Prawie 30 milionów na rozbudowę „zielonej fali”. Autobusy z pierwszeństwem

W naszym mieście trzech lat działa system zarządzania ruchem, który koordynuje pracę urządzeń sterujących w obrębie wielu skrzyżowań umożliwiając tym samym płynniejszy i bezpieczniejszy przejazd przez miasto.

Dotychczas w Gliwicach zmodernizowano już ponad 60 skrzyżowań i wybudowano pierwsze w Polsce nowoczesne Centrum Sterowania Ruchem. Dzięki funkcjonującemu od kilku lat systemowi detekcji, w Gliwicach działa tzw. „zielona fala” – kierowcy rzadziej stoją w korkach, ponieważ, gdy zbliżają się do skrzyżowania, światła zmieniają się na zielone.

Przed nami kolejna istotna inwestycja – miasto rozbuduje system detekcji. Inwestycja uzyskała 85% dofinansowania w wysokości 25,5 mln.

 

– Kompleksowa modernizacja objęła m.in. wykonanie połączeń światłowodowych, wymianę sygnalizatorów świetlnych, sterowników, masztów i wysięgów. Ponadto zaktualizowaliśmy programy pracy sygnalizacji, zamontowaliśmy detektory pojazdów i kamery monitoringu sytuacji w obrębie skrzyżowań oraz urządzenia pomiaru ruchu na wybranych ciągach. To usprawniło zarządzanie ruchem na terenie Gliwic, zwiększyło przepustowość kluczowych odcinków dróg miejskich, skróciło czas przejazdu, obniżyło koszty transportu samochodowego i przyczyniło się do poprawy warunków środowiskowych, poprawiło bezpieczeństwo ruchu i usprawniło komunikację miejską – mówi Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

 
ITS w Gliwicach działa i jest wzbogacany o nowe funkcjonalności, które pozwalają na całościowe zarządzanie wszystkimi systemami sterowania ruchem w obrębie miasta. System w dużej mierze działa automatycznie, jednak został tak skonstruowany, że umożliwia analitykom, pracującym przez cała dobę w Centrum Sterowania Ruchem, wprowadzanie zmian, które są konieczne dla poprawy płynności ruchu. Co się zmieni? W ramach rozbudowy systemu wprowadzone zostaną nowe funkcje.

 

– Główną innowacją będzie nadanie ok. 150 autobusom komunikacji publicznej priorytetu przejazdu przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Od trzech lat takie rozwiązanie z powodzeniem działa w 18 autobusach linii A4. Bazując na tych samych urządzeniach, powstanie też system, którego zadaniem będzie nadawanie bezwzględnego priorytetu przejazdu przez skrzyżowania pojazdom uprzywilejowanym (policji, pogotowiu, straży pożarnej). Dzięki temu reakcja służb ratowniczych na zdarzenia będzie jeszcze szybsza i skuteczniejsza – tłumaczy Jadwiga Jagiełło-Stiborska.

 

Jednym z elementów rozbudowywanego systemu detekcji są tablice zmiennej treści, na których pojawiają się m.in. informacje o objazdach. W najbliższej przyszłości tego typu tablice pojawią się na kolejnych gliwickich skrzyżowaniach. To nie wszystko. W ramach modernizacji powstaną kolejne tablice dynamicznie informujące o aktualnej sytuacji drogowej, pojawią się też punkty pomiaru ruchu dostarczające danych na temat natężeń ruchu w mieście. Uzupełnieniem informacji wyświetlanych na znakach będzie serwis internetowy, w którym oznaczone będą aktualne utrudnienia występujące na drogach naszego miasta.

Nową funkcją w zakresie monitoringu ulic będzie automatyzacja rozpoznawania zdarzeń drogowych. Obraz zarejestrowany przez kamery rozmieszczone na gliwickich skrzyżowaniach trafia do Centrum Sterowania Ruchem. Sytuacja na drogach stale monitorowana jest przez analityków, którzy w razie zdarzenia mogą szybko wezwać odpowiednie służby.

