Nie każdy z nas jest zawodowym graczem w bilard, ale każdy ma prawo do dobrej zabawy, grając zgodnie z zasadami. Często zdarzają się Wam kłótnie o to, czy był faul i co w takiej sytuacji zrobić? Zaprezentujemy zatem w skrócie podstawowe zasady i omówimy kilka najczęstszych błędów. Zapraszamy do lektury dzisiejszego artykułu, w sam raz do porannej lub wieczornej kawy!
Podstawy: stół zazwyczaj ma 9ft (stóp) – takie stoły znajdziecie w Klubie Bilardowym Black Ball w Gliwicach, przy ul. Dolnych Wałów 11, natomiast gra się 15 kolejno ponumerowanymi bilami – jest to gra zwana potocznie „ósemką”. Poza stołem i bilami podstawowe wyposażenie to dodatkowo: podpórki (krzyż i/lub mostek), trójkąt oraz kreda w kolorze sukna na danym stole bilardowym (niebieski, czerwony, zielony). Kreda zapobiega ześlizgnięciu się kija z białej bili w momencie uderzenia.
Jak zacząć? Ustawiamy bile przy pomocy trójkąta. Szczytowa bila trójkąta umieszczana jest w punkcie głównym stołu (na suknie znajdziecie kropeczkę). Czarna bila ustawiana jest na środku trójkąta, warto naprzemiennie ustawiać bile całe i połówki. Ważne, aby przy rozbiciu jakakolwiek bila kolorowa wpadła do łuzy lub co najmniej cztery kolorowe bile dotknęły bandy. W innym przypadku ponownie rozbijamy bile, chyba że drugi gracz akceptuje to rozbicie.
„Stół otwarty” oznacza, że przy rozbiciu nie wpadła żadna bila kolorowa lub wpadły co najmniej 2, w tym cała i połówka, czyli bile nie są jeszcze przyporządkowane zawodnikom. Przy otwartym stole możliwe jest wbicie całej bili za pośrednictwem połówki uderzonej przez białą bilę i na odwrót. Bile zostają przyporządkowane zawodnikom po pierwszym prawidłowym wbiciu zadeklarowanej bili do łuzy.
Faul nastąpi, kiedy: gracz uderzy bilę białą inną częścią kija niż jego czubkiem lub jakąkolwiek bilę dotknie ciałem, ubraniem itp.; dojdzie do oddania uderzenia, gdy którakolwiek bila jeszcze jest w ruchu. Również brak kontaktu białej bili po uderzeniu z bilą docelową skutkuje faulem, dodatkowo jakakolwiek bila kolorowa musi uderzyć w bandę; bile uderzamy, a nie pchamy, ani ich nie podbijamy. O faulu mówimy także, kiedy nastąpi wybicie bili poza stół. Po faulu przeciwnik może poprawić ustawienie białej bili na stole i ustawić ją w dowolnym miejscu na stole, w razie potrzeby więcej niż raz. Bile wybite poza stół odkładamy w centralne miejsce stołu po tym, jak wszystkie bile zatrzymają się po uderzeniu.
Koniec gry: jako ostatnią wbijamy bilę czarną do zadeklarowanej łuzy. Deklarujemy łuzę przy każdym uderzeniu. Wbicie bili czarnej poza kolejnością oznacza przegraną, podobnie jak wbicie jej wraz z ostatnią bilą kolorową. Gracz przegrywa grę, jeżeli wbije czarna bilę do innej łuzy niż zadeklarowana lub czarna bila wypadnie poza stół.
Najczęściej popełniane błędy: odsuwanie białej bili od bandy stołu, jeżeli nie było faulu; deklarowanie do której łuzy gra gracz, jeżeli sytuacja na stole jest oczywista; dalsza gra gracza, który przypadkowo wbił bilę kolorową do łuzy (wtedy następuje strata kolejki); prawo do dwóch uderzeń po faulu – nie ma takiej zasady, po faulu następuje tzw. „biała z ręki”; wbijanie czarnej bili do łuzy przeciwległej do tej, w którą wpadła ostatnia bila kolorowa – poprawnie jest, aby wbijać czarną bilę do dowolnej, lecz zadeklarowanej łuzy! Ważne: w momencie uderzenia przynajmniej jedna noga gracza musi być oparta o podłogę – nie siadamy więc na stole, a używamy podpórek, jeżeli biała bila jest za daleko.
Unikamy celowego pobrudzenia sukna na stole, co skutkuje problemami przy wbijaniu bil, np. spowolnieniem, zmianą toru bili – nie stawiamy naczyń na stole ani na bandach, nie pijemy napoi ani nie jemy nad stołem, nie dotykamy sukna tłustymi palcami.
Mamy nadzieję, że udało nam się pokrótce przedstawić najważniejsze zasady gry w bilard! Zachęcamy do wypróbowania ich w praktyce, a jeżeli pojawią się jakieś wątpliwości to pamiętajcie, że obsługa Klubu Bilardowego Black Ball pomoże Wam w spornych sytuacjach. Na fanpage’u gliwickiego Black Ball’a będą pojawiać się rozszerzone zasady gry! Natomiast zaawansowani gracze na ścianie w lokalu znajdą m.in. informacje o rotacjach i uderzeniach.