Podwyżka cen za parkowanie to już prawie pewnik. Nie ma jednak tego złego, co by na dobre nie wyszło…
Zgodnie z nowym cennikiem za cały dzień parkowania w strefie A zapłacimy aż 25 zł, podczas gdy obecnie jest to 15,60 zł. Tak znaczną podwyżkę władze Gliwic uzasadniają potrzebą ograniczenia ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta. Decyzja ta wzbudziła kontrowersje wśród radnych miejskich i społeczników, a także zwykłych mieszkańców, którzy na co dzień podróżują samochodem, np. do pracy.
Pomimo pojawiających się głosów sprzeciwu trzeba przyznać, że zmiana ta wbrew pozorom może wyjść nam wszystkim na dobre. Pod jednym warunkiem: musimy dostrzec obecność alternatywnych środków transportu i zacząć z nich regularnie korzystać.
Jak zauważa Ewa Lutogniewska z OSOM Gliwice „należy jednak pamiętać, że same zmiany w pobieraniu opłat to nie wszystko. Należy usprawniać alternatywne formy transportu tak, aby jak najwięcej osób mogło bezpiecznie i sprawnie w inny sposób dotrzeć na starówkę”.
AutoHOP-em do centrum i z powrotem
Mówiąc o alternatywnych środkach transportu, nie mamy na myśli tylko autobusów czy rowerów miejskich, których zresztą już w Gliwicach nie uświadczymy. W temat najlepiej wpisuje się AutoHOP jako swego rodzaju złoty środek między komunikacją miejską a taksówką. Jeśli wziąć pod uwagę stałą cenę przejazdu (2,99 zł), to jedna podróż do centrum i z powrotem wynosi niecałe 6 zł.
Nietrudno obliczyć, że to aż 19 zł taniej niż koszt całodniowego parkowania według nowego cennika. Do tej różnicy dochodzą jeszcze rzecz jasna wydatki na paliwo, które ponosimy, wybierając własny samochód.
Z nowoczesnej usługi korzystać mogą też osoby dojeżdżające do Gliwic samochodem z innych miejscowości. Zaparkowanie auta poza strefą płatnego parkowania i dojazd AutoHOP-em do centrum wydaje się w takiej sytuacji rozsądnym rozwiązaniem. Oprócz atrakcyjnej ceny warto też zwrócić uwagę na nieporównywalny z autobusami komfort przejazdu i wyższy poziom bezpieczeństwa sanitarnego.
Przyszłość transportu miejskiego
Czy nam się to podoba, czy nie, polityka lokalna – nie tylko Gliwic, ale większości dużych miast – będzie zmierzała w kierunku ograniczania ruchu samochodowego na rzecz komunikacji zbiorowej i nowoczesnego transportu. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest prosta: samochodów mamy zbyt wiele, a w nadmiarze szkodzą one zarówno mieszkańcom, jak i środowisku naturalnemu.
Co nam pozostaje? Zmienić przyzwyczajenia. Zacząć doceniać nowoczesne sposoby przemieszczania się po mieście i stopniowo kształtować nowe nawyki. AutoHOP to dla nas dobry sprawdzian tego, czy jako lokalna społeczność potrafimy świadomie wejść w lata 20. XXI wieku.