Z uwagi na rosnące zainteresowanie oglądaniem treści wideo w internecie rola telewizji maleje. Takie zjawisko zauważalne jest w całej Europie Środkowo-Wschodniej, a w zachodniej jej części telewizja przegrywa wyraźnie rywalizację z serwisami wideo na życzenie. Jak jest w Polsce? Jak długo Polacy oglądają telewizję w ciągu dnia i jakie programy wybierają najchętniej?
Badania czasu poświęcanego na oglądanie TV w Europie
Agencja Wavemaker wykonała badanie mające na celu wykazanie, ile czasu dziennie poszczególne narody poświęcają na oglądanie telewizji. Okazało się, że pod względem długości dziennego czasu oglądania TV, Polacy są na trzecim miejscu w regionie, zaraz za Rumunami i Węgrami. Polak z grupy ogólnej spędza przed szklanym ekranem średnio 263 minuty, a gdyby brać pod uwagę osoby młode, w wieku 13-29 lat, czas ten diametralnie skraca się – do 122 minut. Dla porównania Rumuni spędzają przed telewizorem średnio 330 minut dziennie, a w grupie wiekowej 13-29 lat – 122 minuty.
Ponad 4,5 godziny telewizji dziennie
Nieco inne dane statystyczne dotyczące dobowego czasu oglądania telewizji przez przeciętnego Polaka w wieku powyżej 4 lat podaje Nielsen Audience Measurement. Wynika z nich, że w okresie przeprowadzania badania, czyli od stycznia do maja 2017 roku, średni czas w ciągu doby poświęcony na oglądanie telewizji przez przeciętnego Polaka wynosił dokładnie 4 godziny i 36 minut, czyli łącznie 276 minut na dobę.
Podobne badanie zostało wykonane w analogicznym okresie 2016 roku i okazuje się, że w tej perspektywie czasu o 2 minuty przedłużyło się oglądanie w ciągu doby telewizji przez Polaków. Statystycznie rzecz ujmując, najwięcej telewizji oglądamy w miesiącach jesiennych i zimowych. Wraz z nastaniem wiosny i lata, kiedy pogoda dopisuje, wolimy spędzać czas na świeżym powietrzu i wówczas, zgodnie z danymi ankietowymi, czas poświęcony na oglądaniu telewizji maleje.
Które stacje cieszą się największym powodzeniem?
Telewizja komercyjna czy może stacje państwowe? Jakie wybory telewizyjne są dokonywane na co dzień w polskich domach? W 2017 roku liderem oglądalności wśród ogółu widzów w Polsce był Polsat, a w grupie komercyjnej 16-49 lat z drugiego na pierwsze miejsce awansowała stacja TVN.
Średni dobowy udział w rynku w przypadku Polsatu zmalał jednak względem poprzedniego roku o 4,72 proc. i wyniósł 10,91 proc. TVN w 2017 roku miał udział w rynku telewizyjnym wynoszący 9,87 proc. Na trzecim miejscu wśród najchętniej wybieranych stacji telewizyjnych znalazła się publiczna „jedynka”, która uzyskała 9,59-procentowy udział w rynku. TVP2 uzyskało w tym samym czasie 7,87 proc. udziału.
Dane Nielsen Audience Measurement pokazują również, że u szczytu popularności stacji telewizyjnych w Polsce również w pierwszym półroczu 2018 roku nie zaszły poważniejsze zmiany. Pierwsze miejsce znów zajął Polsat z wynikiem10,41 proc. Drugie jednak było TVP1, a nie TVN. Publiczna „jedynka” odzyskała widzów i jej udział rynkowy zwiększył się do 10,37 proc. Podium uzupełniła telewizja TVN z rezultatem 9,33 proc. Dwójka także poprawiła swój wynik, który wyniósł w I półroczu 2018 roku 8,22 proc.
Na kolejnych miejscach w rankingu oglądalności za I kwartał 2018 roku znalazły się stacje:
- TV4 – 4,236 proc. udziału,
- TVN24 – 3,886 proc.,
- TV Puls – 3,416 proc.,
- TVP Info – 3,406 proc.,
- TVN7 – 3,220 proc.,
- TTV – 2,128 proc.,
- Puls 2 – 1,836 proc.,
- Polsat 2 – 1,523 proc.,
- TVP Seriale – 1,424 proc.,
- TVP ABC – 1,402 proc.,
- TV6 – 1,368 proc.,
- Polsat News – 1,118 proc.
Telewizja – tak, ale na życzenie
W Europie Zachodniej, a zwłaszcza w Skandynawii, wyraźnie zauważalny jest trend odwracania się widzów od telewizji tradycyjnej. Rynek abonamentowy przechodzi od telewizji klasycznej w kierunku korzystania z serwisów TV na życzenie. Co ciekawe, w pierwszej połowie 2018 roku zaledwie około 33 proc. młodych Szwedów włączało telewizję każdego dnia, a programy i filmy oglądało przez zaledwie 49 minut. To znacznie mniej niż wśród Polaków, ale i u nas w kraju zaczyna się coś zmieniać.
W Europie Środkowo-Wschodniej, a więc i w Polsce, odsetek gospodarstw domowych, które korzystają z subskrypcyjnego wideo (SVoD) wynosił w 2017 roku 5 proc., a na rynkach nordyckich wzrósł on do 68 proc.
Motywacją do oglądania wideo w internecie, w serwisach Vod z opcją wykupienia subskrypcji, są lokalne seriale. Polskie produkcje są coraz ciekawsze i lepiej oceniane przez krytyków oraz samych widzów. W nowy model oglądania telewizji, seriali i programów, niekoniecznie na telewizorze, ale coraz częściej na komputerze czy urządzeniach mobilnych, wpisuje się znakomicie oferta: internet i telewizja UPC, zapewniająca nawet ponad 160 kanałów TV, telewizję mobilną Horizon Go i kanały z pakietu Mega Sport, wraz z internetem światłowodowym.
Co najchętniej oglądają Polacy?
Dzięki internetowi i telewizji w sieci nastał w Polsce złoty wiek dla seriali. Ich jakość stale rośnie, zarówno jeśli chodzi o produkcje polskie, jak i zagraniczne. W internecie chętnie oglądamy serwisy z treściami wideo, takie jak YouTube. Z zestawienia YouTube Rewind 2017 wynikało, że w sieci najchętniej Polacy sięgają po teledyski. Zajęły one większość miejsc w pierwszej dziesiątce najchętniej oglądanych w Polsce filmów na YouTubie. Na pierwszym miejscu zestawienia w 2017 roku uplasował się teledysk Sławomira Miłość w Zakopanem, który obejrzano do tamtego czasu ponad 56 mln razy. Na kolejnych lokatach znalazły się zaś sparodiowane wersje przeboju Luisa Fonsiego Despacito oraz Hymn Świeżaków z reklamy sieci dyskontów Biedronka. W czołówce polskich materiałów wideo w 2017 roku w internecie był serial Ucho prezesa.
Telewizję, seriale, programy i treści wideo w internecie Polacy oglądają z wykorzystaniem m.in. urządzeń mobilnych. Na tablecie i telefonie najczęściej oglądamy teledyski i programy muzyczne przez internet oraz wiadomości. Na tablecie 42 proc. Polaków ogląda filmy, a 37 proc. – seriale.