Koleje Śląskie: stan techniczny pojazdów jest pod stałą kontrolą

W rozmowie z Maciejem Zarembą – rzecznikiem prasowym Kolei Śląskich, chcielibyśmy zdecydowanie oddzielić fakty od dezinformacji i zachęcić Państwa do bliższego poznania szczegółowych procedur utrzymania jakości i bezpieczeństwa taboru kolejowego.

Rzecznik prasowy Kolei Śląskich stanowczo zaprzecza dzisiejszym doniesieniom medialnym dotyczącym stanu technicznego pojazdów Kolei Śląskich. Podkreśla, że zdjęcia lub filmy pojawiające się w Internecie są manipulacją, niezgodną z żelaznymi regułami dopuszczania pociągów do przewozu podróżnych.

Nigdy na tory nie wyjedzie pociąg Kolei Śląskich, który stwarzałby jakiekolwiek zagrożenie – mówi Maciej Zaremba.

Przypomnijmy, że obecnie Koleje Śląskie dysponują flotą liczącą 62 pojazdy. Dla bieżącej obsługi obiegów potrzebne jest 45 pojazdów, co oznacza, że każdego dnia tyle pojazdów wyrusza w trasy. Dodatkowo, średnio znajdują się trzy pojazdy w rezerwie, gotowe do natychmiastowej eksploatacji ponad wymagane 45 jednostek. Pozostałe pociągi poddawane są planowanym przeglądom na poziomie P1-P3 lub naprawom na poziomie P4-P5, które są wykonywane wedle potrzeb.

Przegląd wiekowy taboru Kolei Śląskich przedstawia się następująco:

  • 13 jednostek zostało zakupionych przed rokiem 2000.
  • 6 pojazdów pochodzi z okresu lat 2000-2010.
  • 43 jednostki są z lat 2011-2020.

Starsze jednostki pełnią głównie rolę rezerwowej floty. Szczegółowe dane dotyczące inwentarza Kolei Śląskich są objęte klauzulą poufności.

Kontrola techniczna w Kolejach Śląskich odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami i wewnętrznymi procedurami. Każda jednostka trakcyjna jest poddawana codziennej szczegółowej kontroli hamulca oraz oględzinom technicznym co 24 godziny. Ponadto, pojazdy trakcyjne podczas obsługi planowych tras przechodzą uproszczone testy hamulca na stacjach zwrotnych, co jest udokumentowane kartą testu hamulca. Celem tych testów jest sprawdzenie funkcjonalności hamulca pneumatycznego i elektropneumatycznego w zestawie pojazdu.

Należy podkreślić, że tabor Kolei Śląskich jest utrzymany zgodnie z Dokumentacją Systemu Utrzymania, która określa dokładnie cykle konserwacji od poziomów P1 do P5, razem z szczegółowym zakresem przeglądów. Po przeprowadzeniu przeglądu na określonym poziomie utrzymania, hamulec jest szczegółowo testowany. Po przeglądach na poziomie P3 i wyższych, producent systemów pneumatycznych, firma Knorr, sprawdza stan układu hamulcowego pojazdu. Następnie odbywa się jazda próbna z udziałem komisarza odbiorczego, by ocenić, czy pojazd spełnia wymagane kryteria dotyczące długości drogi hamowania, zgodnie z Dokumentacją Systemu Utrzymania.

Ważne jest, że wiele jednostek taboru jest serwisowanych przez wiodących producentów w branży kolejowej, takich jak Stadler Service, Pesa Mińsk Mazowiecki i Newag Nowy Sącz, co pozwala na bieżącą eliminację usterek. W przypadku pojazdów objętych gwarancją, istnieje specjalny proces reklamacyjny, który zapewnia natychmiastową reakcję na ewentualne usterki i ich niezwłoczne naprawienie – podkreśla rzecznik Kolei Śląskich.

Istnieje wykaz usterek, które uniemożliwiają przyjęcie pojazdu do eksploatacji przez maszynistę. W przypadku pojawienia się takich usterek, maszynista w porozumieniu z dyspozyturą taborową odstawia pojazd na naprawę lub wymienia go na sprawny. Naprawa pojazdów jest wykonywana niezwłocznie przez serwis Kolei Śląskich lub specjalistyczne firmy zewnętrzne, w zależności od rodzaju usterki. W niektórych przypadkach konieczne jest pozyskanie specjalnych podzespołów do naprawy lub ich wysłanie do regeneracji, co może skutkować dłuższym czasem odstawienia pojazdu.

Koleje Śląskie zapewniają, że stan techniczny ich pojazdów jest pod stałą kontrolą, a bezpieczeństwo pasażerów pozostaje priorytetem. Działania podejmowane w celu utrzymania taboru w jak najlepszym stanie są przeprowadzane z pełnym zaangażowaniem i dbałością o najwyższe standardy bezpieczeństwa, co znajduje odzwierciedlenie podczas codziennej eksploatacji – podsumowuje Maciej Zaremba.

client-image
client-image
client-image
client-image

Podobne artykuły

Ulubiony Portal Gliwiczan

103,911FaniLubię
14,799ObserwującyObserwuj
1,138ObserwującyObserwuj

Inne artykuły