Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce, by kierowcy Ubera funkcjonowali na równych zasadach z taksówkarzami. Proponowane zmiany zapewne ucieszyłyby tradycyjnych taksówkarzy, którzy walczą z nielicencjonowanymi kierowcami. Czy będą korzystne dla klientów?
Przypomnijmy, że na początku kwietnia pisaliśmy o jednej z akcji kontrolnych przeprowadzonych na terenie Gliwic. Działania były skierowane przeciw nielegalnym przewozom osób. Polowanie na Ubera. “Wyeliminowano z ruchu aż 7 pseudotaksówek”
Propozycja nowelizacji ustawy o transporcie drogowym zakłada m.in. wprowadzenie definicji pośrednictwa przy przewozie osób oraz ustanowienie licencji na pośrednictwo przy przewozie osób. Jak informuje resort, 10 kwietnia 2017 r. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa skierowało wniosek o włączenie do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Na stronie MIB czytamy:
Na rynku przewozu osób samochodami osobowymi funkcjonują podmioty, których działalność polega na pośrednictwie w przekazywaniu zleceń przewozowych złożonych m.in. za pomocą aplikacji mobilnych między pasażerami a kierowcami. Ta działalność nie jest uregulowana prawnie, co powoduje często niejasności związane z charakterem zlecanych przez te podmioty usług przewozowych.
Łatwo się domyślić, że chodzi o uporządkowanie kwestii przewoźników właśnie takich jak Uber. Ostatnio firma chwaliła się, że ma w Polsce już milion użytkowników. – W ciągu niespełna 3 lat obecności na polskim rynku Uber udostępnił swoje usługi w 7 polskich aglomeracjach – Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi i Konurbacji Śląskiej, gdzie spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem mieszkańców, zwłaszcza wśród przedstawicieli tzw. pokolenia Y, to jest osób urodzonych między 1978 a 1990 rokiem. – informuje biuro prasowe Uber Polska.
Zdaniem Ubera jego popularność jest związana z dużą akceptacją nowych technologii wśród młodych Polaków, którzy nie wyobrażają sobie życia bez mobilnych aplikacji. Jednak według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa niezależnie od rozwoju nowoczesnych technologii i ich zastosowania na użytek przewozów drogowych osób, ważne jest, by uczestnicy również tego segmentu rynku transportowego mieli możliwość funkcjonowania na zasadach równej i uczciwej konkurencji, co było wielokrotnie postulowane przez przedsiębiorców świadczących usługi przewozu osób.
W ustawie ma się pojawić też m.in. obowiązek zlecania przewozów przez pośrednika podmiotowi posiadającemu odpowiednią licencję oraz prowadzenie i przechowywanie rejestru zleceń w zakresie przewozu osób.
Poprosiliśmy o komentarz Biuro Prasowe Ubera w Polsce. Poniżej publikujemy odpowiedź:
Odniesiemy się do projektu w momencie przedłożenia do konsultacji społecznych i weźmiemy udział w przewidzianym ustawą procesie. Zgadzamy się z pozostałymi uczestnikami rynku, że racjonalna debata i uporządkowanie rynku są potrzebne, i cieszymy się, że taka dyskusja się rozpoczyna. To ważne, aby w dyskusji na ten temat wziąć pod uwagę zarówno wytyczne Komisji Europejskiej, jak innowacyjne modele biznesowe, takie jak Uber, który dają szansę na zarobek tysiącom polskich przedsiębiorców i z którego korzysta w Polsce już ponad milion zadowolonych użytkowników.
Czy po raz kolejny okaże się że „równa i uczciwa konkurencja” oznacza licencjonowanie, opodatkowanie i blokowanie innowacyjnych rozwiązań?