Zmianami objęty został jednokierunkowy odcinek ulicy Dzierżona – od skrzyżowania z ul. Bardowskiego do skrzyżowania z ul. Toruńską.
Wprowadzenie kontraruchu rowerowego umożliwia poruszanie się rowerem w kierunku przeciwnym do ogólnej organizacji ruchu, potocznie mówiąc „pod prąd” po jezdniach, gdzie obowiązuje dopuszczalna prędkość do 30 km/h. To kolejne takie rozwiązanie wprowadzone w Gliwicach. Od 2020 roku rowerzyści mogą poruszać się w ten sposób na ul. Floriańskiej. Oprócz tego w naszym mieście funkcjonuje kontrapas dla rowerzystów – wzdłuż ul. Wybrzeże Wojska Polskiego.
Kontrapas organizowany jest na jezdniach, gdzie prędkość nie jest wyższa niż 50 km/h. Wyznacza się go przy lewej krawędzi jezdni przeciwnie do kierunku ruchu pojazdów za pomocą oznakowania pionowego i poziomego. Wloty i wyloty kontrapasów malowane są na jezdni na czerwono. Kontraruch na ul. Dzierżona wprowadzony został m.in. na wniosek Gliwickiej Rady Rowerowej. Zadanie zrealizowano z Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego.