Blisko 88 hektarów, solidne zaplecze techniczne, utwardzony i oświetlony pas startowy o niemal kilometrowej długości, droga kołowania, płyta postojowa i drogi dojazdowe, hangary, stacja paliw i Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej.

Lotnisko w Gliwicach rozbudowuje się w imponującym tempie, umożliwiając obsługę lotów biznesowych i ruch cargo. To przyciąga kolejnych inwestorów i wznosi lotnisko do poziomu jednego z najlepszych w tej skali w kraju. Branża lotnicza w Gliwicach ma się coraz lepiej, a dopiero rozwija skrzydła! 

Gliwickie lotnisko znajduje się blisko węzła autostrad A1 i A4 oraz Drogowej Trasy Średnicowej, kompleksu firm IT „Nowe Gliwice” i siedziby gliwickiej podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także firm świadczących specjalistyczne usługi dla małych samolotów. To niepodważalne atuty, które sprzyjają branży lotniczej w Gliwicach, obecnie jednego z priorytetowych kierunków rozwoju dla gliwickiego samorządu – prezydent Gliwic Adam Neumann już w swoim programie wyborczym zapowiadał działania ukierunkowane na intensyfikację przemysłu lotniczego, który stwarza nowe możliwości gospodarczego rozwoju miasta. 

– Gdy kilka lat temu podejmowaliśmy decyzję o zainwestowaniu w modernizację pasa startowego i towarzyszącej mu infrastruktury, naszym celem było przede wszystkim stworzenie impulsu do rozwoju branży i przemysłu lotniczego w Gliwicach. I to się udaje dzięki owocnej współpracy z Politechniką Śląską oraz Górnośląskim Akceleratorem Przedsiębiorczości Rynkowej, a także dzięki kształceniu mechaników lotniczych w gliwickim Technikum Samochodowym. Razem konsekwentnie tworzymy kompleksową ofertę dla firm działających w branży lotniczej, wytyczając Gliwicom nowe drogi rozwoju – mówi prezydent Gliwic Adam Neumann

Po przeprowadzonej w 2020 r. modernizacji wartej 29 mln zł, gliwickie lotnisko zyskało status publicznego niepodlegającego certyfikacji. To oznacza, że może służyć do całorocznych biznesowych lotów dyspozycyjnych i szkolenia lotniczego, co przyciąga do Gliwic kolejnych inwestorów i podmioty związane z branżą lotniczą, windując lotnisko do poziomu wizytówki gospodarczego rozwoju miasta. 

Przyjemność latania
Jedną z firm, które jako miejsce swojej działalności wybrały gliwickie lotnisko jest Skydream. Zajmuje się sprowadzaniem samolotów z zagranicy, ich sprzedażą i serwisowaniem, świadczy też usługi z zakresu szkoleń pilotów samolotów ultralekkich. Firma przeniosła swoją placówkę z Bielska-Białej i na terenie zakupionym od GAPR (spółki, w której Miasto Gliwice ma 83,56% udziałów) 8 września otworzyła w Gliwicach pierwszy w Polsce salon samolotowy. 

– Na terenie Śląska gliwickie lotnisko wyróżnia się kompleksowością i jest dla nas najdogodniejszym miejscem do prowadzenia salonu samolotowego. Mamy tu możliwość korzystania z asfaltowego i oświetlonego pasa startowego o każdej porze dnia i nocy, przez cały rok. Ważna jest też infrastruktura, którą oferuje gliwickie lotnisko – mówi Krzysztof Będkowski, prezes zarządu Skydream. – Chcemy stworzyć miejsce dla ludzi, którzy marzą, by latać rekreacyjnie i po prostu czerpać przyjemność z latania. Chcemy rozwijać lotnictwo rekreacyjne w Polsce, szerzyć wiedzę, integrować pilotów i pasjonatów oraz aktywnie włączać się w tworzenie przyjaznych regulacji. W planach mamy też organizację seminariów poświęconych tematyce lotniczej, również dla osób niezwiązanych z lotnictwem. 

