Charakterystyczne, srebrnoszare „fale” zadaszeń, lśniące tafle elewacji głównego budynku obsługi pasażerskiej, coraz bardziej wyraźny układ drogowy na terenie powstającego kompleksu – postępów prac na placu robót Centrum Przesiadkowego w Gliwicach nie da się przeoczyć.
Jak zawsze na takim etapie, wiele prac prowadzonych jest wewnątrz poszczególnych obiektów. Jeszcze chwila i zacznie się głośne odliczanie – wielka miejska inwestycja powinna zostać oddana do użytku z początkiem przyszłego roku.
„Fale” zadaszenia głównego Centrum Przesiadkowego są w zasadzie gotowe – na słupach konstrukcyjnych trwa jeszcze montaż okładziny z blachy tytanowo-cynkowej. Zakończono prace związane z instalowaniem oświetlenia i zabezpieczeń przed osiadaniem i gniazdowaniem ptaków, a prowadzone są pomiary na instalacjach elektrycznej i fotowoltaicznej.
W budynku głównym CP – znajdującym się pod największą „falą” – na poziomie parteru i I piętra zamknięto już etap montażu płyt HPL, szklanych balustrad i pochwytów. W części ogólnodostępnej i socjalnej zainstalowano punkty oświetleniowe. Zamontowano też ścieżki prowadzące oraz pola uwagi, niezbędne dla osób niewidomych i słabowidzących.
fot. R. Neumann/UM w Gliwicach fot. R. Neumann/UM w Gliwicach fot. R. Neumann/UM w Gliwicach fot. R. Neumann/UM w Gliwicach fot. R. Neumann/UM w Gliwicach fot. R. Neumann/UM w Gliwicach
W obiekcie gotowe są już podwieszane sufity o konstrukcji drewnianej i aluminiowej, instalacje podtynkowe, a także okładziny ścian i posadzek w pomieszczeniu gastronomicznym ulokowanym na poziomie parteru. Równolegle w budynku prowadzone są cały czas prace malarskie i pomiarowe na instalacji elektrycznej, trwa też „wykończeniówka” szklanej fasady.
W pomieszczeniach montowane jest wyposażenie i meble. Na poziomie piwnic dobiega końca montaż instalacji wentylacji mechanicznej, instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania, w tym węzła chłodu i ciepła oraz automatyki.
W przyszłym budynku pomocniczym Centrum Przesiadkowego (umiejscowionym z boku, poza strefą wiat) zakończono układanie posadzek żywicznych i wewnętrzne prace wykończeniowe. Od strony wschodniej i zachodniej obiektu montowany jest szklany daszek. Trwają też prace pomiarowe na instalacji elektrycznej.
W nowym tunelu podziemnym wykonano ścieżki prowadzące oraz pola uwagi. Trwa montaż balustrad szklanych na wyjściu nr 1 i wyjściu nr 2, gdzie montowane jest również oświetlenie dekoracyjne. Ponadto prowadzone są prace pomiarowe na instalacji elektrycznej.
Przy murach oporowych zrealizowano podkonstrukcje pod płyty betonowe i drewniane okładziny. Trwa montaż płyt z betonu fotokatalitycznego (przy użyciu cementu TioCem) – rozwiązania zarazem proekologicznego i prozdrowotnego. W dłuższej perspektywie czasu materiał ten pozwala na redukcję stężenia w powietrzu tlenków azotu, tlenków siarki, lotnych związków organicznych (m.in. benzenu i toluenu), amoniaku, tlenku węgla, chlorków organicznych i aldehydów. Dodatkowo wykazuje właściwości samoczyszczące, sprawdzając się zarówno przy sadzy, brudzie i cząstkach organicznych, jak i przy bakteriach czy alergenach.
W górującej nad kompleksem Centrum Przesiadkowego gruntownie odnowionej, zabytkowej wieży ciśnień trwają prace pomiarowe na instalacji elektrycznej. Cały czas montowane jest wyposażenie, m.in. meble. Niezmiennie toczą się też prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b.
