłada także wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości do 30 [km/h] obejmującej ulicę Zwycięstwa oraz ulice do niej „dochodzące” (na pewnych odcinkach lub na całej długości). To kolejne sposoby na uspokojenie ruchu.

W ramach powierzonego zadania projektant przeprowadził pomiary ruchu. Wynik szczegółowych analiz pokazał, że nie ma możliwości całkowitego wyłączenia ul. Zwycięstwa z ruchu kołowego.

W koncepcji wskazane zostały wstępne pomysły w zakresie możliwości realizacji ograniczonego czasowo postoju pojazdów dla zaopatrzenia/dostaw.

Zgodnie z obecnym stanem i założeniami projektowymi nie planuje się wprowadzenia ogólnodostępnych miejsc parkingowych wzdłuż ul. Zwycięstwa. Założono natomiast lokalizację przystanków autobusowych: dwóch w kierunku Rynku i trzech w kierunku dworca kolejowego. Nie będzie osobnej ścieżki dla rowerów – rowerzyści będą poruszać się jezdnią.

Opracowanie dotyczące zmian na ul. Zwycięstwa to etap koncepcji, która jest niezbędna do zaproponowania przez projektanta możliwości zagospodarowania ulicy oraz oszacowania kosztów jej realizacji. Stanowi podstawę i wskazanie standardów dla projektanta, któremu przyjdzie zmierzyć się z opracowaniem projektu budowlano-wykonawczego dla tej inwestycji.

Niektóre rozwiązania projektowe zawarte w opracowaniach koncepcyjnych mogą zatem ulec modyfikacji na etapie sporządzania właściwej dokumentacji budowlano-wykonawczej (m.in. z uwagi na większą szczegółowość prac projektowych czy w związku z wytycznymi uzgodnień branżowych z gestorami licznych sieci uzbrojenia podziemnego).

Zwycięstwa2Rozwiązania przedstawione przez projektanta w wariancie koncepcji są optymalne pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uwzględniają przede wszystkim dogodne warunki dla wszystkich uczestników ruchu, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu pieszego i rowerowego. Wariant ten pozwala w przyszłości na dokonywanie pewnych modyfikacji przestrzennych i organizacyjnych.

49 KOMENTARZE

  1. Latarnie na Zwycięstwa to kuriozum w skali świata- wbrew temu co twierdzi autor tekstu, nie są one klimatyczne lecz nieproporcjonalnie wysokie, łamiąc harmonię ulicy (pomijając fakt, że zamiast oświetlać ulicę oświetlają 3 piętra budynków). Podobnych doznań dostarczy posadzenie drzew tylko z jednej strony ulicy – również osobowość – skąd Ci “architekci” czerpią te wzory, jakie uczelnie skończyli, może nam włodarze wyjaśnią?

  2. a jam mam inny pomysł: zrobić kolejkę krzesełkową Rynek – Dworzec PKP z przystankiem koło McDonalds!
    nie wiem skąd biorą się architekci i planiści, którzy realizuja swoje wizje w Gliwicach – “woonerf” na ul. Siemińskiego (d. Wieczorka), “pajączek” na skrzyżowaniu Siemińskiego/Kozielska/Daszyńskiego i parę innych… np. bezkształtne budownictwo rozwijające się w mieście, proponuję też posadzić przy ul. Zwycięstwa kaktusy, bo będą dobrze pasować do projektu…. Czy w Gliwicach jest jeszcze architekt miejski? chyba nie, bo nie pozwoliłby na fasadę Urzędu Miejskiego…

  3. Przed wdrożeniem proponuję porównać równie piękną wizję architektoniczną przebudowy ul. Siemińskiego – z budzącym lekką zgrozę efektem finalnym.

  4. A może zamiast ciągle skupiać się na Rynku, uliczkach wokół i ul. Zwycięstwa, które ciągle się remontuje, ulepsza, wypieszcza, upiększa, koloruje, pucuje, władze wyremontowałyby inne ulice i chodniki, z których muszą korzystać mieszkańcy bo na swoje nieszczęście nie mieszkają w centrum.

  5. Nie wiem na ile jest potrzebny ten dodatkowy pojazd. Wolałabym naprawdę szeroki chodnik z możliwością wystawienia stolików przez lokale.

  6. Kolejny poroniony pomysł jak z ulicą Siemińskiego, szkoda tylko że za te idiotyczne bardzo drogie i nie praktyczne projekty płacą podatnicy którzy muszą się dostosować do idiotyzmow architekta !

