SixSilver Jubiler Gliwice

Zarząd Dróg Miejskich planuje istotne zmiany w ciągu ul. Chorzowskiej.

FORUM

Znamy już założenia wielowariantowej koncepcji zagospodarowania terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym w ciągu ul. Chorzowskiej, której przygotowanie zlecił ZDM.

Wśród wielu proponowanych rozwiązań techniczno-funkcjonalnych pojawia się m.in. przebudowa na rondo skrzyżowania ulic Zabrska – Chorzowska – Dąbrowskiego – Poniatowskiego, odrestaurowanie istniejących słupów trakcyjnych np. w formie kwietników lub podwieszeń rzeźb. Poruszona jest także kwestia nasypu tramwajowego i wiaduktu. Autorzy opracowania rozważają opcję poprowadzenia tam np. ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego. Pojawił się nawet pomysł próby zorganizowania w tym miejscu punktu widokowego.

Nadmieńmy, że we właśnie ogłoszonym przetargu, na wykonanie projektu budowlanego i projektu wykonawczego ZDM zleca m.in. właśnie analizę adaptacji nasypu wraz z obiektem do celów rekreacyjnych (np. droga rowerowa, rolkostrada).

– Infrastruktura po nieczynnej linii tramwajowej zlokalizowana jest w granicach pasa drogowego drogi publicznej. To miejsce jest obecnie bezużyteczne. Warto odpowiednio zagospodarować je na potrzeby użytkowników ruchu kołowego, rowerowego i pieszego – mówiła w sierpniu ubiegłego roku Anna Gilner, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Przypomnijmy, że wówczas trwały jeszcze prace nad koncepcją. Opracowanie już powstało, teraz przyszedł czas na kolejny krok. Ogłoszono przetarg na wykonanie projektu budowlanego i projektu wykonawczego dla zadania: “Zagospodarowanie pasa drogowego ul. Chorzowskiej w Gliwicach z wykorzystaniem terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym”.

Co istotne, w ramach realizacji tego zadania wybrany projektant będzie musiał wykonać także projekt drogowy przebudowy/remontu odcinków dróg wraz ze skrzyżowaniami oraz wszystkimi elementami infrastruktury drogowej. Dodatkowo, jak wynika z treści zamówienia, zawierać on winien wkomponowane w teren pasa drogowego elementy małej architektury, jak ławki, kwietniki lub inne elementy o charakterze użytkowym lub dekoracyjnym.

Podstawę do wykonania dokumentacji projektowej stanowi „Koncepcja zagospodarowania terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym w ciągu ul. Chorzowskiej w Gliwicach” opracowana w roku 2018 przez Firmę EURODROGA — czytamy w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Twórcy koncepcji postawili sobie za cel znalezienie najefektywniejszego zagospodarowania odcinka ulicy Chorzowskiej od skrzyżowania z ulicami Zabrską – Dąbrowskiego – Poniatowskiego do wyjazdu z zajezdni tramwajowej.

Podstawowym założeniem przedmiotowej koncepcji była likwidacja nieczynnego torowiska tramwajowego, które od kilku lat jest nieużytkowane i niezagospodarowane co ujemnie wpływa nie tylko na estetykę samej ulicy, ale dzikie parkowanie bardzo negatywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu odbywającego się przedmiotową ulicą. Pierwotnie przyjęto jedynie zagospodarowanie terenu po byłym torowisku, jednak kierując się założeniem poszukiwania rozwiązania kompleksowego w dalszym toku rozwiązań projektowych rozszerzono o analizę całego przekroju mając na celu unikanie rozwiązań prowizorycznych, a dążenie do nadania ulicy Chorzowskiej – jako jednej z głównych arterii wjazdowych do Miasta należnego jej charakteru i estetyki, która miałaby stać się swego rodzaju wizytówką komunikacyjną tej części Gliwic. — tłumaczą autorzy opracowania.

Powstała koncepcja składa się z trzech wariantów podstawowych, natomiast w toku projektowania i prowadzonych analiz wyniknęły kolejne podwarianty, które, jak wyjaśniają twórcy koncepcji, są próbą znalezienia możliwie wielu odpowiedzi na zaspokojenie podstawowej potrzeby komunikacyjnej opracowywanej ulicy.

Poniżej krótki opis założeń poszczególnych wariantów poddanych analizie, który znajduje się we wprowadzeniu do obszernego opracowania. Dodajmy, że zamawiający, czyli gliwicki Zarząd Dróg Miejskich jako preferowany wskazuje wariant III z możliwością wykorzystania rozwiązań przedstawionych dla fragmentów drogi w sposób opcjonalny w innych wariantach.

