Studenci Politechniki Śląskiej wystartują w kolejnej edycji prestiżowego wyścigu Shell Eco-marathon. Sponsorem projektu została gliwicka firma BMZ Poland.
Studenci podjęli się ambitnego zadania, w ramach koła naukowego SmartPower team zaprojektowali i zbudowali bolid o nazwie MuSHELLka do startu w popularnym wyścigu Shell Eco-marathon.
Pojazd rywalizował już na torach w Holandii i Francji z innymi elektrycznymi pojazdami, pochodzącymi z różnych stron świata. W zawodach uczestniczyły ekipy złożone z najzdolniejszych studentów uczelni technicznych ze wszystkich kontynentów. Wygrywa ten bolid, który na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kilowatogodziny energii przejedzie najdłuższy dystans. W tym roku MuSHELLka podczas zawodów we Francji okazała się najlepszym prototypem napędzanym elektrycznie.
Obecnie zespół SmartPower team z Politechniki Śląskiej przygotowuje się do rywalizacji na Shell Eco-marathon Europe 2018 w Londynie z kolejnym projektem HydroGENIUS. Jest to pojazd kategorii miejskiej napędzany przy pomocy ogniwa wodorowego.
W skład zespołu wchodzą studenci – pasjonaci ze Studenckiego Koła Naukowego Modelowania Konstrukcji Maszyn (SKN MKM), działającego przy Wydziale Mechaniczno-Technologicznym Politechniki Śląskiej. Koło naukowe skupia studentów różnych wydziałów tej uczelni. W pracach nad bolidem uczestniczą adepci wydziału Mechanicznego Technologicznego, Automatyki, Elektroniki i Informatyki, Elektrycznego, Architektury, Inżynierii Środowiska i Energetyki oraz Chemicznego.
W obydwa projekty zaangażowała się firma BMZ Poland. Gliwicki producent baterii został sponsorem projektów MuSHELLka oraz HydroGENIUS, elektrycznego oraz wodorowo- elektrycznego bolidu wykorzystującego najnowsze osiągnięcia techniki i nowoczesne materiały. W pojazdach zamontowane są baterie z ogniwami litowo-jonowymi od BMZ. Koszt energii potrzebnej na przejechanie 100 km to zaledwie 10 groszy.
– Cieszymy się, że możemy pomóc w rozwoju pasji i zainteresowań młodych ludzi. Projekt w pełni elektrycznego bolidu jest doskonałą promocją polskiej myśli technologicznej na świecie, a przy tym wpisuje się w popularną oraz promowaną przez rząd ideę w pełni ekologicznego, bezemisyjnego transportu. Liczymy, że dzięki naszemu wsparciu finansowemu oraz dostarczonym bateriom samochód odniesie sukces na torze – twierdzi Agata Kędzierska, event marketing manager w BMZ Poland.
Tegoroczne zawody odbędą się w dniach 5-8 lipca w Londynie i będą już 34. edycją tego wydarzenia. Na torze wystartuje aż 175 zespołów z całego świata. Uczestnicy będą walczyć o podium w dwóch klasach: UrbanConcept (pojazdy dostosowane do jazdy miejskiej) oraz Prototype (trzy- i czterokołowe pojazdy przyszłości, nastawione na maksymalizowanie efektywności energetycznej) oraz w trzech kategoriach energetycznych: ICE (pojazdy spalinowe), BatteryElectric (pojazdy elektryczne ) oraz Hydrogen (pojazdy elektryczne napędzane ogniwem wodorowym).