rand2

Podziel się!

Kolejny impuls rozwojowy dla Gliwic? Kanałem Gliwickim do Rotterdamu…


reklama

Ma wiele zalet i ogromne perspektywy rozwoju. Przede wszystkim jest ekonomiczna, bezpieczna i należy do najtańszych sposobów transportowania ładunków. Taka z założenia jest żegluga śródlądowa.

Czy szumnie zapowiadany przez rząd jej rozwój będzie kolejnym impulsem dla Gliwic? Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace związane z odmulaniem Kanału Gliwickiego. Inwestycja o wartości około miliarda złotych ma udrożnić drogę wodną z Gliwic do Opola, a w przyszłości dalej, do Szczecina, a następnie Rotterdamu. Plany Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zakładają przywrócenie drogi wodnej dla transportu i sięgają 2030 r. Ma to być element polityki transportowej polskiego rządu zmierzającej do wykorzystania wszystkich gałęzi transportu w najkorzystniejszych dla nich strefach zastosowania.

– Projekt modernizacji Kanału Gliwickiego zakłada III etapy realizacji. Obecnie administrator tej śródlądowej drogi wodnej – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach – wykonuje I etap projektu (II fazę, w ramach której prace modernizacyjne trwają na śluzach Dzierżno i Łabędy) i równolegle realizuje procedury rozpoczęcia robót w ramach II etapu, obejmujące śluzy Sławięcice i Nowa Wieś. Prace na obiektach w Kłodnicy i Rudzińcu zakończono w 2015 r. Odmulanie koryta żeglugowego kanału oraz modernizacja budowli towarzyszących zostało przewidziane, jako III etap tego złożonego projektu. Mimo to, już w tym roku RZGW w Gliwicach wykonał roboty pogłębiarskie na Kanale Gliwickim w woj. opolskim i śląskim. Kosztem 140 tys. zł wydobyto ok. 1 400 m3 osadów. Równolegle trwają starania, mające na celu pozyskanie dofinansowania dla odmulenia sekcji V i VI drogi wodnej, czyli od śluzy Dzierżno do Łabęd i w kierunku gliwickiego portu – wyjaśnia Linda Hofman, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.

Według konwencji AGN główne drogi wodne w Polsce mają być dostosowane do co najmniej IV klasy żeglowności. Do tego zmierzają działania polskiego rządu.

– Drogi wodne w Polsce są zarządzane przez administrację rządową. Niestety są mocno zaniedbane. W Europie Zachodniej i USA są spławne i wykorzystywane do celów transportowych i turystycznych. Polska dopiero opieszale powraca do tych możliwości. Ostatnia barka przepłynęła kanałem Gliwickim w 2012 r. A przecież transport śródlądowy ma mnóstwo atutów. Skoro w krajach rozwiniętych, o dobrze funkcjonujących gospodarkach jest wykorzystywany, to podobnie powinno być i u nas – wyjaśnia Adam Neumann, zastępca prezydenta Gliwic.

Plusów jest znacznie więcej – odciążenie dróg, możliwość transportowania większych gabarytowo ładunków, powiększenie żeglowności rzek z zabezpieczeniami powodziowymi, impuls rozwojowy dla regionów.

Odnowę dróg wodnych w Polsce i utworzenie z Odry drogi handlowej zadeklarowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ma powstać Kanał Śląski łączący Wisłę z Odrą. Środki na inwestycję wartą ponad 10 mld zł mają pochodzić m.in. z Unii Europejskiej.

– Transport śródlądowy to opłacalny interes. Gliwice są na to gotowe, port utrzymujemy w pełnej gotowości. Naszymi atutami jest dostępność komunikacyjna – w pobliżu portu przebiegają autostrady A1 i A4, droga krajowa nr 88 oraz DTŚ. Gliwice są również dużym i ważnym węzłem kolejowym. Pozostaje nam czekać na działania rządu – mówi Adam Neumann.

Odmulenie Kanału Gliwickiego to tylko jeden z pierwszych kroków zmierzających do udrożnienia drogi wodnej z Gliwic do Szczecina, a w przyszłości dalej, przez Hamburg, aż do Rotterdamu.

– Działania w tym kierunku mogą się rozpocząć jeszcze w tym roku. To bardzo dobry krok, ponieważ żegluga śródlądowa ma przyszłość. To nie tylko rozwiązanie ekologiczne i ekonomiczne, ale też zwiększające bezpieczeństwo powodziowe i podnoszące komfort życia obywateli – podsumowuje Jerzy Zachara, prezes zarządu Śląskiego Centrum Logistyki w Gliwicach.