Wariant I – ujmujący podstawowe wstępne założenie przedmiotowego zamówienia, a mianowicie zagospodarowanie jedynie byłego torowiska w odpowiedzi na bieżące problemy wynikające z jego obecnego stanu

Wariant II – ujmujący analizę całego przekroju ulicy z jej zawężeniem do 7,00 m lokalizacją urządzeń ruchu pieszego, rowerowego w formie wydzielonych ciągów, uporządkowanie parkowania i nadanie ulicy charakteru bardziej spacerowego, analizowano różne sposoby zapewnienia parkowania oraz pokazano wstępnie możliwość przebudowy skrzyżowania ulic Zabrska- Chorzowska – Dąbrowskiego – Poniatowskiego na rondo.

• Wariant III – ujmuje już większość uwag zgłoszonych przez Instytucje biorące udział w pracach nad koncepcją, a więc są to: Wydział Inżynierii Ruchu, Wydział Ruchu Drogowego Policji, Przedstawicieli Gliwickiej Rady Rowerowej, Przedstawicieli Rady Osiedla, KZK GOP. Generalnie wariant ten w odróżnieniu od wcześniejszych przyjmuje na odcinku intensywnej zabudowy mieszkaniowej przyjęcie jezdni o szerokości 9,00 m pozwalającej z jednej strony na wymuszenie ograniczenia prędkości pojazdów z drugiej zaś strony umożliwienie odpowiadającego potrzebom lokalizowania azyli na przejściach dla pieszych.

źródło: Wariantowa koncepcja zagospodarowania terenu po byłym torowisku tramwajowym przy ulicy Chorzowskiej w Gliwicach, autor: EURODROGA mgr inż. Milan Sternik

29 KOMENTARZE

  1. Punkt widokowy bedzie wysoko. Rzesze turystow z calego swiata beda sciagac do Miasta-Gdzie-Przyszłość-Jest-Tu podziwiac z bezpiecznej odleglosci najczarniejsze miejsce w galaktyce – Sosnowiec 🙂

  2. I pomyślcie o wyjeździe ze św. Elżbiety, w godzinach szczytu wyjechać z niej, dodatkowo przy tym pozastawianiu na torach, ciężka sprawa.

  3. zróbcie tam bus pas i po sprawie. autobusy a szczególnie A4 bardzo skutecznie spowalniają a czasami wręcz blokują ruch na tej drodze. porobili zwężki na przystanki, nastawiali wysepek na środku z przepustowość tej ulicy spadła makabrycznie 🙁

  4. Ta ulica ma taki potencjał przebudowy rozbudowy i ma szansę zostać ikoną i wzorem jak powinny wyglądać ulice w mieście. Specjalista temu przestrzeń między zabudowaniami, po usunięciu torowiska i wykorzystaniu właśnie tej przestrzeni. Chodniki, zatoki, miejsca postojowe zatokowe, prawoskrętny i lewo skręty w szczególności. Nie chcę krakać ale pewnie ten potencjał nie zostanie wykorzystany.

  5. Kiedy ? Jagielońska rozkopana. Zabrska nieskończona zreszta na nia chyba nawet pomyslu jeszcze nie ma a remont pilny. Zwyciestwa i plac przed dworcem to niekończąca sie koncepcja i projekty. Pl Piastów poprostu nie wygląda ledwo trzy budy na krzyz udało sie rozebrać. Tunel na toszecką od lat zamknięty. Dworcowa to ruina. Kurcze można by wymieniać.

  6. Z całym szacunkiem dla ludzi mieszkających na tej ulicy ale ta część Gliwic wygląda jak plebs…więc nie wiem co by tam można było podziwiać z punktu widokowego!?

  7. A dlaczego by nie zrobić dwóch pasów w każdą stronę jak w Zabrzu? Jeszcze rowerowa się zmieści

  8. moze najpierw pomyslec o potrzebach wyzszego rzedu… Zabrska nadal nie ruszona. Chorzowska takie dziury ze idzie pol zaiweszenia zgubic. Andersa do dokonczenia. Obwodnica… Wroclawska…
    malo tego?

  9. Priorytetowo powinno dokonać się remontu ulicy Chorzowskiej, a nie wymyślać bzdurne inwestycje. Przejeżdzam przez tą ulicę pare razy dziennie i zastanawiam sie czy terenowego auta sobie nie kupić.. Podobnie ulica Zabrska. Wielki remont, skrzyzowanie zamkniete pół roku a 50metrów od skrzyzowania nic nie zrobione pomimo, że droga była zamknieta i można było działać. Nawierzchnia wygląda tam jak odcinek specjalny. Za chwile znowu zamkną drogę na poł roku, żeby kolejne 50m wyremontować, zamiast zamknąć raz i całość zrobić.

Dodaj komentarz

Please enter your comment!
Please enter your name here