– Od lat, z rozmysłem, systematycznie inwestujemy w rozwój gospodarczy miasta – od współpracy w zakresie rozwoju specjalnej strefy ekonomicznej, przygotowania nowoczesnej infrastruktury dla rozwoju małych i średnich firm technologicznych w Nowych Gliwicach, tworzenia inkubatorów i parku technologicznego oraz licznych działań wspierających rozwój start-upów i innych małych przedsiębiorców, aż po rozbudowę infrastruktury lotniska aby zwiększyć atrakcyjność biznesową Gliwic i tym samym poszerzyć możliwości inwestycyjne w mieście. Stale poszukujemy nowych możliwości rozwoju,  stawiając na nowoczesność, wysoką jakość i innowacyjne rozwiązania. Cieszę się, że firma oferująca nowoczesne podejście biznesowe zdecydowała się ulokować swój biznes na gliwickim lotnisku. To potwierdza słuszność podejmowanych przez nas działań. Korzyści z prowadzonej przez SkyDream działalności będą miały również pozytywny wpływ na rozwój Gliwic  – mówi prezydent Adam Neumann.  

W drodze do Gliwickiej Doliny Lotniczej

Gliwice konsekwentnie mierzą wysoko. Z myślą o rozwoju branży lotniczej GAPR udostępnił na lotnisku też inne tereny inwestycyjne. Działki sprzedano już ośmiu inwestorom. Obecnie na 15 hektarach terenów inwestycyjnych trwa wydzielanie 68 kolejnych działek o powierzchni średnio 1000 m2 każda. 

To nie koniec – GAPR przymierza się do uruchomienia na gliwickim lotnisku wytwórni lekkich samolotów szkoleniowych i dyspozycyjnych AT-5 i AT-6 polskiego konstruktora Tomasza Antoniewskiego. Ich produkcja powinna ruszyć za około 2 lata. Na ten cel zawiązano spółkę AT Silesia z udziałem prywatnego kapitału i pozyskano 13-milionowe dofinansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Gliwicka wytwórnia ma produkować ponad 80 samolotów rocznie. Na te potrzeby powstanie hala produkcyjna wraz zapleczem i parkiem maszynowym. W planach jest też wydłużenie pasa lotniska. 

– Jest to konieczne, ponieważ powstają hangary dla ludzi, którzy posiadają samoloty, ale chcemy też zbudować w Gliwicach branżę lotniczą z prawdziwego zdarzenia, stworzyć Gliwicką Dolinę Lotniczą. Jestem przekonany, ze jesteśmy na najlepszej drodze do tego celu – gliwickie lotnisko już jest najlepiej wyposażonym i najpiękniejszym tego typu obiektem w kraju. Szybko się rozwijamy i zaczynamy uzupełniać działanie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, przejmując w ramach współpracy część ruchu małych samolotów biznesowych – mówi  Bogdan Traczyk, prezes zarządu Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej będącego właścicielem połowy gliwickiego lotniska i zarządcą całości.  

Warto wiedzieć, że na lotnisku, na terenie dawnych warsztatów lotniczych działa także Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej. W nowoczesnym budynku wystawienniczo-konferencyjno-szkoleniowym stworzono modelarnię i zamontowano symulator lotów i kopułki i-cinema 180 stopni i 360 stopni, w których można zobaczyć film o lotnictwie 4D. W przebudowanym dużym hangarze wyeksponowano z kolei efektowne, zabytkowe szybowce. 

Również na terenie lotniska swoją działalność prowadzi Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej. Politechnika była pierwszym inwestorem, który uruchomił na gliwickim lotnisku ośrodek szkoleniowy, ale zakres współpracy jest dużo szerszy. Ponieważ lotnisko potrzebuje inżynierów konstruktorów, Politechnika Śląska uruchomiła specjalności konstruktorskie – pierwsi inżynierowie podejmą pracę na lotnisku za około trzy lata.

Lotnisko w Gliwicach jest miejscem, gdzie systematycznie odbywają się atrakcyjne wydarzenia lotnicze integrujące gliwiczan i wszystkich zainteresowanych tematyką lotniczą. 
Więcej informacji na temat gliwickiego lotniska można znaleźć na stronie internetowej https://gapr.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here