Zmiany w kształceniu fachowców, powrót do „starej” struktury szkolnictwa, nowe kompetencje w programie szkolnym. To tylko niektóre z reform zaprezentowanych przez MEN, podczas konferencji Podsumowanie Ogólnopolskich Debat o Edukacji „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana”.
Do tej pory wielu osobom źle kojarzą się „zawodówki”. Żeby odczarować to przekonanie, MEN proponuje utworzenie II stopniowej szkoły branżowej. Absolwent, który ukończy I stopień i zda egzamin z jednej kwalifikacji, uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Będzie mógł iść do pracy lub podjąć naukę w szkole II stopnia. Po ukończeniu szkoły branżowej II stopnia i po zdaniu egzaminu z drugiej kwalifikacji zyskuje się wykształcenie średnie zawodowe i dyplom technika. Wówczas można przystąpić do matury zawodowej oraz kontynuować kształcenie na wyższych studiach zawodowych w branży, w której uzyskało się tytuł technika. W proponowanej strukturze pozostaje technikum działające na dotychczasowych zasadach, z maturą na poziomie podstawowym lub rozszerzonym oraz dyplomem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. – Chcemy zrobić ze szkoły zawodowej modę, trend – pokazać, że tam realizuje się pasja. – przekonuje Anna Zalewska, Minister Edukacji Narodowej.
Propozycja reform dotyczy również podstawy programowej. MEN chce dołożyć dwie kompetencje, bezwzględnie konieczne w jego opinii – Uczeń musi znać swoją literaturę i musi czytać. Musi znać swoją historię, bo wtedy czuje się bezpieczny i buduje swoją tożsamość, żeby być patriotą gospodarczym. – mówiła Anna Zalewska
Jakie rozwiązania miałyby poszerzać świadomość historyczną uczniów? Zwiększenie liczby godzin przeznaczonych na nauczanie historii, wprowadzenie korelacji przedmiotowej pomiędzy historią, językiem polskim, a wiedzą o społeczeństwie. Wycieczki do miejsc historycznych, związanych z dziedzictwem kulturowym – poznawanie swojego otoczenia, „żywe lekcje historii”.
MEN zapowiada także rezygnację z prowadzenia dokumentacji tzw. „godzin karcianych”, wprowadzenie nowego stopnia awansu zawodowego – nauczyciel specjalista. Jest również wspólny z Ministerstwem Cyfryzacji plan unowocześnienia szkół, poprzez doprowadzenie szybkiego internetu do każdej z nich.
Już w 2017 roku szykuje się istotny etap zmian w strukturach szkolnictwa:
Szkoły Powszechne, według reformy przewidywanej na 2022 rok, to klasy I-VIII z edukacją wczesnoszkolną w klasach I-IV. Jak wynika z prezentacji przedstawionej przez MEN, za kilka lat znikną też definitywnie gimnazja.
źródło: MEN