Według szacunków ministerstwa, na użeglownienie polskich rzek trzeba wydać około 60 miliardów złotych. Całkowita realizacja zadania ma nastąpić do 2030 r. Aktualnie w Polsce transport drogowy stanowi 86%, 12,5% kolejowy, a jedynie ok. 0,4% odbywa się drogą wodną. Zobowiązania wobec Unii Europejskiej, zawarte w tzw. białej księdze transportu zakładają, że do 2030 roku drogą wodną powinno odbywać się 30% transportu.

Kanał Gliwice był budowany od 1934 roku, a oficjalne otwarcie nastąpiło w roku 1939. W momencie uruchomienia, kanał Gliwicki był najnowocześniejszym sztucznym szlakiem wodnym w Europie.

 

źródło: UM Gliwice, fot. Custom Copters

14 filmów pod chmurką. Zobacz pełny program Letniego Kina Plenerowego

Następny artykuł »

To będzie barwna i głośna impreza. Wieczór z Romami w Parku Chopina

Skomentuj

 

komentarzy 11

  1. 13 czerwca 2017

    Trudno przecenić tą inwestycję. Nawet chyba nie zdajemy sobie sprawy z ogromnych perspektyw rozwoju oraz zysków z tej inwestycji.

  2. 9 czerwca 2017

    Byłoby to piękne! !!!!!!!!

  3. 8 czerwca 2017

    dawno temu ,tak pływali ale potem to obsr…

  4. 8 czerwca 2017

    NO SUPER !!!!!!

  5. 8 czerwca 2017

    Przez centrum czemu by nie

  6. 8 czerwca 2017

    Poważnie trzeba spływać aż z centrum? Lepiej się spływa za miastem..

  7. 8 czerwca 2017

    Splywy kajakowe?

  8. 8 czerwca 2017

    hmm kanał można przedłużyć ale po co on w centrum

  9. 8 czerwca 2017

    3+

  10. 8 czerwca 2017

    spoko zdjecie

  11. 8 czerwca 2017

    A w centrum?

pogoda

POGODA

reklama

tekst alternatywny

remonty

  • Zburzą stary most i wybudują nowy. Wymienią też nawierzchnie jezdni i chodników

    07 grudnia 2017

    Na czas robót odcinek został całkowicie wyłączony z ruchu. Objazd wyznaczono ulicą św. Ludwika. Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich [...]

    Zobacz wszystkie wiadomości
  • Wielu kierowców popełnia w tym miejscu błędy. Jest przetarg na budowę ronda

    23 listopada 2017

    Kierowcy najczęściej nie widzą lub po prostu nie respektują znaku STOP. Jak wynika z policyjnych statystyk, wymuszenie pierwszeństwa [...]

    Zobacz wszystkie wiadomości
  • Jest decyzja w sprawie przebudowy “pajączka”. Prace ruszą w przyszłym roku?

    17 listopada 2017

    Organizacja ruchu w tym miejscu sprawia spory problem wielu kierowcom, szczególnie tym spoza Gliwic. Chodzi o [...]

    Zobacz wszystkie wiadomości
  • powiat

  • Jedna z ważniejszych i najbardziej uczęszczanych ulic. Remont na ukończeniu

    30 sierpnia 2017

    reklama Ta ulica była w bardzo złym stanie technicznym i ekonomicznie nieuzasadnione było już wykonywanie remontów cząstkowych. W związku z tym postanowiono wymienić nawierzchnię całościowo.   Ulica ...

    Zobacz wszystkie wiadomości
  • Wiele osób dojeżdża tą drogą na Strefę. W poniedziałek rusza przebudowa

    11 sierpnia 2017

    Jak informuje Zarząd Dróg Powiatowych Gliwice, zakres prac spowoduje konieczność całkowitego zamknięcia drogi nr [...]

    Zobacz wszystkie wiadomości
  • Dni Pyskowic 2017 już w lipcu. Video, C-BooL, Cleo, Mrozu, Vavamuffin

    30 maja 2017

    Serdecznie zapraszamy na dwudniowe święto Pyskowic. W dniach 22-23 lipca 2017 roku na placu „dożynkowym” [...]

    Zobacz wszystkie wiadomości
  • dzisiaj dzisiaj w gliwicach gazeta gliwice Gliwice gliwice 24 Gliwice info gliwickie nowiny informacje KMP Gliwice kradzież media w Gliwicach policja portal gliwice Sport w Gliwicach UM Gliwice w Gliwicach wiadomości wiadomości z Gliwic wydarzenia wydarzenia gliwice wypadek ZDM