 

– Odpowiednie oprogramowanie będzie wyodrębniać sytuacje drogowe mające wpływ na bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych i automatycznie informować operatorów systemu. Dzięki tej funkcji będzie możliwe jeszcze szybsze podejmowanie stosownych działań i informowanie służb o konieczności podjęcia interwencji – wyjaśnia rzecznik ZDM. Kolejną innowacją będzie wprowadzenie systemu wagowej preselekcji pojazdów – wszystkie samochody przejeżdżające przez punkty preselekcji zostaną zważone, a szczegółowe dane zapisane w systemie, który wskaże pojazdy o przekroczonej masie dopuszczalnej. W planach jest również budowa stacji do ładowania samochodów z napędem elektrycznym. – Rozbudowa sytemu detekcji będzie obejmować jeszcze wiele innych obszarów. Przedstawiliśmy jedynie te, które naszym zdaniem są najistotniejsze z punktu widzenia wszystkich użytkowników dróg – mówi Jadwiga Jagiełło-Stiborska.

 

Unia wspiera system Dotychczas rozbudowa systemu detekcji i modernizacja wybranych sygnalizacji świetlnych kosztowała ok. 35,5 mln zł. W 85 % została sfinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kolejny etap rozbudowy istniejącego gliwickiego systemu sterowania ruchem kosztował będzie ok. 30 mln zł. Także i tym razem Gliwice otrzymają unijne wsparcie – rozstrzygnięto jeden z największych konkursów w województwie śląskim. W konkursie organizowanym w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansowanie uzyskało 15 projektów na łączną kwotę 526,7 mln zł. Wśród wyłonionej piętnastki znalazł się projekt z Gliwic, który otrzyma 85% unijnego wsparcia, czyli 25,5 mln zł. Przy takim unijnym dofinansowaniu Gliwice planują rozbudować system detekcji do 2018 r.

Decyzję o rozbudowie systemu detekcji na terenie Gliwic i modernizacji sygnalizacji świetlnych podjęto przez wzgląd na dynamiczny rozwój miasta i rosnący ruch lokalny. Pierwszą część rozbudowy (15 skrzyżowań) zakończono w 2011 r., drugą w 2013 r. (45 skrzyżowań). Gliwice, jako jedyne miasto w Polsce, we wszystkich zmodernizowanych sygnalizacjach posiadają lampy typu LED, które nie tylko pobierają ponad 12 razy mniej energii niż żarowe, ale są też bardziej wytrzymałe na warunki atmosferyczne, a emitowane przez nie światło jest bardziej widoczne w zmiennych warunkach pogodowych.

– Również jako pierwsze i jak dotąd jedyne miasto w Polsce, Gliwice objęły systemem ITS wszystkie sygnalizacje świetlne na terenie miasta. Warto zwrócić uwagę, że zarządzamy nie tylko sygnalizacjami w obrębie skrzyżowań, ale także sygnalizacją działającą przy przejściach dla pieszych. Gliwice, również jako pierwsze i jedyne zastosowały system nadający priorytet zielonego światła dla autobusów komunikacji miejskiej (linia A4). Dzięki temu autobusy poruszają się płynnie i bez zbędnych postojów. W autobusach, a także w obrębie skrzyżowań, przez które poruszają się, zainstalowano urządzenia odpowiedzialne za automatyczne nadzorowanie współdziałające z centralnym systemem koordynującym proces sygnalizacji z rozkładem jazdy i aktualną pozycją autobusów – wylicza Jadwiga Jagiełło-Stiborska.

 

Dzięki modernizacji sygnalizacji świetlnych i rozbudowie systemu detekcji, miasto staje się bardziej ekologiczne. Ledowe oświetlenie, płynny ruch pojazdów i ograniczenie czasu stania w korkach, wpływają na poprawę środowiska w naszym mieście.

 

źródło: UM Gliwice

client-image
client-image
client-image
client-image

Podobne artykuły

Ulubiony Portal Gliwiczan

102,542FaniLubię
14,737ObserwującyObserwuj
1,138ObserwującyObserwuj

Inne artykuły