Rozwój gospodarczy Gliwic to najskuteczniejsza droga do utrzymania ekonomicznego dobrobytu mieszkańców i samego miasta. Gliwice są miastem, które od lat znajduje się w czołówce samorządów o najlepszej sytuacji finansowej w Polsce.
W roku 2022 według danych Głównego Urzędu Statystycznego, wydatki budżetu miasta w przeliczeniu na jednego mieszkańca plasowały Gliwice na 9. miejscu wśród miast na prawach powiatu w Polsce, wyprzedzając takie miasta jak Poznań, Wrocław czy Katowice. Gliwice zajmują pierwsze miejsce w tej kategorii wśród miast na prawach powiatu województwa śląskiego.
W kończącej się kadencji, podobnie jak wszystkie polskie samorządy, Gliwice odczuły bolesne skutki reform podatkowych poprzedniego rządu. Mimo dalszego dynamicznego rozwoju gospodarczego miasta w ostatnich latach, „Polski Ład” spowodował spadki wpływów do miejskiej kasy.
Według szacunków Związku Miast Polskich, ubytki Gliwic z tytułu dochodów z PIT w latach 2019–2024 wyniosą ponad 464 mln zł. Nawet po uwzględnieniu tzw. rekompensat wypłaconych przez Ministerstwo Finansów w latach 2021–2023, sięgną one prawie 336 mln zł.
Kolejne budżety miasta musiały więc być planowane z dużą uwagą, uwzględniając zarówno spadające dochody z PIT, jak i bardzo duży wzrost cen spowodowany rekordową inflacją. Kontrolowano również wydatki bieżące, czyli ogólne koszty funkcjonowania miasta, z dużą uwagą.
Potwierdzeniem skuteczności tych starań jest trzecie miejsce w kategorii miast na prawach powiatu w rankingu liderów inwestycji samorządowych 2020–2022 oraz szóste miejsce w podsumowaniu rankingu Sukces Kadencji 2017–2022, z dwoma wyróżnieniami: za osiągnięcia ekonomiczne (druga lokata) i infrastrukturalne (dziesiąta lokata).
Światowa agencja Fitch Ratings ponownie potwierdziła dobrą i stabilną ekonomiczno-finansową kondycję Gliwic. Co ważne, dzięki dobrym wynikom finansowym miasta rating w skali krajowej Gliwic został podniesiony do „AAA(pol)” z „AA+(pol)”, co oznacza najwyższą możliwą do uzyskania w Polsce ocenę ratingową.
Badanie ukazuje elastyczność finansową, lokalną sytuację gospodarczą, a także perspektywę jej rozwoju. Głównym zadaniem ratingu jest poinformowanie obecnych i przyszłych inwestorów, zarówno krajowych jak i zagranicznych, o wiarygodności podmiotu, a także o jego zdolności wywiązywania się ze swoich zobowiązań finansowych.