Gliwice, Będzin, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze jako pierwsze w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wybudują cztery velostrady – metropolitalne szybkie drogi rowerowe. Najdłuższa, około 30-kilometrowa, połączy Gliwice z Katowicami. Porozumienie w tej sprawie podpisano 20 maja w Katowicach. Gliwice reprezentował zastępca prezydenta miasta Mariusz Śpiewok.
Velostrady, czyli – tam, gdzie to możliwe – bezkolizyjne drogi rowerowe odseparowane od ruchu samochodowego, mają łączyć metropolię w każdym kierunku, usprawniając podróże po danym mieście i pomiędzy miastami. Na Metropolitalną Sieć Tras Rowerowych złoży się 8 velostrad o całkowitej długości 120 km, które połączą Katowice z miastami Zagłębia, Gliwicami, Tychami, Mysłowicami oraz Bytomiem i dalej Tarnowskimi Górami. Budowa pierwszych dróg – w tym velostrady Gliwice – Katowice – rozpocznie się w 2023 roku. Kolejne powstaną w 2024 roku. Inwestycje te będą finansowane do 100% z budżetu G-ZM przy wykorzystaniu funduszy zewnętrznych. Szacowany koszt według obecnych stawek za 1 km drogi rowerowej to ok. 2 mln zł. Pełne koszty poznamy po rozstrzygnięciu przetargów.
– Podpisane porozumienie to efekt ścisłej współpracy miast i gmin, dającej wymierne efekty. Dzięki szerszemu spojrzeniu łączymy nasze miasta. W metropolii możemy poszczycić się świetnymi drogami. Stale doskonalimy transport publiczny, a niedawno ogłaszaliśmy nowe inwestycje kolejowe. Teraz inaugurujemy projekt rowerowy. Chcemy, by rower był używany przez mieszkańców nie tylko do rekreacji, ale również jako codzienny środek transportu. Dlatego wspólnie, w ramach podregionu gliwickiego oraz całej metropolii, rozpoczynamy projekt budowy velostrad. Celem jest powstanie spójnej sieci rowerowej łączącej miasta aglomeracji. Jest to kolejny dowód na to, że we współpracy tkwi nasza siła – podkreśla Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic.
Długość całego odcinka Gliwice – Katowice wyniesie około 30 km, a na jego trasie znajdą się również Zabrze, Ruda Śląska, Świętochłowice i Chorzów.
Velostrada na terenie Gliwic będzie przebiegała w znacznej mierze w śladzie istniejących, realizowanych lub planowanych dróg rowerowych. Jej szacunkowa długość wyniesie ok. 5,5 km. Początek będzie stanowił plac Piłsudskiego, skąd dalej – aleją Przyjaźni, przez ulice Dworcową, Częstochowską (wiaduktem nad DTŚ), Jagiellońską, Szarą i Zabrską (w tym wiaduktem nad torami) – rowerzyści dojadą do ul. Chorzowskiej. Wzdłuż niej poprowadzona zostanie ścieżka rowerowa wiodąca do skrzyżowania z ul. Wolności oraz ul. Knurowską w Zabrzu.
Obecnie użytkownicy jednośladów w Gliwicach mają do dyspozycji ponad 124 km tras rowerowych. Ich przebieg oraz miejsca lokalizacji niezbędnej infrastruktury (stojaków rowerowych, stacji napraw rowerów) można sprawdzić w Miejskim Systemie Informacji Przestrzennej (msip.gliwice.eu), w Geoportalu Rowerzysty. Do końca 2023 roku w mieście ma przybyć jeszcze około 21 km ścieżek rowerowych.