  7. Moje pytanie brzmi co mają zrobić osoby o ograniczonej możliwości poruszania się (kule, laski, balkoniki) Czy ktokolwiek przewidział, że takie osoby także korzystają ze sklepów, kawiarni czy restauracji przy ulicy Zwycięstwa? Czy taka osoba ma zaparkować samochód na “zajętym” miejscu dla niepełnosprawnych np przy Urzędzie Miejskim i potem ktoś ją ma zanieść na przykład do McDonalda na kawę? Albo do kantoru itp? Teraz przynajmniej można na chwilę zaparkować na chodniku i spokojnie iść do apteki czy sklepu. Może jeszcze ktoś “mądry” wymyśli wkopanie słupków aby nie parkować? I tym samym skazać wszystkich niepełnosprawnych na kolejny problem bo nikt się z tym w tym kraju nie liczy.

  8. Drogi Architekcie!
    1. Przez ul. Zwycięstwa odbywa się / funkcjonuje dojazd/wyjazd do/z budynków Onkologii oraz ruch z ul.Dolnych Wałów (a wcześniej z Rybnickiej i Siemińskiego/b.Wieczorka) przez Zwycięstwa w kierunku Dworca i z powrotem (ruch szczególnie w okresie dojazdu do pracy i powrotu z pracy).
    2. Ruch komunikacji zbiorowej (autobus A4/były tramwaj) obsługuje połączenie na trasie b.Operetka – zajezdnia przez centrum (jedyna taka linia przez ścisłe centrum miasta).
    3. Ruch ze ścisłego centrum do DTŚ i z DTŚ
    na pewno to nie wszystkie “uczęszczane” przez kierowców kierunki przejazdu przez ul.Zwycięstwa.

    POLECAM SZANOWNEJ UWADZE przy analizowaniu i planowaniu rozwiązań architektoniczno/komunikacyjnych.

  9. Mnie ciekawi jak oni sobie wyobrażają ruch po Zwycięstwa 30km/h, nikt tego nie będzie przestrzegał bo tam nie ma sensu; tam są tylko banki i trochę sklepów, nikt nie chodzi Zwycięstwa „rekreacyjnie”

  10. Zamiast wprowadzać na siłę bezsensowne zmiany (jak na Wieczorka) lepiej zająć się slumsami (oficjalnie ogródki działkowe “Nadzieja”) przy Orlickiego. Coś tak paskudnego znajduje się niecałe 300 metrów od Urzędu Miasta! Ruiny altan poprzykrywane zardzewiałymi blachami, sypiące się ogrodzenia, zaniedbane drzewa i krzewy, to tylko wierzchołek góry lodowej!
    Kolejnym krokiem powinno być zlikwidowanie “pustyni” przy Piwnej i Jagielońskiej, gdzie miało być centrum rozrywki. Czemu nie można tam zrobić parku? Przy okazji można by zrewitalizować obszar pomiędzy torami i DTŚ, który cieszy się “niezbyt dobrą” reputacją. Gdyby to zrobić z głową, to za kilka lat miasto rocznie zarabiało grube miliony rocznie, ale trzeba by zainwestować i zaplanować.

  11. Ja proponuję zamianę nazw z przedłuzeniem ul. Zycięstwa za Rynkiem (Bankowa). Tam, lokalni wygrali (zwyciężyli) z bankiem, którego już od wielu lat tam nie ma, a Zwycięstwa w tej kwestii to wielka przegrana.

  12. Po 1 co pięknego jest na ulicy zwycięstwa żeby mogla zostać wizytówka miasta.
    Po 2 pragnę żeby ktoś mi wytłumaczył jak wyobraża sobie ruch w Gliwicach po odcieciu głównej ulicy tzn. Zwycięstwa

  13. Arletta Dorota Szymczak da się jak wyjdę na ulice tutaj to zrobię zdjęcie jest pas dla rowerów w 90% miasta co poprawia bezpieczeństwo i wyglada rowniez dobrze

  14. Nie do końca rozumiem istotę wydzielania osobnego pasa dla pojazdu kursującego na tak krótkim odcinku, osobnego od zwykłej komunikacji. W tym miejscu mogłaby być ścieżka rowerowa lub miejsca postojowe. Tak na prawdę to jedynym sensownym pojazdem, osobnym od reszty ruchu jest chyba kolejka linowa xD

  15. Dzisiaj w Gliwicach kto jest autorem koncepcji? Serwis informacyjny nie powinien powoływać się na enigmatycznego architekta-mściciela :p

  16. Tak, czytałem. Węższa ulica, poruszanie się rowerem po jeździ i wyprzedzanie “na styk”. To z pewnością nie jest bardziej niebezpieczne niż wydzielenie jakieś strefy po której może poruszać się rower chociaż by biała linia i oznakowanie

  17. “Jaka powinna być główna ulica? ” Takie pytania zadaje sie na spotkaniach i warsztatach w trakcie projektowania, a teraz to jest juz pozno. Mam nadzieje, ze niezbyt pozno.

