W związku z wprowadzaniem w Gliwicach nowych rozwiązań dla rowerzystów, a co za tym idzie – i dla innych użytkowników dróg, w formie skróconej wyjaśniamy różnice między pojęciami kontrapas a kontraruch.
Kontrapas to nic innego jak wydzielony (wyznaczony) w jezdni jednokierunkowej pas rowerowy, umożliwiający bicyklom ruch „pod prąd”. Kontrapas można spotkać na ulicach, na których prędkość nie jest wyższa niż 50 km/h, a wyznacza się go przy lewej krawędzi, przeciwnie do kierunku ruchu pojazdów, za pomocą oznakowania pionowego i poziomego. Aby zwrócić uwagę kierowców i rowerzystów na obecność kontrapasów, najcześciej ich wloty i wyloty malowane są na czerwono.
Kontraruch nie zawiera cząstki „pas”, w zamian jest „ruch”, a to podpowiada, że nie mamy już do czynienia z fizycznie wyznaczoną częścią pasa jezdni, a jedynie możliwością poruszania się rowerzystów „pod prąd” na drogach jednokierunkowych, na których występuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
O możliwości jazdy bicyklem pod prąd informują znaki pionowe – tabliczki „nie dotyczy rowerów” oraz oznakowanie poziome – tzw. sierżanty rowerowe, czyli piktogramy rowerów ze strzałką wskazującą kierunek i tor ruchu.