Jakie zmiany na ul. Chorzowskiej? Znamy założenia koncepcji!

Zarząd Dróg Miejskich planuje istotne zmiany w ciągu ul. Chorzowskiej.

Znamy już założenia wielowariantowej koncepcji zagospodarowania terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym w ciągu ul. Chorzowskiej, której przygotowanie zlecił ZDM.

Wśród wielu proponowanych rozwiązań techniczno-funkcjonalnych pojawia się m.in. przebudowa na rondo skrzyżowania ulic Zabrska – Chorzowska – Dąbrowskiego – Poniatowskiego, odrestaurowanie istniejących słupów trakcyjnych np. w formie kwietników lub podwieszeń rzeźb. Poruszona jest także kwestia nasypu tramwajowego i wiaduktu. Autorzy opracowania rozważają opcję poprowadzenia tam np. ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego. Pojawił się nawet pomysł próby zorganizowania w tym miejscu punktu widokowego.

Nadmieńmy, że we właśnie ogłoszonym przetargu, na wykonanie projektu budowlanego i projektu wykonawczego ZDM zleca m.in. właśnie analizę adaptacji nasypu wraz z obiektem do celów rekreacyjnych (np. droga rowerowa, rolkostrada).

– Infrastruktura po nieczynnej linii tramwajowej zlokalizowana jest w granicach pasa drogowego drogi publicznej. To miejsce jest obecnie bezużyteczne. Warto odpowiednio zagospodarować je na potrzeby użytkowników ruchu kołowego, rowerowego i pieszego – mówiła w sierpniu ubiegłego roku Anna Gilner, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Przypomnijmy, że wówczas trwały jeszcze prace nad koncepcją. Opracowanie już powstało, teraz przyszedł czas na kolejny krok. Ogłoszono przetarg na wykonanie projektu budowlanego i projektu wykonawczego dla zadania: „Zagospodarowanie pasa drogowego ul. Chorzowskiej w Gliwicach z wykorzystaniem terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym”.

Co istotne, w ramach realizacji tego zadania wybrany projektant będzie musiał wykonać także projekt drogowy przebudowy/remontu odcinków dróg wraz ze skrzyżowaniami oraz wszystkimi elementami infrastruktury drogowej. Dodatkowo, jak wynika z treści zamówienia, zawierać on winien wkomponowane w teren pasa drogowego elementy małej architektury, jak ławki, kwietniki lub inne elementy o charakterze użytkowym lub dekoracyjnym.

Podstawę do wykonania dokumentacji projektowej stanowi „Koncepcja zagospodarowania terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym w ciągu ul. Chorzowskiej w Gliwicach” opracowana w roku 2018 przez Firmę EURODROGA — czytamy w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Twórcy koncepcji postawili sobie za cel znalezienie najefektywniejszego zagospodarowania odcinka ulicy Chorzowskiej od skrzyżowania z ulicami Zabrską – Dąbrowskiego – Poniatowskiego do wyjazdu z zajezdni tramwajowej.

Podstawowym założeniem przedmiotowej koncepcji była likwidacja nieczynnego torowiska tramwajowego, które od kilku lat jest nieużytkowane i niezagospodarowane co ujemnie wpływa nie tylko na estetykę samej ulicy, ale dzikie parkowanie bardzo negatywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu odbywającego się przedmiotową ulicą. Pierwotnie przyjęto jedynie zagospodarowanie terenu po byłym torowisku, jednak kierując się założeniem poszukiwania rozwiązania kompleksowego w dalszym toku rozwiązań projektowych rozszerzono o analizę całego przekroju mając na celu unikanie rozwiązań prowizorycznych, a dążenie do nadania ulicy Chorzowskiej – jako jednej z głównych arterii wjazdowych do Miasta należnego jej charakteru i estetyki, która miałaby stać się swego rodzaju wizytówką komunikacyjną tej części Gliwic. — tłumaczą autorzy opracowania.

Powstała koncepcja składa się z trzech wariantów podstawowych, natomiast w toku projektowania i prowadzonych analiz wyniknęły kolejne podwarianty, które, jak wyjaśniają twórcy koncepcji, są próbą znalezienia możliwie wielu odpowiedzi na zaspokojenie podstawowej potrzeby komunikacyjnej opracowywanej ulicy.

Poniżej krótki opis założeń poszczególnych wariantów poddanych analizie, który znajduje się we wprowadzeniu do obszernego opracowania. Dodajmy, że zamawiający, czyli gliwicki Zarząd Dróg Miejskich jako preferowany wskazuje wariant III z możliwością wykorzystania rozwiązań przedstawionych dla fragmentów drogi w sposób opcjonalny w innych wariantach.

Wariant I – ujmujący podstawowe wstępne założenie przedmiotowego zamówienia, a mianowicie zagospodarowanie jedynie byłego torowiska w odpowiedzi na bieżące problemy wynikające z jego obecnego stanu

Wariant II – ujmujący analizę całego przekroju ulicy z jej zawężeniem do 7,00 m lokalizacją urządzeń ruchu pieszego, rowerowego w formie wydzielonych ciągów, uporządkowanie parkowania i nadanie ulicy charakteru bardziej spacerowego, analizowano różne sposoby zapewnienia parkowania oraz pokazano wstępnie możliwość przebudowy skrzyżowania ulic Zabrska- Chorzowska – Dąbrowskiego – Poniatowskiego na rondo.

• Wariant III – ujmuje już większość uwag zgłoszonych przez Instytucje biorące udział w pracach nad koncepcją, a więc są to: Wydział Inżynierii Ruchu, Wydział Ruchu Drogowego Policji, Przedstawicieli Gliwickiej Rady Rowerowej, Przedstawicieli Rady Osiedla, KZK GOP. Generalnie wariant ten w odróżnieniu od wcześniejszych przyjmuje na odcinku intensywnej zabudowy mieszkaniowej przyjęcie jezdni o szerokości 9,00 m pozwalającej z jednej strony na wymuszenie ograniczenia prędkości pojazdów z drugiej zaś strony umożliwienie odpowiadającego potrzebom lokalizowania azyli na przejściach dla pieszych.

źródło: Wariantowa koncepcja zagospodarowania terenu po byłym torowisku tramwajowym przy ulicy Chorzowskiej w Gliwicach, autor: EURODROGA mgr inż. Milan Sternik

client-image
client-image
client-image
client-image

Podobne artykuły

Ulubiony Portal Gliwiczan

102,510FaniLubię
14,736ObserwującyObserwuj
1,138ObserwującyObserwuj

Inne artykuły