Jak informuje Danuta Żak, rzecznik prasowy DTŚ S.A., na ten tydzień zaplanowano zakończenie robót na przebudowywanej w związku z budową Drogowej Trasy Średnicowej ulicy Zwycięstwa. Spowoduje to przywrócenie pierwotnej funkcji organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Wyszyńskiego i Zwycięstwa. Przypominamy, że odcinek ul. Fredry i ul. Dubois (w kierunku ul. Sienkiewicza i ul. Dworcowej) w dalszym ciągu jest wyłączony z ruchu drogowego i stanowi część placu budowy z zapewnieniem dojazdu dla służb oraz mieszkańców.
Przebieg ul. Zwycięstwa w tej części został odtworzony na stropie budowanego tunelu drogowego. Ulicę tę przebudowano na odcinku około 150 m. Ma nową jezdnię o szerokości 10,5 m oraz obustronne chodniki. W ramach przebudowy wykonano także odwodnienie oraz odtworzono oświetlenie ulicy. Przebudowa została poprzedzona wykonaniem przezbrojeń sieci ciepłowniczych, gazowych, wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych oraz teletechnicznych.
W rejonie ul. Zwycięstwa do wykonania pozostał zieleniec wraz z ciągami pieszymi, zlokalizowanymi na stropie tunelu po zachodniej stronie ul. Zwycięstwa, łączącego ul. Zwycięstwa z Parkiem Chopina na głównym kierunku z dworca PKP do Palmiarni oraz szpitala onkologicznego. Jako wyposażenie zieleńca przewidziano montaż ławek i koszy na śmieci. Wzdłuż ciągów pieszych zostaną nasadzone drzewa. Teren będzie oświetlony latarniami parkowymi. Na tunelu pomiędzy ul. Zwycięstwa a ul. Dworcową zostaną wykonane ciągi piesze oraz miejsca postojowe. Tym samym stworzone zostaną warunki, by w tej części miasta wykreować przestrzeń publiczną nowej jakości.
Prace przy budowie tunelu – niewątpliwie najtrudniejszego elementu realizowanego odcinka – weszły w ostatni etap. W miesiącu wrześniu zakończono wykonywanie ostatnich z 41 segmentów stropów tunelu, zakończono także budowę kanałów kablowych. Obecnie trwają roboty związane z wykonywaniem podbudowy z kruszywa, montażem okładzin ścian tunelu oraz prace związane z budową systemów wyposażenia tunelu.
Drogowa Trasa Średnicowa, której budowa dobiega końca, będzie miała w całości 31,3 km długości i połączy Gliwice z Katowicami przebiegając przez Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice i Chorzów. Obecnie realizowany jest jej ostatni – kluczowy odcinek G2 o długości 5,6 km, usytuowany w śródmieściu Gliwic od ul. Kujawskiej do węzła ul. Portowej z drogą krajową DK 88. Budowa tego odcinka to niezwykle skomplikowane przedsięwzięcie inżynierskie, o czym świadczy konieczność wybudowania 7 wiaduktów, 4 kładek technologicznych i pieszych, 2 mostów nad rzeką Kłodnicą oraz czwartego w Polsce (a drugiego na Górnym Śląsku) pod względem długości (493 m) tunelu drogowego biegnącego pod ulicami Dworcową i Zwycięstwa. Z jego budową związane są również utrudnienia dla mieszkańców Gliwic (i nie tylko) wynikające z konieczności czasowego wyłączenia z ruchu miejskiego wielu ulic. Pewną tego rekompensatą jest przebudowa infrastruktury technicznej i budowa nowego układu komunikacyjnego w tej części miasta oraz stopniowe przekazywanie jej fragmentów mieszkańcom Gliwic. Tak było z ulicą Konarskiego, Częstochowską, Dworcową i Sienkiewicza. Teraz przyszła kolej na zamkniętą od grudnia 2014 roku ulicę Zwycięstwa.
Zakończenie prac budowlano-montażowych przewidziane jest na koniec 2015 r. a przejazd gliwickim odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej będzie możliwy na wiosnę przyszłego roku, po zakończeniu odbiorów i wymaganych prawem przeglądów.