  18. Czytałeś artykuł i przejrzałeś projekty przed popełnieniem komentarza?
    “Rozwiązania przedstawione przez projektanta w wariancie koncepcji są optymalne pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uwzględniają przede wszystkim dogodne warunki dla wszystkich uczestników ruchu, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu pieszego i rowerowego. “

  19. Zamkneli Akademicka i teraz wieczorem, az strach tamtedy przejsc. Jest to jeden z wiekszych bledow urbanistycznych. Ulica od momentu jej zamkniecia jest jeszcze bardziej pusta. Istnieja rozwiazania posrednie , a nie zamkna lub nie zamknac i to naprawde dobre.

  20. No i tak właśnie o nas-rowerzystach miasto pamięta… brak drogi dla rowerów.. ten projekt nawet w koncepcji nie ma sensu
    Nie lepiej zrobić węższe chodniki i oddzielić na jezdni pasem/barierkami po obu stronach ulicy drogi dla rowerów w obie strony???

  21. Wiem, że mogłoby to trochę skomplikować komunikacje ale to akurat Zwycięstwa powinno być reprezentacyjnym miejskim woonerfem z knajpkami, lodziarniami, kwiaciarniami zapraszająca na starówkę… Może kiedyś…

  22. takie samo gadanie było z Akademicką, zrobili deptak i było ok. Już nie przesadzajmy, że zamknięcie Zwycięstwa sparaliżuje całe Gliwice. I skoro to taka główna arteria miasta i nie możemy jako Kierowcy bez niej żyć to po co ją jeszcze zwężać? ;/

  23. W wizualizacji woonerfu na Siemińskiego/Wieczorka był taki chłopeczek z balonikami idący nad ulicą po linie, tutaj mi tego brakuje.
    Prezentowana wizualizacja niczego nie wprowadza nowego – jaka różnica czy chodnik będzie o pół metra szerszy/węższy – charakter ulicy pozostaje ten sam. Wrysowanie na siłę kilku drzew na prawdę doopy nie urywa.

  24. Dlaczego jest taki problem by zrobić DEPTAK Z PRAWDZIWEGO ZDARZENIA? Dlaczego jest taki problem by zamknąć dla ruchu ten odc.drogi??? Przecież to będzie tak samo beznadziejnie wyglądało jak na Siemińskiego.Czy nie można czegoś naprawdę ładnie zrobić? W innych miastach się da u nas nie??? W obecnym projekcie te pare drzewek nic tu nie da…Szkoda że pieniądze są wyrzucane na tak bezsensowne inwestycje

  25. No jak dla mnie bardzo słabo. Absolutnie nie rozumiem braki ścieżki rowerowej na linii rynek-dworzec. Tak naprawdę ta zmiana oznacza brak zmiany. Wszystko po staremu. Architekt poszedł na łatwiznę i po prostu betonowe płyty po tramwajach przesunął pod chodnik.

    Już pomijam to, ze drzewa za kilka lat będzie trzeba wyciąć, bo korzenie zaczną uszkadzać nawierzchnię i sąsiednie budynki.

    Bardzo chcę być optymistą w tej materii, ale projekt mi się po prostu nie podoba.

  26. Nie będzie ścieżki rowerowej, albo chodnika dla elektrycznych pojazdów takich jak hulajnogi. Nie będzie szerokich chodników na których można wystawić stoliki. Będzie za to trasa dla jakiegoś wozidła, do którego trzeba się będzie przesiadać z autobusu, albo jeździć nim jak się nie chce przejść 500 metrów ulicą Zwycięstwa? Naprawdę to jest alternatywa dla obecnej, martwej ulicy?

  27. Nie będzie osobnej ścieżki dla rowerów – rowerzyści będą poruszać się jezdnią.

    Na pewno zachęci to ludzi do poruszania się na rowerze na wąskiej jezdni z samochodami …

Dodaj komentarz

Please enter your comment!
Please enter your name here