Ruszyła modernizacja kolejnych śluz Kanału Gliwickiego
– Stan śluz w ciągu minionych bez mała 80 lat intensywnej eksploatacji sukcesywnie się pogarszał. Decyzja o przeprowadzeniu prac modernizacyjnych była koniecznością, by utrzymać drogę wodną w należytej sprawności. – wyjaśnia Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach.
Obecnie modernizowane są trzy z sześciu śluz – Sławięcice, Nowa Wieś oraz Łabędy.
Gliwice zajmują bardzo ważne miejsce na wodnej mapie Polski. Kanał Gliwicki stanowi inicjalny element Odrzańskiej Drogi Wodnej, która łączy Górny Śląsk z portami morskimi: Szczecin i Świnoujście oraz połączona jest z siecią kanałów Europy Zachodniej.
W połowie lipca, po 5 latach przerwy z gliwickiego portu wypłynęły pierwsze barki. Próbny transport zakończył się powodzeniem. 28 lipca podpisano umowę w sprawie dostaw węgla drogą wodną z Gliwic do Wrocławia. Kontrakt zakłada transport około 20 000 ton węgla miesięcznie do Elektrociepłowni we Wrocławiu.
Przypomnijmy, że na Kanale Gliwickim znajduje się w sumie sześć śluz. Modernizacja dwóch z nich (Rudziniec i Kłodnica) zakończyła się w 2015 roku. Kontynuowany ma być też remont Śluzy Dzierżno, która obecnie czeka na wykonawcę.
fot. From the Sky Robert Neumann