W trakcie prac przy przebudowie układu drogowego, realizowanego w ramach budowy Centrum Przesiadkowego po południowej stronie dworca PKP, odkryto żelbetonowy schron przeciwlotniczy.
Oględziny budowli, przeprowadzone na miejscu wskazały, że schron pochodzi z okresu powojennego. Na miejscu nadzór prowadził archeolog. Zgłoszenie w tej sprawie – zgodnie z procedurami – przekazano także do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Katowicach. Przeprowadzone oględziny wykazały, że instalacje elektryczne, znajdujące się w schronie posiadają polskie napisy. Fotografie z okresu wojny i wcześniejsze nie wskazują na istnienie obiektu. Szczelina przeciwlotnicza nie widnieje w Miejskiej Ewidencji Budowli Ochronnych ani rejestrach wojewódzkich.
Schron o konstrukcji betonowo – ceglanej, o szerokości około 1,4 m i wysokości około 2 m, w części głównej, mierzył około 80 m długości. Zarówno wejście jak i wyjście z niego poprowadzone było schodami. Obiekt znajdował się tylko i wyłącznie w obszarze placu przed dworcem PKP. Nie miał połączenia z żadnymi innymi obiektami podziemnymi.
Uzyskano decyzję administracyjną zezwalająca na rozbiórkę schronu. Wcześniej, obiekt został sprawdzony przez saperów. Nie wykryto w nim materiałów niebezpiecznych, wybuchowych.