Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce, by kierowcy Ubera funkcjonowali na równych zasadach z taksówkarzami. Proponowane zmiany zapewne ucieszyłyby tradycyjnych taksówkarzy, którzy walczą z nielicencjonowanymi kierowcami. Czy będą korzystne dla klientów?

Przypomnijmy, że na początku kwietnia pisaliśmy o jednej z akcji kontrolnych przeprowadzonych na terenie Gliwic. Działania były skierowane przeciw nielegalnym przewozom osób. Polowanie na Ubera. “Wyeliminowano z ruchu aż 7 pseudotaksówek”

Propozycja nowelizacji ustawy o transporcie drogowym zakłada m.in. wprowadzenie definicji pośrednictwa przy przewozie osób oraz ustanowienie licencji na pośrednictwo przy przewozie osób. Jak informuje resort, 10 kwietnia 2017 r. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa skierowało wniosek o włączenie do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych  innych ustaw.

Na stronie MIB czytamy:

Na rynku przewozu osób samochodami osobowymi funkcjonują podmioty, których działalność polega na pośrednictwie w przekazywaniu zleceń przewozowych złożonych m.in. za pomocą aplikacji mobilnych między pasażerami a kierowcami. Ta działalność nie jest uregulowana prawnie, co powoduje często niejasności związane z charakterem zlecanych przez te podmioty usług przewozowych.

 

Łatwo się domyślić, że chodzi o uporządkowanie kwestii przewoźników właśnie takich jak Uber. Ostatnio firma chwaliła się, że ma w Polsce już milion użytkowników. – W ciągu niespełna 3 lat obecności na polskim rynku Uber udostępnił swoje usługi w 7 polskich aglomeracjach – Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi i Konurbacji Śląskiej, gdzie spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem mieszkańców, zwłaszcza wśród przedstawicieli tzw. pokolenia Y, to jest osób urodzonych między 1978 a 1990 rokiem. – informuje biuro prasowe Uber Polska.

Zdaniem Ubera jego popularność jest związana z dużą akceptacją nowych technologii wśród młodych Polaków, którzy nie wyobrażają sobie życia bez mobilnych aplikacji. Jednak według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa niezależnie od rozwoju nowoczesnych technologii i ich zastosowania na użytek przewozów drogowych osób,  ważne jest, by uczestnicy również tego segmentu rynku transportowego mieli możliwość funkcjonowania na zasadach równej i uczciwej konkurencji, co było wielokrotnie postulowane przez przedsiębiorców świadczących usługi przewozu osób.

W ustawie ma się pojawić też m.in. obowiązek zlecania przewozów przez pośrednika podmiotowi posiadającemu odpowiednią licencję oraz prowadzenie i przechowywanie rejestru zleceń w zakresie przewozu osób.

Poprosiliśmy o komentarz Biuro Prasowe Ubera w Polsce. Poniżej publikujemy odpowiedź:

Odniesiemy się do projektu w momencie przedłożenia do konsultacji społecznych i weźmiemy udział w przewidzianym ustawą procesie. Zgadzamy się z pozostałymi uczestnikami rynku, że racjonalna debata i uporządkowanie rynku są potrzebne, i cieszymy się, że taka dyskusja się rozpoczyna. To ważne, aby w dyskusji na ten temat wziąć pod uwagę zarówno wytyczne Komisji Europejskiej, jak innowacyjne modele biznesowe, takie jak Uber, który dają szansę na zarobek tysiącom polskich przedsiębiorców i z którego korzysta w Polsce już ponad milion zadowolonych użytkowników.

 

Czy po raz kolejny okaże się że “równa i uczciwa konkurencja” oznacza licencjonowanie, opodatkowanie i blokowanie innowacyjnych rozwiązań? 

 

134 KOMENTARZE

  1. Co to za bez refleksyjny komentarz?:
    ”Czy po raz kolejny okaże się że “równa i uczciwa konkurencja” oznacza licencjonowanie, opodatkowanie i blokowanie innowacyjnych rozwiązań?’
    Jakie ”blokowanie innowacyjnych rozwiązań” ? Innowacja polegająca na zamawianiu taxi przez aplikacje istnieje w Polsce od lat ! Długo przed ”uberem”.
    Albo zablokować ubera albo znieść wszystkie obowiązki, licencje, opłaty , wymagania,kasy fiskalne, badania lekarskie, techn. dodatkowe, taxi wbite w dowodzie rej-czytaj podwójne OC i niska cena odsprzedaży auta ( kierowca ubera sprzedaje auto tak jakby nigdy nie jeżdziło na taxi chociaż jest wyeksploatowane- kto na tym traci? nowy nabywca.) itp.

