Uber wykorzystuje lukę w prawie i stanowi, zdaniem taksówkarzy, nieuczciwą konkurencję, bowiem kierowcy Ubera nie posiadają licencji taksówkarskiej.

Firma działa dzięki aplikacji, która za pośrednictwem smartfonów łączy użytkowników z kierowcami. Podaje pasażerowi, imię i nazwisko kierowcy oraz numer rejestracyjny samochodu, a także umożliwia obserwowanie na mapie położenia samochodu. Przewoźnik nie wystawia rachunku, kierowcy nie posiadają taksometrów ani kas fiskalnych. Rozliczenia prowadzone są drogą mailową.

W sobotę wieczorem inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Katowicach przeprowadzili akcję kontrolną na terenie Gliwic. Działania były skierowane przeciw nielegalnym przewozom osób.

Na stronie WITD w Katowicach czytamy:

W ciągu zaledwie kilku godzin wyeliminowano z ruchu aż 7 „pseudotaksówek” używających aplikacji firmy UBER. We wszystkich przypadkach inspektorzy stwierdzili, że wykonywany jest zarobkowy przewóz osób bez wymaganej licencji. Ponadto pojazdy nie spełniały kryterium ustawowego wymaganego w tego typu przewozach, mało tego: zdarzył się pojazd 2-drzwiowy! Inny samochód z kolei był zarejestrowany na 9 osób. Żaden ze skontrolowanych pojazdów nie miał kasy fiskalnej. Wszystkie te kontrole zakończyły się wszczęciem postępowań administracyjnych, które zakończą się karą wysokości 10 tysięcy złotych.

Kontroli poddano także 10 taksówek. Jak informuje WITD w Katowicach – tam jednak naruszenia były znacznie drobniejsze: zatrzymano 1 dowód rejestracyjny z uwagi na zły stan techniczny samochodu oraz nałożono 3 mandaty karne w wysokości 50 zł każdy – 1 za zły stan techniczny i 2 za brak wymaganego dokumentu.

Przypomnijmy, że Mobilna aplikacja Uber oficjalnie zadebiutowała niemal 6 lat temu i obejmowała tylko San Francisco. Obecnie usługi firmy Uber są dostępne w wielu miastach na świecie. Dlaczego spore grono osób chętnie korzysta z przewozu nielicencjonowanych “taksówkarzy”? Jedni mówią, że jest taniej, odpowiada im też wygodna forma płatności. W aplikacji mobilnej Ubera można też oceniać kierowców, więc zwyczajnie opłaca im się być uprzejmym dla pasażerów.

Nie jest natomiast żadną tajemnicą fakt, że tradycyjni taksówkarze, delikatnie rzecz ujmując, nie przepadają za uber-kierowcami. 

 

źródło i foto: WITD w Katowicach

192 KOMENTARZE

  1. Taxi Kultura – tanio, szybko, solidnie i z KULTURĄ Z nami najtaniej i najbezpieczniej w każdy punkt na ziemi.tylko 2 zł za kilometr5 zł na startwsiadasz i wiesz ile płacisz bez taryf/stref http://taxikultura.pl TELEFON: 533 – 43 – 43 – 33

  2. Nie rozumiem tylko jednej rzeczy. Każdy z przewoźników ma swoją grupę docelową. Uber stawia na ludzi młodych, których irytuje kwestia noszenia gotówki, Taxi zawsze będzie miało klientów w osobach starszych, które nie potrafią obsługiwać aplikacji i są przyzwyczajone do noszenia pieniędzy przy sobie. Skąd ten bunt? Chcecie mieć monopol na absolutnie każdego? Przykro, ale czasy się zmieniają. Mieliście tyle lat na zmiany i dlaczego dopiero teraz skomlecie?

  3. Ta znajomosc miasta objawia sie tym ze jak wracam z miasta taksą pijany to pustymi ulicami jakos zawsze wioza mnie na okolo…

  4. nie rozumiem dlaczego żaden z tych cwaniaczków Taxiarzy nie wpadł na pomysł żeby pracować dla UBERA. Skoro maja licencje kasę fiskalna itp to mogliby jeździć jako taxi i jako Uber jednoczenie.

