Naukowcy Politechniki Śląskiej uczestniczą w pracach nad autonomicznym minibusem, którym może kierować zdalny operator.
Futurystyczny projekt, zastosowanie nowoczesnych materiałów oraz innowacyjne rozwiązania sprawiają, że nasz pojazd wyróżni się w przestrzeni miejskiej. Atrakcyjny wygląd zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej.
– Świeży design i najnowocześniejsza technologia zastosowana w naszym pojeździe wyznaczają nowe standardy w zakresie komfortu i wzornictwa w dziedzinie transportu publicznego. – czytamy na stronie Blees.
Minibus jest całkowicie elektryczny o zerowej emisji hałasu. Akumulator o dużej pojemności zapewnia wydłużony czas pracy, zmniejszając liczbę cykli ładowania, tym samym umożliwiając transport na duże odległości.
Aktywny system monitoringu wizyjnego wyposażony jest w najnowocześniejsze algorytmy oparte na sieciach neuronowych. Może on dostarczyć przydatnych informacji dla przewoźników, zliczając pasażerów w podziale na grupy wiekowe. System dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo, wykrywając wszelkie niebezpieczne sytuacje i zachowania, takie jak kradzież czy bójka. Wykrywa również wózki inwalidzkie i wózki dziecięce, tym samym umożliwiając interakcję pojazdu z pasażerami.
– Rozwijamy tę część tego projektu, która jest związana ze zdalnym nadzorem nad pojazdem w trybie autonomicznym. Ze względu na jakieś nagłe wydarzenia, sytuację drogową itd. system ten w rzadkich przypadkach musi być wsparty przez zdalnego operatora, który monitoruje pojazd zdalnie tzn. cały czas patrzy na ekrany, na których są pokazane sytuacje drogowe i sytuacja w pojeździe monitorowanym. W sytuacji, w której ocenia, że może się ona za chwilę stać zbyt trudna dla systemu autonomicznego przejmuje zdalnie kontrolę, mając do tego celu odpowiednie systemy kontrolne, czyli kierownicę, manetkę gazu itd. – mówi dla polsl.pl prof. dr hab. Wojciech Moczulski z Katedry Postaw Konstrukcji Maszyn.