    Wymagania prawne muszą być egzekwowane ale równe dla wszystkich!
    A tak mamy przesadne wymagania i obciążenia dla taxi i …..24 000 zł (!) kary dla przyłapanych przez ITD kierowców ubera czy innych ” przewozów osób” za łamanie ustawy o transporcie drogowym. W obu przypadkach paranoja!

  2. ” Ta działalność nie jest uregulowana prawnie, co powoduje często niejasności związane z charakterem zlecanych przez te podmioty usług przewozowych.”
    Czy byłyby niejasności jeżeli firma pośredniczyłby poprzez aplikację kojarząc klientów z nieuprawnionymi do wykonywania innych czynności niż przewóz osób?

  3. A ja uważam jeżeli zamkną ubera klijenci ubera powini zrobić strajk obywatelski i przez tydzień nie jeździć taksówkami. Jest wolny rynek i każdy ma prawo do pracy, taksówkarze nie mają monopolu na przewóz osób. Taksówkarze mówią że są uczciwi nic mylnego to kupa jeżdżących oszustów, jak sempy które czekają żeby okraść klijenta do ostatniego grosza.

  4. Nie znam dokładnie specyfiki ubera i weryfikacji danych kierowców. I jak się to ma względem bezpieczeństwa czy to kierowcy czy pasażera. Pewnie jak się pojawi pierwszy pojeb kierowca wtedy ludzie zmienia zdanie co do licencji. A zasada wolnego rynku to trochę jednak taka utopia jak dla mnie. Musza być regulacje prawne bo zawsze jakieś wały będą

  5. Ale jakiś bzdet z tą niby ustawą. Nie jestem UBERem ani nie mam potrzeby korzystania ale w takim razie nurtuje mnie może dziwne pytanie. Mam auto 7-osobowe i czasami, jakiś kolega/koleżanka (ok. 2-5x do roku ale się zdarza) poproszą mnie czy nie poodwoziłbym gości po imprezie rodzinnej czy weselu. I co? Licencję mam wyrabiać? Teoretycznie mi za to płacą a praktycznie to oddają za paliwo +100 za fatygę i 5h jeżdżenia z wartą przy telefonie.

  6. Decydowac powinien klient a nie urzednik. Jak klient chce nielicencjoowanego przewoznika tanio, to kim jest urzedas zeby narzucac mu drogie rozwiazanie? I z drugiej strony tak samo: jesli ktos chce licencjonowanego, ubezpieczonego, dyskretnego przewoznika to po co mu narzucac brak licencji? Decydowac powinien czlowiek na ulicy, to jego pieniadze, a nie wszystko wiedzacy urzednicy

  7. I właśnie tym roszczeniowym komentarzem pokazał Pan typowe myślenie gliwickich taksówkarzy. Zmiany trzeba zacząć w Waszych głowach. Płace wiec mam prawo wymagać jakości wykonanej usługi. Idąc do restauracji wymagam jakości zaczynającej się na talerzu, a kończącej na serwisie kelnerskim, tak samo jest z każda jedna USŁUGA. Nazwa usluga jak sama nazwa mówi ma za zadanie SŁUŻYĆ, a skoro tak zle Wam płaca i jeździcie za pół darmo, to zawsze można się przebranżowić

  8. Ja jeżdżę taksówkami raz rzadziej raz częściej. I dojrzewa do ubera. Bo trafiłem na buraków i gburow (pół biedy) oszustów co próbują podkręcić taksometr ( nie zmienianie strefy, jazda dłuższą drogą itp) a także na panów których umiejętności kierowania oceniam na bardzo niskie, stan techniczny wielu taksówek a także czystość i komfort zostawiają bardzo wiele do życzenia. A taksówkarze naskakujacy na ubera podkręcają moja chęć na przerzucenie się na ubera.

