W amfiteatrze podwórka_Lato 2022

Projekt „W amfiteatrze podwórka_Lato 2022” obejmuje 4 koncerty plenerowe w podwórku przy Bednarskiej 8 w Gliwicach, które odbędą się w 4 wakacyjne niedzielne wieczory – 26.06., 17.07., 31.07. i 28.08. Początek zawsze o godzinie 19:00. Zapraszają Fundacja PaskudoFonia i Centrum Kultury Victoria.

W razie niepogody koncerty będą odbywać się w lokalu (na zapleczu Sklepiku Charytatywnego PasCuda).

Program

17.07. Jacek Kadis
31.07. Gabi Gunia
28.08. Marek i Michał Andrzejewscy

Jacek Kadis to artysta dojrzały, piszący, grający i śpiewający już od wielu lat. Jego piosenki są prawdziwe i uczciwe, oparte na tym, co zna i przeżywa. Jacek bywa lirykiem – czułym i powściągliwym, satyrykiem – błyskotliwym i złośliwym, moralistą – szczerym i nienachalnym,  społecznikiem – świadomym i zaangażowanym. Jest poetą osadzonym w czasem wręcz karkołomnej grze słów, kontrastach i metaforach – i swojskim chłopakiem, nazywającym rzeczy po imieniu. W repertuarze Jacka Kadisa, obok jego autorskich pieśni i piosenek, znajdują się utwory Jacka Kaczmarskiego, Edwarda Stachury, wiersze Karola Wojtyły, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Agnieszki Osieckiej.
Uczestnik i laureat większości konkursów i festiwali piosenki literackiej w Polsce.

Z pianistą Michałem Dzikiem nagrał dwie płyty: “W poczekalni”  oraz “Piosenka nienapisana”
Pomysłodawca, koordynator i współorganizator Cyklicznych Spotkań z Twórczością Bardów BARDOGRAJKA – imprezy, która od 2008 roku promuje i propaguje twórczość i twórców szeroko pojętej autorskiej piosenki literackiej.

Rynek Kultury – Skandynawia

Chociaż przede wszystkim kojarzyć może się z bielą i surowością, udowodnimy, że Skandynawia – szczególnie kulturowo – jest kolorowa. Zapraszamy w podróż zmysłami do Danii, Szwecji i Norwegii.

Podczas warsztatów, które rozpoczną się o godzinie 16:00, przeniesiemy zorzę polarną na plastry drewna, stworzymy gliniane trolle i każdemu przypiszemy historię. Uczestnicy wrócą do domu z fiordzkimi konikami.

Od godziny 18:00 w Ruinach Teatru Skandynawię poznawać będziemy przez obraz, słowo i muzykę. Będzie to wieczór z kinem (także niemym!) i muzyką na żywo.

Historię skandynawskiej kinematografii poznamy dzięki prelekcji Patrycji Paczyńskiej-Jasińskiej.

Absolwentka socjologii (specjalność: komunikacja społeczna) na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz kulturoznawstwa (specjalność: filmoznawstwo) na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jest doktorantką na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, na kierunku socjologia. Pracowała na Uniwersytecie SWPS w Katowicach, gdzie była koordynatorką ds. marketingu oraz pełni funkcję opiekuna naukowego Koła Naukowego Psychointerpretacje. Działa również społecznie na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży w ramach projektów: Strefa Młodzieży i Strefa Psyche. Współpracuje również z „Warsztaty Realizatora Filmowego i TV” w Bielsku-Białej gdzie edukuje społeczność lokalną z zakresu historii i analizy filmu. Jest organizatorką Ogólnopolskiej Konferencji Filmowej pt. „Filmowe Psycho-Tropy” oraz inicjatorką projekt filmowego o tym samym tytule, który od lat z sukcesem prowadzi w katowickim KINIE KOSMOS – Centrum Sztuki Filmowej. Autorka bloga filmowego Se Točí. Współautorka książek Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Część 1 oraz Film w terapii i rozwojuNa tropach psychologii w filmie. Część 2. Aktualnie związana ze Warszawską Szkoła Filmową.

Jako pierwszy zobaczymy film Furman śmierci z 1921 roku, którego reżyserem jest Victor Sjöström. To ekranizacja opowiadania Selmy Lagerlöf pt. Niewidzialny woźnica. Fabuła oparta jest na szwedzkiej legendzie, zgodnie z którą osoba, która umrze o północy w Sylwestra, staje się furmanem wozu Śmierci i przez rok będzie zajmował się transportem dusz zmarłych.

Obraz spotkał się z pochwałami krytyków i historyków filmowych, chwalili go także inni twórcy filmowi (m.in. Charlie Chaplin i Ingmar Bergman). Inspirowali się nim także twórcy filmów Zmęczona śmierć oraz Nosferatu – symfonia grozy.

Muzykę do filmu zagrają na żywo Trio_io.

Muzyka Trio_io jest wypadkową trzech umysłów, trzech różnych języków muzycznych, trzech różnych źródeł pochodzenia. „Nasze spotkanie przyniosło otwarte formy, czerpiące z tradycji muzyki kompozytorów współczesnych, eksperymentów z preparacją instrumentów oraz elementów free jazzu i muzyki ludowej. Nasza muzyka może być określana po prostu jako nowa muzyka.” – mówią o sobie artyści. Trio_io powstało jesienią 2017 roku w Katowicach. Debiutancka płyta nagrana została latem 2018 roku w Bydgoszczy. To dopiero początek wspólnych poszukiwań.

W drugiej części wieczoru zobaczymy film współczesny – dramat Thelma, w reżyserii Joachima Triera.

Obraz został wyselekcjonowany jako oficjalny norweski kandydat do Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny. Reżyser sugeruje, że religia to kajdany, a katolicyzm pozbawiony jest swobody. Film nie jest jednak obrazoburczy: ścierają się w nim paradoksy religii, inteligentnie eksplorowane są młodociane emocje.

Filmy doskonale się uzupełnią. Pokażę, jak zmieniło się podejście skandynawskich reżyserów w przeciągu 90. lat do religii. – zaprasza prelegentka, Patrycja Paczyńska-Jasińska.

Patroni medialni wydarzenia: Nowiny Gliwickie, Dzisiaj w Gliwicach, Radio CCM

Partner wydarzenia: Miejska Biblioteka Publiczna

Rynek Kultury jest elementem Gliwickiego Festiwalu Kultury Kulturalia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here