Wraz z rozwojem pojazdów elektrycznych, ważne staje się stworzenie infrastruktury umożliwiającej łatwe i szybkie ich ładowanie. Polska, podobnie jak wiele innych krajów, stawia na elektromobilność, w tym kontekście, ustawodawstwo wskazuje konkretne cele, a miasta, takie jak Gliwice, podejmują kroki w celu spełnienia postawionych przed nimi wymagań.
Zgodnie z artykułem 60 ust. 1 pkt 3 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, gminy mają obowiązek uruchomienia minimalnej liczby ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. W przypadku Gliwic, ta liczba wynosi aż 100. Aktualnie, na terenie miasta działa 31 punktów ładowania, a kolejne 80 jest w trakcie uruchamiania, planowane na grudzień 2023 r.
Planowanie i lokalizacja punktów dostępowych zostały starannie opracowane w ramach „Planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla Miasta Gliwice.” Ten plan był przedmiotem konsultacji społecznych, gdzie mieszkańcy mieli możliwość wyrażenia swoich opinii i wniosków dotyczących lokalizacji stacji ładowania.
Decyzja o budowie, zarządzaniu, bezpieczeństwie i eksploatacji punktów ładowania należy do Operatora Systemu Dystrybucyjnego Elektroenergetycznego – Tauron Dystrybucja S.A. oddział w Gliwicach, zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. To oznacza, że zarówno proces budowy, jak i utrzymania stacji ładowania są prowadzone z najwyższą starannością i zgodnie z normami bezpieczeństwa.
Inicjatywa Gliwic w zakresie elektromobilności to nie tylko spełnianie wymogów prawa, ale również krok w stronę zrównoważonej mobilności, zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i poprawy jakości powietrza. Dodatkowo, rozwijając sieć ładowarek, Gliwice stają się bardziej atrakcyjne dla posiadaczy pojazdów elektrycznych, co może przyczynić się do zwiększenia udziału elektromobilności w transporcie publicznym.