Pomoc miasta dla firm? Zobacz co jest w „pakiecie”

Naprawdę długo kazał czekać gliwickim przedsiębiorcom prezydent Neumann. Ostatecznie władze Gliwic wesprą gliwickich przedsiębiorców, których działalność ucierpiała na skutek ograniczeń związanych z epidemią. Przewidziano ulgi za czynsze i dzierżawę w lokalach należących do miasta oraz odraczanie terminów płatności podatków – lub ich umorzenia.

Czynsze

Przedsiębiorcy, którzy korzystają z gminnych lokali użytkowych oraz innych obiektów dzierżawionych od Miasta Gliwice lub od jednostek organizacyjnych miasta, a ich działalność została zawieszona lub ograniczona z powodu epidemii mogą składać wnioski o ulgi. Ulgi te polegać będą m.in. na:

  • umarzaniu i obniżaniu czynszów dzierżawnych proporcjonalnie do okresu, w którym nie było możliwości prowadzenia działalności,
  • odraczaniu płatności czynszów lub na rozkładaniu ich na raty

Kwestia będzie załatwiana indywidualnie na wniosek przedsiębiorcy. Pisma (e-maile) w tej sprawie należy przesłać elektronicznie na adres określonego wydziału Urzędu Miejskiego lub jednostki (ZGM, TBS-y, MZUK, szkoły itd.), które reprezentują Prezydenta Miasta w umowie z przedsiębiorcą.

Warunkiem umorzenia należności będzie udokumentowanie przez wnioskodawcę wstrzymania prowadzenia działalności w wynajmowanym lokalu/budynku.

Podatek od nieruchomości

Miasto będzie udzielało wsparcia przedsiębiorcom, na ich indywidualne wnioski o umorzenie lub odraczanie terminów płatności podatków (w trybie art. 67a Ordynacji podatkowej). Umożliwi to elastyczne stosowanie wsparcia w różnym zakresie dla poszczególnych przedsiębiorców, w zależności od stopnia ich trudności finansowych oraz czasu ich trwania.

W tej sprawie konieczny jest kontakt z Wydziałem Podatków i Opłat Urzędu Miejskiego w Gliwicach (e-mail: po@um.gliwice.pl, tel. 32/239-11-07, 32/239-13-07).

Na podstawie obowiązującego unijnego prawa miasto udzielając ulg w opłatach i podatkach oraz należnościach cywilnoprawnych musi przeprowadzić badanie wystąpienia tak zwanej pomocy publicznej. Procedura ta niepotrzebnie w obecnej kryzysowej sytuacji wydłuża i komplikuje załatwienie sprawy. Miasto zwróciło się w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Komisja Europejska zapowiadała rezygnację z tej procedury w przypadku strat powstałych na skutek COVID-19. Konieczne jest uzgodnienie w tej sprawie między Komisją Europejską a Rządem RP.

client-image
client-image
client-image
client-image

Podobne artykuły

Ulubiony Portal Gliwiczan

102,727FaniLubię
14,736ObserwującyObserwuj
1,138ObserwującyObserwuj

Inne artykuły