Żegluga śródlądowa wraca na stałe do gliwickiego portu
W połowie lipca, po 5 latach przerwy z gliwickiego portu wypłynęły pierwsze barki. Próbny transport zakończył się powodzeniem.
28 lipca podpisano umowę w sprawie dostaw węgla drogą wodną z Gliwic do Wrocławia. Kontrakt zakłada transport około 20 000 ton węgla miesięcznie do Elektrociepłowni we Wrocławiu. Barki między Gliwicami i Wrocławiem mają do pokonania około 200 km. Rejs wymaga przepłynięcia przez 27 śluz.
Gliwice zajmują bardzo ważne miejsce na wodnej mapie Polski. Kanał Gliwicki stanowi inicjalny element Odrzańskiej Drogi Wodnej, która łączy Górny Śląsk z portami morskimi: Szczecin i Świnoujście oraz połączona z siecią kanałów Europy Zachodniej.
Przypomnijmy, że na początku lipca Gliwice odwiedził Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk. Podczas spotkania z parlamentarzystami, samorządowcami i przedstawicielami firm zapowiedział uruchomienie transportu węgla z Górnego Śląska do Opola i Wrocławia.
Tematem wizyty było podkreślenie rangi i znaczenia żeglugi śródlądowej dla gospodarki polskiej oraz determinacja rządu RP w realizacji planów rewitalizacji i rozbudowy śródlądowych dróg wodnych. Śląskie Centrum Logistyki podkreśla, że ponowne otwarcie drogi wodnej nie byłoby możliwe, gdyby nie doświadczeni kapitanowie płynący pchaczami TUR nr 78 i 55 oraz specjaliści ŚCL realizujący operacje portowe.
Zarządca gliwickiego portu Śląskie Centrum Logistyki S.A znajduje się w unikalnym miejscu na logistycznej mapie Polski. Dysponując nowoczesną i uniwersalną infrastrukturą umożliwia realizację intermodalnych projektów, stwarzając potencjalnym Klientom uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Aktualny potencjał przeładunkowy gliwickiego portu to ok.1,5 miliona ton rocznie a docelowo 3 miliony ton. ŚCL S.A. oczekuje, że wkrótce wielkości przeładunków umożliwią pełne wykorzystanie posiadanego potencjału.