Wraz z rozwojem miasta gliwicki system sterowania ruchem jest wciąż unowocześniany i aktualizowany, tak aby dopasować się do potrzeb mieszkańców i stale zmieniających się warunków drogowych

Dzięki koordynacji pracy urządzeń sterujących w obrębie ponad 60 skrzyżowań równocześnie, gliwicki ITS umożliwia kierowcom płynniejszy i bezpieczniejszy przejazd przez miasto. Ułatwia poruszanie się autobusów linii A4 i dostarcza aktualnych informacji o sytuacji na drogach. Te najistotniejsze dla kierowców (m.in. dotyczące objazdów) wyświetlane są na tablicach informacyjnych zmiennej treści, rozmieszczonych przy głównych trasach wlotowych do miasta.

Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, w którym ITS-em objęto wszystkie sygnalizacje świetlne!

To nie wszystko. Gliwice, jako jedyne miasto w Polsce, we wszystkich zmodernizowanych sygnalizacjach posiadają lampy typu LED, które nie tylko pobierają ponad 8 razy mniej energii niż żarowe, ale są też bardziej wytrzymałe na warunki atmosferyczne, a emitowane przez nie światło jest bardziej widoczne w zmiennych warunkach pogodowych.

Od przyszłego roku gliwicki ITS ma szanse działać w znacznie szerszym zakresie

Dzięki unijnemu dofinansowaniu na kwotę 25,5 mln zł, pozyskanego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego, system zostanie bowiem rozbudowany w wielu obszarach. Główną innowacją będzie nadanie ok. 150 autobusom komunikacji publicznej priorytetu przejazdu przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Bazując na tych samych urządzeniach, powstanie też system, którego zadaniem będzie nadawanie bezwzględnego priorytetu przejazdu przez skrzyżowania pojazdom uprzywilejowanym (policji, pogotowiu, straży pożarnej). Dzięki temu reakcja służb ratowniczych na zdarzenia będzie jeszcze szybsza i skuteczniejsza.

W ramach modernizacji powstaną również kolejne tablice dynamicznie informujące o aktualnej sytuacji drogowej, pojawią się też punkty pomiaru ruchu dostarczające danych na temat natężeń ruchu w mieście. Uzupełnieniem informacji wyświetlanych na znakach będzie serwis internetowy, w którym oznaczone będą aktualne utrudnienia występujące na drogach naszego miasta. Nową funkcją w zakresie monitoringu ulic będzie automatyzacja rozpoznawania zdarzeń drogowych.

Kolejną innowacją będzie wprowadzenie systemu wagowej preselekcji pojazdów – wszystkie samochody przejeżdżające przez punkty preselekcji zostaną zważone, a szczegółowe dane zapisane w systemie, który wskaże pojazdy o przekroczonej masie dopuszczalnej. W planach jest również budowa stacji do ładowania samochodów z napędem elektrycznym.

Inteligentny system sterowania ruchem (ITS – z ang. Intelligent Transportation Systems) działa w Gliwicach od ponad 3 lat. Gromadzi i dostarcza aktualne informacje z miejskich ulic, które przetwarzane są w Centrum Sterowania Ruchem

Centrum przy gliwickim Zarządzie Dróg Miejskich często odwiedzają delegacje, które pragną dowiedzieć się więcej o funkcjonowaniu i możliwościach gliwickiego rozwiązania. Przed tygodniem CSR gościło liczną grupę przedstawicieli Komendy Głównej Policji z Warszawy z nadinspektorem Janem Lachem, zastępcą Komendanta Głównego Policji, na czele.

Funkcjonariusze KGP bardzo pozytywnie ocenili gliwicki ITS, który służy nie tylko gliwiczanom, ale jest też wykorzystywany przez miejską Policję. Zapisy z kamer pomagają bowiem rozstrzygać w spornych kwestiach co do przyczyny zdarzeń drogowych i potwierdzać obecność na drodze poszukiwanych pojazdów. System pozwala również służbom szybko i bez przeszkód dotrzeć do zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu mieszkańców lub innych zdarzeń losowych. Jest nieoceniony dla płynnej organizacji przebiegu ruchu ulicznego w mieście.

 Cieszy nas ta opinia. Gliwickie rozwiązanie było jednym z pierwszych projektów ITS w Polsce – przypomina Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. – Naszą intencją było, aby system działał w sposób niemal niezauważalny dla kierowców – w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Gdy kierowcy nie odczuwają uciążliwości podczas jazdy po Gliwicach, to najlepsze potwierdzenie, że ITS działa poprawnie – podkreśla.

źródło: UM Gliwice

10 KOMENTARZE

  1. bez czasoodmierzaczy zapomnijcie o jakiejkolwiek płynności. Niestety sabotażyści “fahoffcy od ruhu” blokują to od prawie 20 lat

  2. Eee, bardzo często ten ITS zawodzi. Często zielone jeszcze długo świeci się dla pustej ulicy kiedy na przejściu dotknie się sygnalizatora. Coś tam jest popsute 🙂 Aczkolwiek jest lepiej niż było. I nie warto zwracać uwagi na hejterów którzy dobrego nie widzą bo korki są nadal. Korki zawsze będą, ale teraz są mniejsze i szybciej się rozładowują 🙂

  3. Co za bzdury, ile marny redaktorek dostał od miasta za te wypociny. Skandal!!!. Jechałem z żoną na lotnisko w Pyrzowicach o 4 rano, stałem na każdych światłach, czerwone. Rybnicka/Żwirki, Rybnicka/Kochanowskiego, Rybnicka/Nowy Świat, Nowy Świat/Pszczyńska, Jedyne światła które się znieniły, to pod Politechniką na Konarskiego, przed zjazdem na DTŚ. Jeżeli to są inteligentne światła to ja jestem Prezydent Frankiewicz, który jak zawsze naszą kasę wywala w błoto.

  4. nowy przystanek koło hotelu Qubus i to co wyrabiają tam autobusy blokujące przynajmniej jeden pas czasami dwa. Ktos powinien odpowiedziec za korki które tam powstają.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here