W ostatnim czasie w Gliwicach dochodzi do wielu potrąceń, niewątpliwie ma na to wpływ obecna pora roku. Wcześniej robi się ciemno – trudno dostrzec pieszego, nawierzchnia jest mokra lub oblodzona, co znacznie wydłuża drogę hamowania pojazdu. Przypominamy, że głównymi przyczynami wypadków spowodowanych przez pieszych jest przede wszystkim wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, wejście zza przeszkody, chodzenie nieprawidłową stroną oraz wejście lub wbiegnięcie na ulicę przy czerwonym świetle sygnalizatora. Być może inną przyczyną bywają wątpliwości dotyczące zapisów kodeksowych dotyczących pierwszeństwa na oznakowanym przejściu dla pieszych.
W kodeksie drogowym ustawodawca wyraźnie preferuje pogląd, że przechodzenie przez jezdnię powinno odbywać się w wyznaczonych i odpowiednio oznaczonych miejscach, potocznie zwanych pasami. Samo przechodzenie jest związane z pewnymi zasadami, co ma za zadanie maksymalizację bezpieczeństwa pieszego.
Jeżeli więc na drodze jest przejście, pieszy ma obowiązek z niego skorzystać. Osoba znajdująca się na pasach ma pierwszeństwo. I właśnie ta zasada budzi ciągłe wątpliwości. Pieszy bowiem nabiera praw do pierwszeństwa dopiero wtedy, gdy już znajduje się na przejściu. A wejść na przejście można tylko w sposób bezpieczny. Nie można więc wejść, nie bacząc na odległość jadącego pojazdu!
Pieszego obowiązuje kodeksowa zasada szczególnej ostrożności przy wkraczaniu na jezdnię.
Przed wejściem na pasy pieszy musi upewnić się, czy nadjeżdżające pojazdy znajdują się w takiej odległości, by kierowca nie był zmuszony do gwałtownego hamowania. W przypadku, gdy dochodzi do potrącenia na oznakowanym przejściu, policja obligatoryjnie wszczyna postępowanie, które ma na celu wyjaśnić, kto zawinił: kierowca czy pieszy.
Poniżej zapisy ustawy
Art. 13.
1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2. i 3., korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2., jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2. i 3.
5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.
Art. 14.
Zabrania się:
- wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
- wychodzenia spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi,
- przechodzenia w miejscu o ograniczonej widoczności drogi,
- zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko,
- przebiegania przez jezdnię,
- chodzenia po torowisku,
- wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto,
- przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.