Nowe zasady odbioru śmieci obowiązywały będą od 1 lipca 2015 roku.
Na dzisiejszej sesji Rady Miasta przyjęto uchwałę w sprawie zakresu świadczenia usług odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz ich zagospodarowania. Przegłosowany projekt zakłada zwiększenie częstotliwości odbioru odpadów wielkogabarytowych.
W przypadku nieruchomości wielorodzinnych, w których znajduje się więcej niż 6 lokali odpady wielkogabarytowe odbierane będą nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie. W przypadku nieruchomości jednorodzinnych taką potrzebę trzeba będzie zgłosić firmie zajmującej się wywozem nieczystości. Zgłoszenia będzie można dokonać osobiście, telefonicznie lub mailowo a firma wyznaczy termin takiego odbioru. W przypadku nieruchomości jednorodzinnych termin taki nie może być dłuższy niż miesiąc, natomiast w przypadku nieruchomości, w których znajduje się od 2 do 6 lokali nie dłużej niż 14 dni.
Zmiany wprowadzono, ponieważ okazało się, że dotychczasowa częstotliwość odbioru była niewystarczająca, szczególnie w przypadku dużych osiedli, gdzie mieszkańcy nie przestrzegali wyznaczonych terminów, w efekcie czego śmieci zalegały w okolicach śmietników. Wprowadzone zmiany mają zniwelować ten problem, poprawić estetykę okolicy i usprawnić system gospodarowania odpadami.
Zmiany będą dotyczyły również gospodarowania tzw. zielonymi odpadami, czyli tymi, które ulegają biodegradacji. Chodzi tu np. o liście i trawę, które w przypadku nieruchomości jednorodzinnych będą odbierane co dwa tygodnie w ilości 240 l, a w przypadku nieruchomości wielorodzinnych w ilości 240l, 480l lub 1100l w zależności od rodzaju zabudowy. Jeśli odpadów takich będzie więcej lub będą ona większe od pojemnika np. krzaki czy gałęzie właściciel będzie zobowiązany dostarczyć je osobiście do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przy ul. Rybnickiej w Gliwicach.
Jeśli chodzi o koszty wywozu odpadów to nie ulegną one zmianie.