Pomiędzy wieżą ciśnień a zadaszeniami trwają prace drogowe, gotowe jest też ogrodzenie od strony dworca PKP. Trwa montaż słupków antyterrorystycznych, zarówno od strony wschodniej, jak i zachodniej kompleksu, a w rejonie peronów i stanowisk pod zadaszeniami prowadzone są prace brukarskie. Pod zadaszeniami układane są podbudowy betonowe pod nawierzchnie drogowe. Ułożono też podbudowę oraz dwie warstwy asfaltu w rejonie parkingu północnego z wjazdem od strony ulic Toszeckiej i Składowej.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP – z uwagi na okres czasu niezbędny do przeprowadzenia procedur odbiorowych – to początek 2023 roku.
Komunikacyjne serce Gliwic zacznie bić z początkiem przyszłego roku, skupiając wszystkie środki transportu – w tym uruchamianą w perspektywie kilku lat Kolej Metropolitalną i połączenie z metropolitalną velostradą. Nowoczesne Centrum Przesiadkowe z wewnętrznym układem drogowym, ścieżkami dla rowerzystów, wjazdami od strony ulic Toszeckiej i Tarnogórskiej oraz sąsiadującą z nimi strefą przystanków, postojów taxi i parkingów „kiss and ride”, wpłynie na poprawę komfortu i jakości podróży zarówno gliwiczan, jak i mieszkańców całego regionu.
Po południowej stronie dworca kolejowego także przebudowywany jest układ drogowy, który wraz z Centrum Przesiadkowym stworzy w przyszłym roku przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską.
Zakończono już roboty w ciągu ul. Na Piasku oraz prace związane z budową połączenia ul. Okopowej z placem przed dworcem PKP i częścią placu dla autobusów w rejonie placu Piastów. Układana jest nawierzchnia jezdni i chodników na ul. Zwycięstwa. Prowadzone są także roboty w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego – między dworcem PKP a ul. Zwycięstwa – trwa tam układanie nawierzchni.
Aby wykonawca mógł realizować swoje prace, a jednocześnie utrzymany został ruch pieszych i pojazdów, prace realizowane są obszarami. Z tego też względu już w przyszłym miesiącu szykują się kolejne zmiany w organizacji ruchu. Frontem robót objęte zostaną kolejne miejsca.
Od najbliższego poniedziałku, 4 lipca, na odcinku ul. Jagiellońskiej wprowadzony zostanie jeden kierunek ruchu. Kierowcy będą się poruszać od placu Piastów w kierunku skrzyżowania ulic: Częstochowskiej, Hlubka i Jagiellońskiej, jadąc najpierw w ul. Dworcową, następnie w lewo nad DTŚ i w prawo do ul. Jagiellońskiej. Ulice: Hlubka i odcinek Piwnej (między ul. Hlubka a placem Piastów) pozostaną jednokierunkowymi. Ruch na nich będzie się odbywał jak dotąd.
Kolejna ze zmian dotyczyć ma wyjeżdżających z ul. Okopowej i ul. Na Piasku, których będzie obowiązywał nakaz jazdy w prawo. Na ul. Częstochowskiej natomiast – przed skrzyżowaniem z ul. Jagiellońską – ruch zostanie zawężony z trzech do jednego pasa.
Inwestycję po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska. Koszt to ponad 44 mln zł z budżetu miasta. Prace powinny się zakończyć w lipcu 2023 roku.

a w tunelu oczywiście betonoza, w innych miastach jakoś potrafią posadzić 100 letnie drzewa. Nic tylko się usmażyć w tym tunelu. Brak pomyślunku jak zwykle. Poza tym skoro przez DTŚ zniknął balcerek to zamiast tego całego “centrum” powinno być jakieś targowisko. Tylko bez złodziejskiego wpływu miasta. W latach 80 dało się kupić super zegarki znanych marek na balcerku i tego obecnie bardzo brakuje. NIE POZDRAWIAM
Parkingi kiss and ride!! Czyli misia mieć szofera jeśli byś chciał pojechać pociągiem do Katowic bo autem nie zaparkujesz już wcale przy dworcu…zajebiste gliwickie rozwiązania!!