SixSilver Jubiler Gliwice

Zakup nowych pociągów tradycyjnych i zwiększenie liczby połączeń na najbardziej popularnych trasach, a może budowa tras dla kolei typu monorail (jednoszynowej), albo po prostu… metra?

To tylko kilka z pytań, na które odpowiedzi i rekomendacje zostaną zawarte w koncepcji Kolei Metropolitalnej. Właśnie został ogłoszony przetarg, którego celem jest wyłonienie firmy, mającej opracować ten dokument. Czas przygotowania? 19 tygodni. Powinniśmy go poznać na początku grudnia.

– W wysokorozwiniętych miastach i obszarach metropolitalnych podstawą transportu publicznego jest kolej – ocenia Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Niestety w ostatnich 30. latach obserwowany jest spadek znaczenia tego środka transportu w naszym regionie. Chcemy je odbudować, ponieważ transport szynowy może być zbawienny dla dróg, zatłoczonych dzisiaj przez samochody osobowe. Każdy z nas wie, że nawet drobna kolizja w godzinach szczytu może skutecznie sparaliżować ruch pomiędzy kilkoma miastami Metropolii – dodaje.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w środę (13 czerwca) ogłosiła postępowanie przetargowe, którego celem będzie wybór firmy, mającej opracować koncepcję Kolei Metropolitalnej. Jego opracowanie – zgodnie z przedstawionym harmonogramem – powinno zająć 19 tygodni, a zatem jego założenia powinniśmy poznać na początku grudnia.

– Koncepcja odpowie nam na najważniejsze pytania dotyczące organizacji transportu szynowego na terenie Metropolii – podkreśla Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, który w zarządzie zajmuje się sprawami związanymi m.in. z transportem.

Chodzi o to, by znaleźć odpowiedź na pytania, czy myśląc o kolei powinniśmy stawiać na zakup nowych pociągów, które mogłyby uzupełnić już teraz funkcjonujące połączenia na najbardziej popularnych trasach oraz na to, w jakim kierunku rozwijana i rozbudowywana powinna być metropolitalna sieć połączeń kolejowych w przyszłości. Z opracowanego dokumentu dowiemy się zatem jaki model Kolei Metropolitalnej byłby najbardziej odpowiedni dla tego obszaru. Przeanalizowane zostaną różne warianty i wskazana rekomendacja odnośnie tego, czy Metropolia powinna stawiać na rozbudowę sieci kolei tradycyjnej, a może inwestować w infrastrukturę jednoszynową, czyli monorail, gdzie pociąg zazwyczaj porusza się na specjalnej estakadzie, po jednej szynie.

– Opracowanie koncepcji Kolei Metropolitalnej to początek drogi, której celem jest usprawnienie transportu publicznego. To bardzo ważny dokument, na podstawie którego w przyszłości konstruowane będą projekty szczegółowe – mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu

– Nie jest to zadanie, które zrealizujemy w ciągu roku czy kilku najbliższych lat. Zbudowanie sprawnie działającego systemu Kolei Metropolitalnej to zadanie na co najmniej dekadę, które wymaga również potężnych nakładów finansowych i współpracy wielu partnerów – dodaje.

Prace nad systemem Kolei Metropolitalnej zostaną podzielone na cztery etapy. Pierwszy to opracowanie samej koncepcji. Założenia te powinny być gotowe do 20 sierpnia. Drugi to opracowanie wymagań systemowych dla koncepcji KM, który powinien zostać zakończony do 24 września. Następnie do 5 listopada ma zostać przygotowany ogólny projekt całej koncepcji, a do 26 listopada – projekt szczegółowy. Wszystkie prace nad tym dokumentem powinny zakończyć się na początku grudnia.

fot. pixabay

 

10 KOMENTARZE

  1. Lepiej monorail jak w Seattle. Można łatwiej budować tam, gdzie kolej nie zmieści w zwartej zabudowie.

  2. Myślę, że metro byłoby dobrym pomysłem, ponieważ jego linie przebiegają pod ziemią, dzieki czemu na powierzchnipozostanie więcej miejsca na rozbudowe miejscowości. Jednak jest to bardzo droga inwestycja, i zapewne realizacja tego projektu zajmie wiele lat, ale znacznie ułarwi on komunikację.

  3. Ależ była kolej metropolitalna – GKW tylko zostały z niej resztki.
    Tak samo opracowano koncepcję a nawet zaczęto budową metropolitalnej kolei normalnotorowej…
    Ale i tak skończy się jak zwykle: odnośnie kolei obiecujemy i planujemy a w tym czasie asfaltujemy, asfaltujemy, asfaltujemy…

  4. Ciekawe czy fakt dużej ilości kopalń przemawia za czy przeciw koncepcji budowy metra. Byłoby super gdyby się dało zkomunikowac Śląsk metrem tylko czy byłoby nas na to stać?

  5. Można zrobić naziemna obudową tunelem. Metro, samo w sobie drogie w wykonaniu, na szkodach górniczych jest astronomicznie nieopłacalne. Chociaż sam bym je wolał, to chyba jednak lepiej puścić to na ziemii

  6. Proponuję taką szybką kolejkę naziemną. Metro to chyba masakrycznie drogie i w ogóle czy do wykonania, ze wzgledu na teren po wyrobiskach kopalnianych. Naziemna kolejka chyba szybsza do wykonania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here