SixSilver Jubiler Gliwice

Gliwice są samorządowym liderem w wykorzystaniu europejskich funduszy

Pozyskują i inwestują pieniądze z unijnego budżetu na lata 2014–2020 najsprawniej ze wszystkich miast na prawach powiatu!

FORUM

fot. M. Baranowski

Dotacje zdobyte przez Gliwice w ostatnich pięciu latach przekraczają kwotę pół miliarda złotych, a prymat miasta w tej dziedzinie potwierdza zwycięstwo w najnowszym rankingu Pisma Samorządowego WSPÓLNOTA, podsumowującym wydatki inwestycyjne finansowane ze środków UE w latach 2014–2017.

     fot. M. Kamińska / UM Gliwice

Warto przypomnieć, że to niejedyne osiągnięcie Gliwic w krajowych zestawieniach podsumowujących aktywność samorządu w minionych 4 latach. We wrześniu miasto znalazło się na szczycie innego rankingu Pisma Samorządowego WSPÓLNOTA – Liderzy Inwestycji 2015–2017.

Gliwice najbliżej Unii

– Gliwice zaczęły aktywnie sięgać po fundusze unijne, kiedy tylko stały się one dostępne dla krajów wówczas jeszcze kandydujących do Unii Europejskiej – podkreśla prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz. Z tzw. funduszy przedakcesyjnych udało się przeprowadzić modelową rewitalizację terenów po zamkniętej Kopalni Węgla Kamiennego „Gliwice” i przekształcić je w nowoczesną strefę edukacji i biznesu „Nowe Gliwice”, czy też rozbudować miejską sieć wodno-kanalizacyjną.

Od początku członkostwa Polski w UE, Gliwice uzyskały z Brukseli łączne dofinansowanie w wysokości 1 miliarda 150 milionów zł. Z każdą kolejną perspektywą finansową rosła wartość i liczba projektów unijnych realizowanych przez miasto.

W imponującą przemianę pokopalnianego terenu w „Nowe Gliwice” miasto zainwestowało 24 mln euro, wykorzystując środki unijne w wysokości 9,5 mln euro. Po 10 latach trzeba stwierdzić, że była to bardzo udana inwestycja. Powstało centrum nowoczesnego przemysłu, skupiające kilkadziesiąt firm z branży nowych technologii, a jednocześnie atrakcyjna, funkcjonalna miejska przestrzeń, która przyciąga mieszkańców wydarzeniami kulturalnymi i sportowymi.

       fot. M. Baranowski

Równie istotnym samorządowym projektem z pogranicza nauki, biznesu i innowacyjnego przemysłu było wybudowanie i wyposażenie kosztem ponad 24 mln zł siedziby Parku Naukowo-Technologicznego TECHNOPARK GLIWICEInwestycja w trzech czwartych (15,4 mln zł) została sfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przeznaczonych na rozwój inkubatorów i parków technologicznych.

Dzięki dotacjom unijnym miasto przeprowadziło również efektowne, szeroko zakrojone zagospodarowanie terenu wokół gliwickiej Radiostacji. Koszt prac wyniósł 7,57 mln zł, z czego Unia Europejska pokryła 6,43 mln zł. W ubiegłym roku gliwicka Radiostacja – niemy świadek niemieckiej prowokacji z 31 sierpnia 1939 r. – została wpisana na ogólnopolską listę Pomników Historii.


fot. R. Neumann

Z pieniędzy płynących z Brukseli w latach 2007–2013 skorzystał także gliwicki Zarząd Dróg Miejskich. Przy wsparciuUE przebudowany został m.in. odcinek Drogi Krajowej nr 88 oraz wiadukt nad linią kolejową. ZDM wdrożył również inteligentny system sterowania ruchem wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych. Wartość dofinansowania obu etapów projektu to ponad 50 mln zł z łącznej kwoty 60 mln zł.

     fot. M. Baranowski

Gliwickie wodociągi dzięki unijnej dotacji w wysokości 162 mln zł rozbudowały i zmodernizowały w latach 2007–2013 miejską sieć wodno-ściekową. Inwestycja miała wpływ na poprawę stanu środowiska w dorzeczu rzeki Kłodnicy, a co za tym idzie – na poprawę czystości Odry.

