PKP Intercity dostosowuje ceny biletów do aktualnej sytuacji na rynku – rosnących kosztów działalności, które – jak tłumaczą – wynikają przede wszystkim z wyższych cen energii elektrycznej oraz oferty cenowej konkurencji. Zmieniony cennik zacznie obowiązywać od 11 stycznia 2023 roku.
Teraz za podróż z Gliwic do Krakowa korzystając z Express InterCity zapłacimy aż 201 złotych. I to w drugiej klasie. Ceny konkretnych połączeń możesz porównać czytając cenniki: Cennik usług przewozowych PKP Intercity do teraz oraz Cennik usług przewozowych PKP Intercity od 11.01.23 r.
Szybujące ceny energii
Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wzrost całkowitych kosztów świadczenia usług przez PKP Intercity w 2023 roku jest znacząca zmiana cen energii elektrycznej, która stanowi największy koszt spółki.
– W porównaniu do stycznia 2022 roku cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18%. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 roku opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją – na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity – tłumaczy przewoźnik.
O jakich podwyżkach mowa?
Biorąc pod uwagę, że inflacja sięga 17%, wydaje się, że podwyżki zostały dostosowane do niej:
• 17,8% dla kategorii EIP;
• 17,4% dla kategorii EIC;
• 11,8% dla kategorii TLK/IC.
Mimo tego spółka deklaruje, że nie pokryje to dodatkowych kosztów związanych z sytuacją na rynku.
– Warto przypomnieć, że obecna aktualizacja to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Najnowsze prognozy Spółki wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40 proc. Należy podkreślić gwałtowny wzrost kosztów energii trakcyjnej, w związku z obserwowaną sytuacją rynkową, który może przekroczyć 100% w skali roku, w konsekwencji modyfikując strukturę kosztów Spółki, zwiększając wagę kosztów energii trakcyjnej. – tłumaczy PKP Intercity. – Co ważne, zmiana cen biletów nie zrekompensuje skutków znaczącego wzrostu kosztów prowadzenia działalności przez PKP Intercity, a jedynie częściowo je złagodzi – dodają.
Przewoźnik pociesza: wysokie ceny można złagodzić zniżkami, a komfort użytkowników wciąż wzrasta. Zapraszamy do lektury:
„Bilety odcinkowe, Karty Intercity, oferta Multiprzejazd – zmiany
W ślad za aktualizacją cenników biletów jednorazowych, zaktualizowane zostają także ceny biletów odcinkowych. Te zmienia się średnio o 10%, pozostawiając je na poziomie konkurencyjnym wobec oferty innych przewoźników kolejowych.
Po raz pierwszy od 2016 roku zmieniają się ceny Kart Intercity, uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami PKP Intercity w dowolnych relacjach.
Jednocześnie, aby zwiększyć atrakcyjność ofert Multiprzejazd oraz Multiprzejazd Max, PKP Intercity wydłuża okres obowiązywania oferty o kilka godzin, tj. do godz. 24:00 w czwartek. Do tej pory obowiązywała od północy we wtorek do godz. 15:00 w czwartek. Niezmiennie będzie umożliwiać dowolną liczbę przejazdów pociągami PKP Intercity w okresie ważności. Jednocześnie zaznaczyć należy, że cena obu ofert pozostaje bez zmian.
Konkurencyjność cenowa PKP Intercity
W 2022 roku z usług PKP Intercity skorzystało według pierwszych danych rekordowe blisko 59 mln osób. Szczególnie w czasie rosnącej inflacji i rosnących cen paliw, PKP Intercity wyszło naprzeciw potrzebom milionów Polaków chcących podróżować po kraju i wprowadziło ofertę Taniej z Bliskimi, dzięki której przejazd pociągiem w kilka osób stał się bardzo konkurencyjny kosztowo wobec podróży samochodem. Z kolei wprowadzenie dynamicznego systemu zarządzania cenami oraz rozszerzenie w maju ubiegłego roku oferty Promo na wszystkie kategorie pociągów sprawiło, że do sprzedaży trafiły bilety w cenach dużo niższych niż ceny bazowe. Jesień zaś była czasem ogromnej promocji, zachęcającej do podróży koleją po Polsce. PKP Intercity udostępniło pulę 1,2 miliona biletów w cenach promocyjnych w ramach oferty Promo.
Dalszy wzrost komfortu podróżowania
Atrakcyjność oferty PKP Intercity będzie nadal systematycznie rosła wraz z kolejnymi etapami inwestycji w nowoczesny tabor. Strategia rozwoju i inwestycji PKP Intercity z perspektywą do 2030 roku, przewiduje inwestycje w tabor i przyjazne środowisku stacje postojowe na poziomie 27 mld zł, dzięki którym przewoźnik będzie oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży. Obecnie spółka ma zakontraktowane umowy o wartości 7 mld zł brutto, co pokazuje jak wiele inwestycji w nowoczesny tabor zostanie jeszcze zrealizowanych.”
źródło, fot.: www.intercity.pl