Kamery termowizyjne, pętle indukcyjne, a teraz detektory radarowe. ZDM testuje i rozbudowuje system detekcji rowerzystów, dzięki czemu mogą oni znacznie szybciej przejechać przez przejazdy rowerowe. Gdy rower znajdzie się w aktywnym pasie, automatycznie zostanie wysłane żądanie włączenia na przejeździe zielonego światła.
Działający w Gliwicach inteligentny system sterowania ruchem jest w stanie ocenić natężenie ruchu w całym mieście i dopasować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach tak, by kierowcy mogli jak najszybciej dotrzeć do celu. Wykorzystuje m.in. kamery wideodetekcji i specjalne czujniki, które wykrywają i liczą pojazdy zbliżające się do skrzyżowania. Na podstawie zebranych informacji sterownik sygnalizacji świetlnej dopasowuje długość zielonego światła do natężenia ruchu pojazdów w danym kierunku.
System sukcesywnie rozbudowywany jest o detektory dla rowerzystów. Wykorzystywane są w tym celu kamery wideodetekcji (zamontowane m.in. na skrzyżowaniu Panewnicka-Kujawska i Panewnicka-Akademicka) i pętle indukcyjne (np. na ul. Bojkowskiej, Konarskiego czy Częstochowskiej).
Montowane są również detektory radarowe, które ze względu na skuteczność działania i koszty wypadły najkorzystniej w testach prowadzonych przez ZDM. Urządzenia pojawiły się ostatnio na skrzyżowaniu Orlickiego i Wyspiańskiego, przy ul. Kozielskiej (w rejonie szkoły), na przejściu dla pieszych przy ul. Andersa (przy ul. Mieszka I) oraz na przejściu przy ul. Daszyńskiego (przy ul. Lekarskiej).