Dlaczego zarząd województwa odrzucił projekty zgłoszone przez Gliwice?
Poniżej zamieszczam interpelację w sprawie jawnie dyskryminującej negatywnych decyzji marszałka województwa śląskiego wobec wszystkich projektów unijnych zgłoszonych przez samorząd miasta Gliwice. Odrzucono prawie 60 projektów zgłoszonych przez samorząd miasta Gliwice – dodam, iż Platforma Obywatelska jest w tym mieście w opozycji… a wybory samorządowe się zbliżają. Zatem podcinanie skrzydeł czas zacząć. – napisał na swoim Facebook’u poseł ziemi gliwickiej, Jerzy Polaczek (PiS).
Interpelacja dotyczy projektów, które mogły otrzymać unijne dofinansowanie w latach 2014-2020, a które Zarząd Województwa Śląskiego odrzucił. Były to między innymi: remont ruin teatru Victoria, przebudowa lotniska czy „Nowe Centrum”, czyli zagospodarowanie terenów w okolicy dworca PKP.
Poniżej zamieszczamy pełen teks interpelacji posła Polaczka.
Jerzy POLACZEK
Poseł na Sejm
4 luty 2013r.
Pani
Elżbieta Bieńkowska
Minister Rozwoju Regionalnego
Interpelacja poselska
w sprawie wyjaśnienia przez Ministra Rozwoju Regionalnego działań Marszałka Województwa Śląskiego w ramach założeń przyszłej perspektywy europejskiej na lata 2014-2020 na przykładzie – jawnie dyskryminującej negatywnych decyzji wobec wszystkich projektów zgłoszonych przez samorząd miasta Gliwice
Szanowna Pani Minister,
Pełniąc mandat poselski z okręgu gliwickiego; zapoznałem się z materiałami związanymi z wstępnym projektem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO WSL) na lata 2014-2020.
Na przykładzie miasta Gliwice w sposób jaskrawy uwidacznia się niejasny, budzący najwyższe zaniepokojenie sposób tworzenia listy projektów dla RPO WSL na lata 2014-2020.
Informuję Panią Minister, iż żaden z aplikowanych sześćdziesięciu(!) projektów Gliwic nie zyskał uznania Marszałka Województwa Śląskiego.
Powołując się na „wytyczne unijne” Urząd Marszałkowski powszechnie przekonuje potencjalnych beneficjentów, iż inwestycje drogowe jako takie, w przyszłej perspektywie finansowej nie powinny być traktowane priorytetowo. Dlatego też nie przewiduje się możliwości ubiegania się o środki na ten cel ani w ramach konkursów, ani w ramach Programów Rozwoju Subregionów. Jednocześnie Marszałek Województwa Śląskiego przeznacza na tę formę transportu rekordowe w historii województwa śląskiego wsparcie. Wszystkie projekty transportowe Gliwic, również w tym priorytecie zostały odrzucone.
Dla przykładu pragnę przedstawić propozycje projektów kluczowych, z których ani jeden nie został uwzględniony:
1. Zachodnia Brama Śląska – budowa centralnego węzła przesiadkowego wraz z utworzeniem Nowego Centrum Gliwic w rejonie dworca kolejowego – 125 mln zł;
2. Wyprowadzenie transportu tranzytowego z centrum Gliwic poprzez przeniesienie drogi krajowej nr 78 na budowaną zachodnią obwodnicę miasta – 265 mln zł;
3. Stworzenie nowoczesnego regionalnego ośrodka kulturalnego poprzez rewitalizację Ruin Teatru „Victoria” w Gliwicach – 52 mln zł;
4. Budowa Śląskiego Centrum Recyklingu w Gliwicach wraz z sortownią odpadów przestrzennych – 5 mln zł (kwota nie obejmuje centrum recyklingu);
5. Bussines Airport Gliwice – rozbudowa lotniska w Gliwicach na potrzeby rozwoju usług lotniczych biznesowo – rekreacyjnych – 80 mln zł;
6. Rewitalizacja terenów po byłej Fabryce Drutu w Gliwicach – Utworzenie Parku Przemysłowo-Technologicznego „Gliwicka Fabryka Drutu” – 80 mln 400 tys. zł;
7. Park Technologiczny „Nowe Gliwice” – 105 mln 600 tys. zł;
8. Rewitalizacja Radiostacji Gliwice poprzez budowę Centrum Nauki jako uzupełnienie oferty Śląskiego Parku Nauki – 60 mln zł.
Ponadto nie uznano za zasadne włączenie na listę projektów RPO WSL żadnego z projektów zgłoszonych przez miasto Gliwice do Programu Rozwoju Subregionu/Zintegrowane Inwestycje Transportowe – PRS/ZIT zgłoszonych do następujących priorytetów:
– Priorytet IV Gospodarka niskoemisyjna i odnawialne źródła energii – 9 projektów
– Priorytet V Ochrona środowiska i dziedzictwa kulturalnego – 14 projektów
– Priorytet IX Wyłączenie społeczne i rewitalizacja – 8 projektów
– Priorytet X Wzmocnienie potencjału edukacyjnego – 9 projektów
– Priorytet I Wzmacnianie nowoczesnej gospodarki – 6 projektów
– Priorytet VI Transport – 3 projekty,
oraz 3 projekty dotyczące zapobieganiu ryzyku i zarządzaniu ryzykiem.
W związku z powyższym zwracam się do Pani Minister:
1. Czy Minister Rozwoju Regionalnego planuje na bezprecedensowym przykładzie działań Marszałka Województwa Śląskiego wobec miasta Gliwice kontrolę Urzędu Marszałkowskiego w zakresie działań podjętych w związku z przygotowaniem projektu RPO WSL na lata 2014-2020?
2. Czy Minister Rozwoju Regionalnego posiada wiedzę i jakie jest jego stawisko wobec sytuacji Gliwic, gdzie żadna z inwestycji nie uzyskała akceptacji władz samorządu regionalnego?
3. Dlaczego, przykładowo jeśli PKP S.A. podejmuje decyzję o modernizacji dworca kolejowego w Gliwicach nie towarzyszy jej zgoda Marszałka Województwa na realizację projektu władz samorządowych Gliwic – „Zachodnia Brama Śląska – budowa centralnego węzła przesiadkowego wraz z utworzeniem Nowego Centrum Gliwic w rejonie dworca kolejowego”?
4. Czy Minister Rozwoju Regionalnego akceptuje działania Marszałka Województwa Śląskiego powołującego się na wytyczne unijne (który informuje potencjalnych beneficjentów, że inwestycje drogowe jako takie w przyszłej perspektywie finansowej nie powinny być traktowane priorytetowo) w sytuacji kiedy, jednocześnie samorząd województwa śląskiego przeznacza na tę formę transportu rekordowe w historii województwa wsparcie z jednoczesnym odrzuceniem wszystkich projektów transportowych Gliwic – drugiego co do wielkości miasta w województwie Śląskiego?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek