Tylko jedna firma złożyła ofertę w przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów od gliwiczan – to Remondis Gliwice. Warto też wiedzieć, że w przyszłym roku odbędą się w Gliwicach szerokie konsultacje dotyczące metod obliczania opłat za śmieci, które będą także okazją do zebrania różnych uwag mieszkańców związanych z gospodarowaniem odpadami.
Firma Remondis była jedynym podmiotem, który przystąpił do zorganizowanego przez miasto przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie Gliwic (jednorodzinnych i wielorodzinnych). Umowa obejmuje tym razem tylko 12 miesięcy. Za wykonanie tego zadania w 2025 roku miasto musi zapłacić prawie 51,5 mln zł. To duża kwota, ale przedsięwzięcie także jest spore.
Systematycznie trzeba odbierać odpady z ponad 50 tysięcy pojemników na terenie miasta
Realizacja zadania w 2025 roku ma przebiegać podobnie jak do tej pory. Odbiór odpadów będzie odbywał się zgodnie z określonymi harmonogramami. W nieruchomościach jednorodzinnych odpady odbierane będą – jak dotąd – co 2 tygodnie, a odpady wielkogabarytowe na zgłoszenie mieszkańca w ustalonym terminie. Natomiast w nieruchomościach wielorodzinnych – w zależności od liczby lokali mieszkalnych – odbiór odbywa się 1 do 3 razy w tygodniu, a w przypadku wielkich gabarytów co 2 tygodnie.
W ramach umowy firma jest odpowiedzialna za zabranie segregowanych odpadów takich, jak: tworzywa sztuczne – metal – opakowania wielomateriałowe (jedna frakcja), papier, szkło, bioodpady oraz pozostałych po segregacji odpadów mieszanych, a także odpadów wielkogabarytowych. Obowiązkiem Remondisu jest również wyposażanie nieruchomości zamieszkałych w pojemniki i worki.
Dysponując kilkudziesięcioma odpowiednimi samochodami, wybrany w przetargu wykonawca zajmuje się też transportem odpadów, przy czym każdy ich typ przewożony jest osobno. Dostarcza odpady do firm recyklingowych lub specjalistycznych instalacji przetwarzania, aby w maksymalnym stopniu mogły być wykorzystane lub zyskać drugie życie. Zgodnie z umową, płaci za cały ten proces, włącznie z kosztami zagospodarowania.
Gliwiczanie rocznie wytwarzają około 55 tysięcy ton odpadów. Ważne jest segregowanie!
Aby milionowe koszty ponoszone przez miasto, w tym opłaty mieszkańców za odpady, były jak najlepiej wykorzystane, ważne jest ograniczanie – w miarę możliwości – ilości wytwarzanych „śmieci”, a przede wszystkim ich dokładna segregacja. Pamiętajmy, że miasto musi osiągać określone przepisami, coraz wyższe poziomy recyklingu – w przeciwnym razie czekają kary finansowe.
Warto też wiedzieć, że nie wyszystko możemy wrzucać do koszy czy worków. Gliwice oferują różne możliwości oddawania odpadów. Można np. korzystać z cyklicznych zbiórek elektrośmieci organizowanych w różnych dzielnicach, a także z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów przy ul. Rybnickiej – tam bezpłatnie przyjmowane są od mieszkańców np. odpady budowlano-rozbiórkowe, opony, większe ilości odpadów zielonych, sprzęt elektryczny, a także zużyta odzież i tekstylia. Więcej informacji o PSZOK można znaleźć na pzo.gliwice.pl.
Sporo dyskusji i pytań od dłuższego czasu wzbudzają wśród gliwiczan sposoby naliczania opłat za odpady. W Gliwicach liczone są one obecnie od powierzchni mieszkania czy domu. Miasto przygotowuje się do przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych, którym towarzyszyć będzie akcja informacyjna dotycząca plusów i minusów każdej z dostępnych – zgodnie z przepisami – metod opłat. Prezydent Gliwic zadeklarowała, że wspólnie z mieszkańcami podejmie decyzję i rozważy wszystkie możliwości.