Stomatolog, weterynarz, fryzjer. Jak urządzić poczekalnię przy małym gabinecie?

Stomatolog, weterynarz, fryzjer, kosmetyczka — niektórych rodzajów usług praktycznie nie da się świadczyć bez zorganizowania poczekalni dla klientów. Jak zaaranżować takie pomieszczenie, aby było wizytówką firmy?

Według najnowszego, dwudziestego już Raportu o Stanie Sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw, w naszym kraju działa 1,9 mln firm. Aż 96% z nich stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Sektor MŚP generuje obecnie 30% wartości usług w kraju. W samej tylko Warszawie funkcjonuje 1450 gabinetów kosmetycznych. W siedzibach nowoczesnych przedsiębiorstw usługowych – nawet tych najmniejszych – obowiązkowo muszą znaleźć się poczekalnie dla klientów.

„Wizytówka” firmy

Poczekalnia to zazwyczaj pierwsze pomieszczenie, do którego wchodzi klient. To tutaj podejmuje on ostateczną decyzję, czy skorzystać z oferty danej firmy, czy udać się do konkurencji. Pierwsze skojarzenia z daną marką pozwala wykreować zachęcającą do pozostania aranżację poczekalni . Pomieszczenie to stanowi rodzaj namacalnej firmowej „wizytówki”, musi więc prezentować się nowocześnie i profesjonalnie.

Takie wrażenie stworzymy, nawiązując w wystroju poczekalni do najnowszych trendów wnętrzarskich. Jako że te zmieniają się dość szybko, warto postawić na ponadczasową elegancję, a wszelki „nowinki” potraktować jako akcenty uzupełniające wystrój. Wybierając kolorystykę, warto rozważyć pastele lub tak zwane „barwy ziemi” – beże, brązy i zielenie. Pozwolą one stworzyć ciepły i przytulny klimat. Pamiętajmy jednak, że w przypadku wielu działalności klientowi będzie zależeć przede wszystkim na odpowiednich warunkach higienicznych – przykładem tego mogą być salony kosmetyczne czy gabinetach dentystycznych. W takim wypadku lepiej postawić na ponadczasową biel, a inne kolory wykorzystać tylko w formie dodatków dekoracyjnych.

Niewielkie pomieszczenia można optycznie powiększyć, wieszając na ścianach lustra. Jeśli natomiast zdecydujemy się na ozdobienie ścian obrazami, postawmy raczej na dzieła neutralne. Świetnie sprawdzą się krajobrazy, martwa natura czy abstrakcje; źle widziane mogą być natomiast akty czy obrazy o wyraźnie zaangażowanej politycznie wymowie. Jeśli chcemy, by klienci postrzegali naszą markę jako prestiżową, wystrzegajmy się oleodruków i kopii znanych arcydzieł.

Funkcjonalna poczekalnia dla firm

Choć sposób aranżacji wnętrza poczekalni należy potraktować jako element strategii marketingowej, to jednak nie można zapomnieć o jej podstawowych funkcjonalnościach. Cóż z tego, że pomieszczenie będzie podkreślać prestiż firmy, jeśli nie będzie się w nim wygodnie przebywać? Właściciel firmy musi więc przede wszystkim wybrać wygodne meble do poczekalni. Dziś nie wystarczy już kupno kilku krzeseł – klienci powinni móc skorzystać z prawdziwej „strefy relaksu”. W aranżacji takiego kącika świetnie sprawdzają się fotele lub sofy do poczekalni, np. firmy AJ Produkty. Meble powinny być odpowiednio miękkie i komfortowe; nie mogą jednak zmuszać klientów do przebywania w pozycji leżącej czy półleżącej.

Jeśli w działalności firmy stawiamy na nowoczesność, w skład wyposażenia można włączyć również urządzenia elektroniczne. W wielu poczekalniach nudę pozwala zwalczyć telewizor o dużym, płaskim ekranie. Instalując takie urządzenia, warto jednak zachować umiar. Nie wolno „bombardować” klientów np. zbyt głośną muzyką – takie działanie budzi wrażenie braku profesjonalizmu. W przypadku większości usług lepiej sprawdzi się kanał informacyjny niż muzyczny. Jeśli natomiast chcemy ocieplić wizerunek firmy (co ma znaczenie np. w przypadku gabinetu dentystycznego), możemy w poczekalni postawić donice z roślinami. Pamiętajmy jednak, że nie powinny to być gatunki, które podczas kwitnienia wydzielają intensywny zapach – niektórzy klienci mogą być uczuleni.

Aranżacja wygodnej i funkcjonalnej poczekalni może być pracochłonna. Jednak inwestycja taka z pewnością się zwróci — odpowiednio przygotowane wnętrze przyciągnie nowych klientów i pomoże zatrzymać tych już zdobytych.

client-image
client-image
client-image
client-image

Podobne artykuły

Ulubiony Portal Gliwiczan

103,911FaniLubię
14,799ObserwującyObserwuj
1,138ObserwującyObserwuj

Inne artykuły