Najwięcej środków unijnych wpłynęło do budżetu Gliwic w latach 2014–2015. Wtedy realizowany był jeszcze największy projekt z perspektywy 2007–2013, czyli budowa Drogowej Trasy Średnicowej i rozpoczynały się projekty z nowego rozdania 2014–2020. W nim miasto pozyskało już 545,5 mln zł.

Dzięki wsparciu z Brukseli, od 2014 roku Gliwicom udało się zrealizować już ponad 100 projektów. Powstała m.in. „średnicówka”, czyli Drogowa Trasa Średnicowa, która obok autostrad A4 i A1 jest najważniejszą arterią w górnośląskiej konurbacji. Łączy Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów i Katowice. Budowa śródmiejskiego odcinka DTŚ kosztem ponad 945 mln zł została dofinansowana przez UE na kwotę 443mln zł. Na budowę zachodniej części obwodnicy Gliwic od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej miasto pozyskało natomiast z Unii 116,7 mln zł. Całkowita wartość inwestycji wynosi 152,5 mln zł.

Dynamiczny rozwój miasta i rosnący ruch lokalny zadecydowały o dalszej rozbudowie systemu detekcji na terenie Gliwic. Główną innowacją jest w nim nadanie około 160 autobusom komunikacji publicznej priorytetu przejazdu przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. W ramach inwestycji w mieście powstaną też m.in. stanowiska stacje ładowania samochodów elektrycznych. Koszt inwestycji wynosi ok. 30 mln zł, 85% refunduje Unia.

Na tym Gliwice nie poprzestają. W przyszłości w okolicach dworca kolejowego powstanie nowoczesne Centrum Przesiadkowe skupiające wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu i usprawniające przemieszczanie się podróżnych. Szacuje się, że całkowity koszt realizacji tego projektu może wynieść nawet ok. 250 mln zł. W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miasto zamierza ubiegać się o kwotę ok. 130 mln zł.

W dobie gwałtownych zmian klimatu Gliwice chcą również skutecznie zapobiegać podtopieniom i powodziom, modernizując i rozbudowując kanalizację deszczową. Także to przedsięwzięcie, realizowane równolegle na kilku gliwickich osiedlach, hojnie wspiera Unia Europejska.

Największe pieniądze z Unii przynoszą Gliwicom projekty związane z rozbudową bądź modernizacją infrastruktury miejskiej. Najwięcej jednak realizuje się w mieście europejskich projektów edukacyjnych. W latach 2014–2017 dofinansowanie z UE otrzymało ponad 50 przedsięwzięć gliwickich jednostek oświatowych.

– Gliwice rozwijają się w oparciu o przyjętą w 2002 roku strategię zrównoważonego rozwoju i fundusze unijne mają w tym swój niebagatelny udział. Dzięki środkom z UE wsparty został w Gliwicach sektor małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza firmy IT. Inwestycje w infrastrukturę transportową umożliwiły udostępnienie terenów nowym inwestorom i znacząco zwiększyły atrakcyjność inwestycyjną miasta. Dodatkowo, projekty realizowane w sektorze edukacji pozwalają na dostosowanie kształcenia w gliwickich szkołach i kompetencji uczniów do potrzeb pracodawców  –  ocenia prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

źródło: UM Gliwice
fot. M. Baranowski

 

37 KOMENTARZE

  1. Świetnie! To już jakiś krok do przodu. Ale… gdzie gdzie się schował rzecznik hali? Gdzie komunikacja społeczna? Gdzie buzz? Strategia z kija… Marketing Hali czeka, by “pojechać” na plecach gwiazd? Świadczy to mało profesjonalnym podejściu do promocji. Trzeba zmienić tę strategię…

  2. Tylko że hala właśnie rusza do pracy, na rzecz naszego miasta. Już 10.11., będzie tu pojedynek Szpilka vs Wach, połączeny z walką MŚ świata kobiet. O czym mówi się w TV, nie tylko w Polsce. Następnie koncert Marcusa Millera, na Jego trasie. Zapraszam na ich stronę

  3. Brygida Sliwinska Proszę Pani, uprzejmie proszę o wyhamowanie emocji i zaprzestanie insynuacji, które naruszają moje dobra osobiste. Co się Pani nie zgadza w powyższym rachunku? Koszt wybudowania Hali?

