Na najbliższej sesji radni mają uchwalić zmiany w przepisach dotyczących płatnego parkowania. Zmian będzie kilka, ale najważniejsza jest taka, że mieszkańcy nieruchomości, które są położone na terenach objętych płatnych parkowaniem będą mogli wykupić roczny abonament w wysokości 120 zł. Są jednak ograniczenia. Abonament będzie można wykupić wyłącznie dla jednego pojazdu i to o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Do wykupienia abonamentu konieczne będzie przedstawienie dowodu osobistego i dowodu rejestracyjnego pojazdu – w zamian otrzymamy specjalną naklejkę, którą umieścić należy na przedniej szybie.
Wprowadzone zostaną również abonamenty wielodniowe – minimum na 6 dni, maksimum na rok – i jednodniowe, gdzie za dzień postoju w strefie A zapłacimy 13 zł, natomiast w strefie B 7,50 zł. Opłaty pobierane będą w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 18.00. Za nie uiszczenie opłaty nakładane będą kary – 20 zł jeśli zapłacimy do 7 dni roboczych i 50 zł po przekroczeniu tego terminu. Gliwice są jednym z nielicznych miast na Śląsku, gdzie nie funkcjonuje system płatnego parkowania w centrum miasta. Opóźnienie w jego budowie wynikało początkowo z konfliktu pomiędzy radnymi, później problemem okazało się wprowadzenie oprogramowania zgodnego z systemem Śląskiej Karty Usług Publicznych.
Ostatecznie Gliwice podjęły decyzję o stworzeniu własnego systemu.
Wiadomo już, że na terenie strefy płatnego parkowania stanąć ma 110 infokiosków. Kierowcy będą w nich mogli uzyskać informację, w której części znajdują się jeszcze wolne miejsca, co pozwoli uniknąć zdenerwowania wielominutowym poszukiwaniem parkingu. Informację o wolnych miejscach dostępne będą również na stronie internetowej Urzędu Miasta. Gliwickie parkomaty będą o wiele bardziej zaawansowane technologicznie niż ich odpowiednimi w Bytomiu czy Chorzowie. Tam służą jedynie do opłacenia parkingu. W Gliwicach w takim terminalu oprócz uregulowania opłaty za parking będzie można przejrzeć stronę Urzędu Miasta, kupić bilet na autobus, opłacić rachunek, doładować telefon, czy sprawdzić lokalizację hotelu. Test systemu ma ruszyć w czerwcu tego roku, a już 1 lipca system ma ruszyć na dobre. Koszt 110 takich urządzeń wraz z oprogramowaniem sięgnie blisko 4 mln zł.