  5. Obie strony maja swoje racje. Ja jestem kierowca Uber w UK ale tutaj sprawy maja sie calkiem inaczej. Tzn musimy miec ubezpieczenie taxi i licencje “taxi priv hire” ktora umozliwia do robienia kursow zabukowanych przez korporacje np uber ale nie mozemy brac klientow z ulicy ani jezdzic pasami dla autobusow (te przywileje maja tylko czarne taxi) jesli chodzi o taksometr to czarne taxi maja tak samo jak w polsce a uber i reszta firm tego typu liczy tylko dystans. Dlaczego nie zrobic podobnych zasad licencji w Polsce i problem rozwiazany.

  6. Miałem styczność z jednymi i drugimi.

    Taksiarze, zawsze byli uprzejmi. Jeszcze mi się nie trafił “Janusz”.
    W uberze – ci sami ludzie! Uprzejmi i idzie pogadać. W tym temacie są na równi.

    Różnica taka, że z Katowic do Gliwic jechałem parę razy i…? I ci licencjonowani taksiarze niestety zdają topologię jednego miasta i inne ich nie interesują.
    Był korek – stałem – taksometr bił.
    Jak się ugadaliśmy na kwotę i bez kasy fiskalnej – umiał nawet skrótami jechać 🙂
    (i to też powinno być sprawdzane, jak takiej praworządności chcą)

    Uber – wsiadam – gość widzi korek i zasuwa uliczkami, aby być szybciej.
    Ja się cieszę, że jestem szybciej, on się cieszy, że ma kolejnego klienta i…. na koniec wszyscy się cieszą 😀 On ma kolejnego klienta, a ja pewność, że gość wie, jak jechać i pewniakiem zamówię go, kolejny raz.

    Co do stanu samochodów… Jak dbasz, tak masz. Nikt do starego trupa wchodzić nie będzie…

    Uber wystawia e-rachunki i (chyba) e-faktury. Czyli podatek jest odprowadzany.

    a tak na marginesie…. To jak ja, przewiozę znajomego od punktu A do punktu B i znajomy mi da kasę “za benzynę” to muszę mieć kasę, aby to rozliczyć?

    Prawo Polskie jest tak poryte, że dając napiwek kelnerowi – musi się on rozliczyć tym na PIT 🙂
    Nikt tak nie robi i to samo będzie z Uberem. Puki mają niższe ceny – zawsze będziemy wybierać – ich 🙂

  7. Otóż to. Uber to nowa jakość i póki jest w normalnych cenach to trzeba korzystać. Czy wielkie fabryki płaczą że inne firmy taniej w Chinach produkują? Nie. Są pewne grupy zawodowe którym się należy nietykalność. A spróbuj wejść na nasz teren. Szkoda. Jak inpost wszedł do Polski to poczta polska zaczęła być konkurencyjna zamiast wytaczac ciężkie działa. Zawsze można zmienić pracę, nie ma obowiązku pracy jako taksówkarz zmiany wsxedxie są, raz na lepsze rsx na gorsze.

  8. Najlepsze strefy… dzielnicowe 🙂 juz widze jakby to 2 strefa wlaczala sie w Wawie jadac ze wschodu na zachod. 🙂 ps. Taxi w Wawie tansze sa niz w Gliwicach. Tylko czekac na samochody bez kierowcow 🙂

  9. Lol, Google maps pokazuje aktualną sytuację na drodze i omija korki. Update zamkniętych dróg i objazdy są wprowadzane w chwilę. Dodatkowo pokazuje informacje o wypadkach live. Wolę zaufać google niż domniemanej sytuacji na drodze. Radio w taksówkach nawet nie podaje informacji o korkach i wypadkach – wiem bo pracowałem przez tydzień. Dlatego mądry człowiek używa Google mapa gdzieś jadąc w miescie. Aby zobaczyć między innymi jakie trasy omijać, bo zawsze są zdarzenia losowe.

  10. Ale niech jeżdżą w korporacji i w Uber, a skoro jest tak nie opłacalne to powinni się cieszyć że Uber dyma w dupę swoich kierowców czyli ich konkurencje, idąc dalej tym tokiem rozumowania nikt nie chce być dymany więc to samo umrze, dobrze rozumiem te nieopłacalność??

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here