spot_img
spot_img

250 tysięcy ton węgla popłynie przez Gliwice. Jedyna taka droga wodna w Polsce!

Sezon nawigacyjny rusza na Kanale Gliwickim

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach – administrator Kanału Gliwickiego otworzył właśnie ten szlak nawigacyjny dla żeglugi. Kanał Gliwicki, nazywany również Górnośląskim, jest jedynym takim w kraju.

Od lat 30. minionego wieku łączy Górny Śląsk z Odrą

Sześć śluz na odcinku o długości 42 km między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem, zapewnia żeglugę transportową i turystyczną. Choć śluzy na kanale, umożliwiające pokonanie różnicy poziomów wody, są zabytkowe, za sprawą sukcesywnie prowadzonych prac modernizacyjnych pozwalają na bezpieczne i sprawne pokonanie drogi wodnej. Jednostki pływające wróciły na wody kanału, położonego w dolinie rzeki Kłodnicy po zimowej przerwie, 3 kwietnia. Śluzowanie odbywa się w robocze dni tygodnia w godz. od 6.00 do 22.00.

– Otwarcie dla żeglugi Kanału Gliwickiego poprzedziło sondowanie szlaku, rewizja drogi wodnej. Dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach duże znaczenie przed rozpoczęciem sezonu nawigacyjnego miała też wizyta terenowa Prezesa Wód Polskich – informuje Łukasz Lange, p.o. Dyrektora RZGW w Gliwicach i dodaje: – 21 marca Przemysław Daca odwiedził gliwicki port. Wizyta była okazją by potwierdzić plany Śląskiego Centrum Logistyki S.A, zgodnie z którymi żegluga towarowa na wodach Kanału Gliwickiego zostanie zintensyfikowana, a ilość węgla wyprawianego z Gliwic do Wrocławia podwojona.

Przeładunek urobku w Śląskim Centrum Logistyki S.A. wznowiono w ubiegłym roku, po pięcioletniej przerwie. Pierwsze barki wypełnione węglem wypłynęły z Portu Gliwice 14 lipca 2017 r., by pokonując Kanał Gliwicki i rzekę Odrę, dotrzeć do Wrocławia. Tym samym zapoczątkowano transport zakontraktowanych ponad 120 tys. ton węgla. W nadchodzącym sezonie żeglugowym Kanałem Gliwickim może zostać wyprawionych blisko 250 tys. ton węgla.

W poprzednim sezonie nawigacyjnym Kanał Górnośląski pokonało ponad 12 tys. jednostek pływających, podczas gdy dwa lata wcześniej prześluzowano ich 5 tys. Spodziewana intensyfikacja żeglugi jest możliwa dzięki realizowanym projektom modernizacyjnym.

Prace na śluzach Kanału Gliwickiego są kontynuowane w Łabędach, Dzierżnie, Sławięcicach i Nowej Wsi. Trzy lata temu administrator drogi wodnej zakończył modernizację obiektów w Rudzińcu i Kłodnicy. Całość kontynuowanych prac uzyskała dofinansowanie Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Za sprawą doświadczenia Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach prace o wartości bez mała 123 mln zł. są prowadzone jednak w taki sposób, by nie uniemożliwiać żeglugi. Ze szlaku obok barek transportowych korzystają również wodniacy, którzy doceniają walory turystyczne Kanału Gliwickiego.

client-image
client-image
client-image
client-image

Podobne artykuły

Ulubiony Portal Gliwiczan

101,984FaniLubię
14,792ObserwującyObserwuj
1,138ObserwującyObserwuj
spot_img
spot_img

Inne artykuły