spot_img
spot_img

Stają się popularne. Rower elektryczny – praktyczne porady przed zakupem

Od kilku lat rowery elektryczne cieszą się coraz większą popularnością za granicą. Najchętniej korzystają z nich mieszkańcy dużych miast w Zachodniej Europie. W Polsce ten segment rynku rowerowego dopiero raczkuje. Nie zmienia to faktu, że rower elektryczny to bardzo ciekawy i użyteczny sprzęt, dlatego też warto wiedzieć jak działa i czym różni się od klasycznego jednośladu. Jakie są wady i zalety rowerów elektrycznych, dla kogo będą najbardziej przydatne i na co zwrócić uwagę przy zakupie takiego sprzętu?

Jak działa rower elektryczny?

Większość modeli rowerów elektrycznych wyglądem nie różni się prawie wcale od zwykłych rowerów. Różnica tkwi w źródłach zasilania. Elektryczne, wyposażone są dodatkowo w silnik zasilany przez akumulator. Jego zadaniem jest jednak tylko wspomaganie, co w rzeczywistości oznacza, że nie zastępuje on całkowicie siły mięśni rowerzysty. Działa tylko podczas ruchu pedałów, ułatwiając rowerzyście pedałowanie. A zatem używając go, przy relatywnie mniejszym wysiłku można poruszać się z większą prędkością.

Silnik roweru elektrycznego może posiadać moc maksymalną 250 W. Rowery z silnikami o większej mocy, według przepisów prawa zaliczane są już do motorowerów i powinny być zarejestrowane. Pojazdami takimi nie można poruszać się po ścieżkach rowerowych. Także ze względu na przepisy, a konkretnie zasady Prawa o ruchu drogowym, silnik w rowerze elektrycznym posiada czujnik, który wyłącza go w momencie osiągnięcia prędkości powyżej 25km/h lub gdy użytkownik przestaje pedałować.

Akumulator roweru elektrycznego pozwala – w zależności od modelu – na przejechanie odcinka od 30 do nawet 100 km. Po rozładowaniu akumulator należy wyjąć i naładować podpinając go do źródła prądu. Ładowanie trwa przeważnie – także w zależności od modelu – od godziny do 10 godzin.

Rower elektryczny – dla kogo?

Rower elektryczny to świetne rozwiązanie do poruszania się po dużym mieście. Dzięki niemu można szybko ominąć korki, ułatwić sobie dojazd do pracy czy szkoły przy jednoczesnym ograniczeniu wysiłku. To także świetne rozwiązanie dla osób starszych lub osób z problemami zdrowotnymi, które mimo wszystko chcą pozostać choć w części aktywne lub po prostu lubiły i nadal lubią jazdę rowerem, a nie mogą pozwolić sobie na dotychczasową dawkę aktywności. Z elektrycznym silnikiem łatwiej będzie pokonać im stromy podjazd czy szybciej przejechać dłuższą trasę. Elektryczne wspomaganie odciąży też stawy kolanowe i układ oddechowy.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie – wady i zalety

Z uwagi na fakt, że rower elektryczny to sprzęt, który nie należy do najtańszych, przed jego zakupem warto przyjrzeć się jego wszystkim wadom i zaletom.

Zalety:

  • oszczędność czasu – rower elektryczny to doskonały środek transportu w miastach, w których kierowcy aut tracą mnóstwo czasu w korkach;
  • oszczędność sił i zdrowia – można dzięki niemu pokonywać większe dystanse bez przemęczania się;
  • tania eksploatacja – w stosunku do pojazdów spalinowych;
  • łatwość użytkowania – jest odpowiedni dla każdego, dla osób w każdym wieku. Nawet naładowanie akumulatora nie wymaga specjalistycznego sprzętu;
  • ekologia – jest przyjazny środowisku naturalnemu, nie zanieczyszcza powietrza, nie wydziela spalin;
  • swoboda – na rowerze elektrycznym można wjechać praktycznie wszędzie, nie łamiąc przepisów.

Wady:

  • waga – rower elektryczny jest cięższy od klasycznych modeli, co wynika z wyposażenia w silnik, który zwiększa jego masę średnio o 5-6 kg. Przeciętny model waży ok. 25 kg;
  • cena – nie ma co ukrywać, rower elektryczny jest droższy niż zwykły. Ceny są oczywiście różne, zależą od producenta, modelu i rodzaju silnika. Decydując się na taki sprzęt, trzeba być przygotowanym na wydatek min. 2000 zł. Zdaniem ekspertów na solidny rower ze średniej półki cenowej trzeba wydać około 3,5 tysiąca złotych. Alternatywą są tu oczywiście modele używane, które kosztują nieco mniej. Jednak przy zakupie takich modeli warto zachować rozsądek i mieć świadomość, że mogą być mocno wyeksploatowane lub sprzedawane z niepełnym wyposażeniem;
  • akumulator – jego żywotność jest ograniczona, posiada określoną liczbę cykli ładowania. Żywotność akumulatora obniża się po upływie czasu. Podatny jest także na niskie temperatury, w których to szybciej się rozładowuje.

client-image
client-image
client-image
client-image

Podobne artykuły

Ulubiony Portal Gliwiczan

102,224FaniLubię
14,745ObserwującyObserwuj
1,138ObserwującyObserwuj

Inne artykuły