Jeszcze w tym roku baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego zniknie z Gliwic

Przypomnijmy, że w 2007 roku, kiedy ministrem zdrowia był Zbigniew Religa, bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego przeniesiono z Katowic do Gliwic. Dzięki temu miał się zwiększyć tzw. obszar operacyjny śmigłowca w kierunku województwa opolskiego. 

8 lat później, na miesiąc przed wyborami parlamentarnymi, ówczesny minister zdrowia, Marian Zembala dla odmiany poparł pomysł przeniesienia bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z Gliwic do Katowic. 

Nie pomógł nawet apel prezydenta Gliwic, w którym przedstawił argumenty za pozostawieniem bazy LPR w naszym mieście.

– Gliwice stanowią ważny drogowy i kolejowy węzeł komunikacyjny. Zbiegają się tutaj autostrady (A1 i A4), Drogowa Trasa Średnicowa oraz droga krajowa DK-88, które już w chwili obecnej charakteryzują się dużym natężeniem ruchu, a planowane całkowite otwarcie autostrady A1 wpłynie na jego znaczne zwiększenie.

W specjalnej strefie ekonomicznej działa wiele zakładów produkcyjnych, ponadto w mieście funkcjonują podmiot, które produkują lub przechowują większe ilości substancji niebezpiecznych takie jak: Polskie Odczynniki Chemiczne S.A., Politechnika Śląska czy ZTS “IZO-ERG”. – argumentował Zygmunt Frankiewicz

Obecny minister zdrowia, Konstanty Radziwiłł podtrzymał decyzję o przeniesieniu bazy z Gliwic do Katowic. Baza HEMS ma zniknąć z Gliwic jeszcze w tym roku.

– zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, zakończenie działalności bazy HEMS w Gliwicach, a tym samym uruchomienie bazy w Katowicach planowane jest pod koniec 2017 roku. – przekazała nam Milena Kruszewska, rzecznik prasowy Ministra Zdrowia

Sugerowaliśmy, że lepszym pomysłem byłaby rozbudowa istniejącej już gliwickiej bazy. Zdawało się, że bardziej logicznym i dużo tańszym rozwiązaniem jest jeden, duży ośrodek leżący w centralnym punkcie obsługiwanego terenu niż dwa znajdujące się na jego obrzeżach. Tworzenie kolejnej bazy na zamieszkanej zaledwie przez milion mieszkańców Opolszczyźnie wydawało się więc mało racjonalne i nieekonomiczne. Czemu ma więc służyć przeniesienie bazy LPR z Gliwic do Katowic?

Ministerstwo zdrowia podkreślało, że  w związku z decyzją o utworzenia czterech nowych baz HEMS na terenie kraju, w tym właśnie bazy HEMS w Opolu, optymalne rozmieszczenie baz w omawianym rejonie zapewniają lokalizacje w konfiguracji: Kraków, Katowice, Opole i Wrocław. W opinii resortu zlokalizowanie bazy w Katowicach pozwala w lepszy sposób zabezpieczyć lotniczy transport sanitarny między szpitalami znajdującymi się w sąsiedztwie, wykonywany również z użyciem śmigłowców ratunkowych. 

Jednostka Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na Opolszczyźnie już działa, a m.in. właśnie od tego zależało to, kiedy nastąpi przeniesienie bazy LPR z Gliwic do Katowic.-  Zakończenie budowy docelowej bazy w Opolu planowane jest w drugiej połowie 2018 roku. – przekazała nam Justyna Sochacka, rzecznik prasowy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Nie mamy już złudzeń, Gliwice na pewno nie będą miały swojej bazy LPR.

W 2016 roku załoga bazy HEMS w Gliwicach zrealizowała 369 lotów.  Lot helikoptera z gliwickiej bazy LPR  do Katowic trwa około 7 minut. 

fot. Z. Daniec
grafika: LPR

40 KOMENTARZE

  1. Radzę osobom, które nie rozumieją artykułu przeczytać hi jeszcze raz. Może uda się zatrybić. Opole ma już swoje śmigło czyt. Śmigłowiec LPR. Nikt nie zabiera fi z Gliwic do Opola a zostaje przeniesiony do Katowic wraz z całą bazą.

  2. Kazdy tu mowi o kosztach.. A ile kosztuje w takim razie ludzkie zycie? 100tys? 200? Milion? Ile ludzi żyje dzieki temu ze ten heli przyleciał? Pamietacie rowerzystke z Andersa ktora, zderzyla sie z drzwiami taxi? Gdyby nie LPR nie wiadomo co by sie stalo.

  3. to smutne. panie Frankiewicz oby pan nie potrzebował kiedyś pomocy, a helikoptrea nie bedzie. po co komu Hala Podium za takie pieniądze, komu będzie lepiej i z niej korzystał? życie ludzkie jest najwazniejsze i nalezy inwestować w tym kierunku. wielki żal czytając takie informacje

  4. A co przybędzie w zamian ? Więcej Biedronek i zachodnich Banków ? Jeronimo Martins, to ma ubaw po pachy. Nastawiał tu biedronek jak stonek i schodzi mu to śmieciowe żarcie, a on zapewne pije Martini i je zdrową żywność gdzieś na Bahama.

  5. Moim zdaniem posiadanie LPR przy największym w Europie skrzyżowaniu autostrad to dobra opcja, w przypadku katastrofy/wypadów jest szybka opcja transportu poszkodowanych, ale co to Warszawę obchodzi…

  6. Ale z Gliwic miał iść do Katowic. Śmigłowiec w Gliwicach tylko parkował, bo niestety żaden ze szpitali nie ma lądowiska, więc nie jest to tak istotne. Natomiast Opole powinno mieć swoje śmigło, a Gliwice-Katowice swoje.

  7. to nie kwestia kupowania. Śmigłowiec nie nalezy do GLiwic. LPR pokrywa w ten sposób więcej obszaru. Z logistycznego punktu widzenia jest to najlepsze wyjście dlatego, ze jeden będzie w Opolu, jeden w Katowicach. W tym wypadku będziesz miał 2x większe szanse na przeżycie jeśli jeden ze śmigłowców będzie w akcji.

  8. Chore. Chore zmiany. Czy ktoś zapytał ile kosztują? Za Gliwicami przemawia skrzyżowanie A1 i A4. Po co w takim razie budowano stacje ratownictwa przy DTŚ? Też zamknąć.

  9. Dlaczego zabierają śmigłowiec z Gliwic? Opole nie może kupić sobie swojego? Przecież tam same Niemcy mieszkają wszyscy zagranicą robią miasto ponoć bogate to gdzie problem ;/

  10. To jest gluupie w gliwicach Smiglowiec jest bardzo potrzebny jak zwykle w tym kraju byle zjebac to co jest dobrze i na miejscu ale nie bo za duzo pieniedzy i jest zbyt dobrze i trzeba to zepsoc.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here