  4. Grzegorz Kruczek no tak, dzięki Bogu, że teraz mamy dwieście centrów handlowych do wyboru by to zrobić za więcej kasy w odosobnieniu. Bo przecież w innych krajach nie ma bazarów to trochę taki przypał był ☺️

  5. Od węgla trzeba odchodzić. Dlatego należy zamykać najdroższe w utrzymaniu kopalnie. Po drugie dalsza eksploatacja w Gliwicach (przypominam od 1901) mogłaby doprowadzić do sytuacji podobnej do Bytomia. Szkody górnicze i odszkodowania byłyby wyższe niż dochody.

  6. O ile dobrze pamiętam, to dług publiczny jest kumulacją dziury budżetowej. Subwencje Unii Europejskiej nic do tego nie mają. Taka kwota jest efektem ciągłej dziury budżetowej, a więc wszystkich rządów od 1945.

    Może przypomnę, że bilans tego co Polska otrzymała od Unii do tego co wpłaciła wynosi 400mld złotych na plus dla Polski.

  7. Są miejsca w Gliwicach gdzie jest OK, trzeba to przyznać, ale są i wady, sporo wad, pusty plac po hucie Gliwice, zanieczyszczony teren który straszy jakby po wojnie, dalej brak zieleni w centrum, parking koło GCH i dalej śladem DTŚki, tylko ławki, zero cienia w lecie, po co zatem ławki? ktoś powie bo tunel pod spodem, OK, chociaż zadbać o te które są w tych donicach, poza tym brak drugiej nitki mostu na Pszczyńskiej, korki po godzinie 15, niech UE dołoży by kierowcom ułatwić przejazd 🙂

  8. Człowiek napisal prawdę to sie go czepiają, buduja nowe Lidle, Aldi, kościoły, stacje benzynowe i montownie argumentując że obok jeszcze gorzej

  9. Brawo! “…modelową rewitalizację terenów po zamkniętej KWK „Gliwice”… Chyba też modelowo rekordowo szybką likwidację kopalni…kto pozwolił na to p. Buzkowi?

  10. Nie mieszkam w Gliwicach od 12stu lat i co wracam to widze zmiany i to duze. Bredzisz chlopie o jakims wyimaginowanym rozwoju w swiecie. To ze gdzies buduja nowe kolejne wiezowce? Albo hiper duper wielkie shopping centre to dla Ciebie rozwoj?
    Czym wedlug Ciebie jest rozwoj gdzies gdzie mieszkasz? Tak z ciekawosci bez ataku pytam.

  11. No i gdzie ten rozwój? Nie mieszkam w Polsce 8 lat, czasami odwiedzam Gliwice i jedyne co widzę to nowe markety na Toszeckiej. Wy ludzie nie macie pojęcia co znaczy rozwój.

  12. A ile musimy oddać? 2,3 miliardy? Unia i jej sztuczne dofinansowania rodem z Providenta 🙂 Nikt nikomu nic nie daje za darmo a nawet jeśli to tylko po to aby odebrać 2x tyle 🙂

  13. Przy okazji dodam, że obsługa długu publicznego w 2017 r. wyniosła około 32 mld złotych, co oznacza, że na obsługę długu publicznego Polska przeznacza WSZYSTKIE subwencje z Unii Europejskiej (ok. 28 mld złotych rocznie).

Dodaj komentarz

Please enter your comment!
Please enter your name here