  9. Nie muszą mieć kasy fiskalnej bo pracują dla ubera, nie są taksówką wiec nie mają taksometru, można w różny sposób podróżować nie swoim autem i z tych sposobów tylko taksówką ma taksometr co też jest często powodem nieporozumień a także oszustw

  10. Jakie prawo łamie panie Adamie? Jak użytkownik Uber? Po za tym prawa jest za dużo, w tym b. Złego i do zmiany. ‘Pokaż mi człowieka a ja znajdę paragraf’

  11. Czasami “koles spod żabki” sumienniej wykona swoja fuche, niz wykwalifikiwana firma 😉
    Rzekomo Pana zdaniem wszyscy kierowcy ubera sa karani?

  12. Bo przewóz osób przez Uber jest nielegalny. Porównywanie Uber z taxi, to jak porównywanie”pirata” z legalnym systemem operacyjnym. Robią to samo, tylko ten pierwszy dużo tańszy. Krzyczycie, że chcecie mieć prawo wyboru, jednocześnie prawo łamiąc.

  13. a co do tego czy ukrainiec czy polak bedzie jeździł taxi to bez znaczenia bo stawka za km jest taka sama . licencja tyle samo kosztuje . tu chodzi o koszty prawne i licencje . predzej ukrainiec ubera sobie ogarnie bo jemu to jeszcze bardziej sie opłaca niz polakowi jeździc za ta kase

  14. To ja proponuję niech Pani pracuje za połowę tego co teraz Pani zarabia przecież po co Pani tyle pieniędzy? Zmiana auta? W porządku tylko pojawia się pytanie za co? Nie da się jeździć za pół darmo i mieć super samochód. Zainwestować w nawigację? Pracując w zawodzie korzystam z nawigacji tylko przy naprawdę odległych trasach chociaż i nie zawsze potrzebuje do tego nawiagacji w sumie to tak jakby piekarz robił wypieki z książki piekarskiej a mechanik naprawial auta z instrukcją obsługi. 100 zł za Katowice to jest dużo? Kierowca jechał z fochem? Jest wolny rynek i prawo wyboru jak stroi fochy biorę inna taksówkę i ktoś inny jedzie z przysłowiowym pocalowaniem ręki. Klientela wymagająca? Okej tylko skoro wymagasz oferuj coś w zamian. Pozdrawiam

  15. węgry wprowadziły takie prawo z tego co pamiętam i uber podziękował bo sie nie opłaca jezeli trzeba miec licencje , kase fiskalną itd to wyjdzie na to samo co taxi

  16. Dlatego uber wycofuje się z rynku bo jak Ukrainiec nie znający dobrze języka zda egzamin z tomografii miasta np w warszawie. To nie ma racji bytu i naprawdę to jest kwestia czasu zaczną się naprawy zaczną się kłopoty nie da się jeździć tanio życ godnie utrzymywać auto i płacić podatki ale zrozumie to tylko ktoś to sam prowadzi działalność w Polsce jest świadom z czym to się je i jak wiele pieniędzy pompowanych jest w podatkach a jak ciężko pozyskać klienta.

  17. Rynek ma być tani bo Ty jesteś biedny? to znaczy że luksusowe auta mają być tańsze produkty w sklepach też usługi takie jak fryzjer mechanik czy inni specjaliści też mają być tani bo Ty twierdzisz że jest za drogo? Wiesz ze jest coś takiego jak kalkulacja opłacalności w każdym zawodzie to jest gdyby wszyscy tani przewoźnicy byli dobrzy auta były by coraz lepsze a patrząc po samochodach to raczej im się nie przelewa. Taksówka droga? W dzień 20 zł płacisz jak przejedziesz praktycznie całe miasto to jest drogo? Mam wrażenie że ponad połowa wypowiadajacych się tu osób taksówkę zna z opowieści dziwnej treści Pana Zbyszka z pod trzepaka bo on też usłyszał i powtarza

  18. równa i uczciwa konkurencja to unormowanie ubera , o to tu własnie chodzi , albo ubera zrówna sie z taxi , albo taxi z uberem . czyli albo bedzie sie wymagac od ubera opodatkowania i licencji albo zdejmie sie obowiazek z taxówkarzy płacenia podatków i licencji . to chyba nie jest skomplikowane ?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here