Dobrze widoczny jest duży postęp prac na budowie ostatniego odcinka zachodniej obwodnicy Gliwic. Droga, która prowadzi od ul. Daszyńskiego do ul. Sowińskiego, ma być gotowa na początku przyszłego roku.
– W ostatnim miesiącu widać znaczny postęp prac na powstającej, blisko 2-kilometrowej części obwodnicy zachodniej – podkreśla Zarząd Dróg Miejskich, który odpowiada za realizację tej ważnej inwestycji. – Praktycznie na całym odcinku ciągu głównego została ułożona warstwa wiążąca asfaltu. Trwają ostatnie roboty związane ze stabilizacją terenu na obiektach mostowych. Wykonano już prawie całą kanalizację deszczową i uformowano dwa z pięciu zbiorników retencyjnych, które będą zbierać wody opadowe z drogi – wymienia ZDM.
Gotowe są dwie z sześciu zatok autobusowych, przygotowywanych pod przyszłe połączenia komunikacji miejskiej. Trwają prace związane z formowaniem skarp i rowów. Na całej długości powstającej obwodnicy ustawione też zostały fundamenty pod słupy oświetlenia ulicznego (ma zostać wykorzystywane energooszczędne oświetlenie LED).
Powstający odcinek będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdą stronę, z możliwością dobudowy w przyszłości drugiej jezdni (teren przeznaczony pod budowę drugiego pasa jezdni pokryć ma na razie łąka kwietna). Na obu końcach odcinka przewidziano skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Wybudowana zostanie również tarcza skrzyżowania z przyszłą obwodnicą dzielnicy Ostropa.
W najbliższym czasie kierowców czekają niewielkie utrudnienia w związku z koniecznością budowy wyspy rozdzielającej na ul. Okulickiego. Na okres około 2 tygodni powróci wówczas ruch wahadłowy. Należy liczyć się również z kilkudniowymi utrudnieniami w związku z układaniem ostatniej warstwy ścieralnej na skrzyżowaniu ulic Sowińskiego/Okulickiego. Do końca listopada – o ile warunki pogodowe będą sprzyjające – planowane jest ułożenie ostatniej warstwy asfaltu na jezdni głównej i drogach technicznych oraz na ciągu pieszo-rowerowym od strony ul. Sowińskiego (bezpieczny przejazd dla jednośladów uzupełnią drogi serwisowe wzdłuż obwodnicy).
Docelowo na skrzyżowaniu nowej części obwodnicy z ulicami Okulickiego i Sowińskiego działać będzie sygnalizacja świetlna, która zostanie włączona do funkcjonującego na terenie miasta inteligentnego systemu sterującego, pozwalającego na optymalne zarządzanie ruchem drogowym. Z kolei w okolicy skrzyżowania z ul. Daszyńskiego zostanie ustawiony VMS, czyli tablica informująca kierowców o aktualnych warunkach pogodowych czy utrudnieniach na drodze. Także w tym rejonie staną ekrany akustyczne, które będą zamontowane po zakończeniu robót związanych z asfaltowaniem. Na trasie nie zabraknie zieleni, w tym drzew i krzewów w pasie drogowym, które – jeśli pogoda dopisze – zostaną posadzone jeszcze w tym roku.
Budowany odcinek (od ul. Sowińskiego do ul. Daszyńskiego) połączy się z istniejącą już częścią zachodniej obwodnicy (od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej). Przyczyni się do poprawy komfortu gliwiczan – umożliwi płynną jazdę i szybsze dotarcie do celu z pominięciem ulic prowadzących przez centrum miasta (przejmie ruch z DK 78).
Koszt budowy ostatniej części obwodnicy zachodniej (wraz z dokumentacją projektową i przebudową dróg dojazdowych) to obecnie około 50 mln zł. Są to środki z budżetu miasta, ale Gliwice będą się starały o pozyskanie dofinansowania zewnętrznego. (al)