Firma z Gliwic stworzyła autonomiczny autobus. Czy już niedługo pojazdy bez kierowcy będą standardem?

Rozwój technologiczny nie zwalnia. Wręcz przeciwnie, cyfryzacja, automatyzacja i robotyka obejmują coraz więcej obszarów rzeczywistości i trwale zmieniają nasze przyzwyczajenia, zachowania i po prostu codzienne życie.

Rozwiązania, które jeszcze kilkanaście lat temu wydawały się niewyobrażalne i znajdowały wyraz wyłącznie w filmach z gatunku science-fiction, powoli stają się powszechnymi standardami. Czy już niedługo znajdą się wśród nich również autonomiczne autobusy? Jeśli tak, swoją rękę do rozwoju tej dziedziny przyłoży gliwicka firma Blees, która stworzyła samodzielnie poruszający się pojazd przeznaczony do transportu pasażerów.

Parametry i zadania autonomicznego minibusa

Mimo że przedsiębiorstwo jest obecne na rynku stosunkowo niedługo, bo powstało w 2019 r., aktywnie inwestuje w rozwój autonomicznej mobilności. Właśnie kończą się prace nad minibusem, który będzie mógł bez udziału kierowcy przewozić pasażerów komunikacji zbiorowej. Do zbudowania pojazdu napędzanego silnikiem elektrycznym osiągającym moc 150 kW wykorzystano popularną bazę MEB marki Volkswagen. Zgodnie z informacjami podawanymi przez firmę Blees, akumulator o pojemności 58 kWh ma wystarczyć na pokonanie ok. 200 km w ramach pojedynczego cyklu ładowania. Podobne baterie montuje się w osobowych samochodach elektrycznych, dla których ubezpieczenie można znaleźć w serwisie kalkulator OC i AC.

Wewnątrz autonomicznego pojazdu zmieści się ok. 15 osób, więc jest on relatywnie mały. Producent podkreśla zresztą, że jego zamiarem nie jest całkowite zastępowanie floty samochodów spalinowych, lecz wyłącznie wzbogacenie jej o praktyczne, tanie i spełniające normy ekologiczne środki transportu zbiorowego. Inwestowanie w tę dziedzinę należy obecnie do popularnych trendów – wielu ekspertów uważa, że przyszłość komunikacji publicznej należy właśnie do pojazdów autonomicznych.

Wyzwania związane z autonomicznym transportem

Automatyzacja i robotyzacja transportu niosą ze sobą wiele zalet, jednak nie można zapominać o wyzwaniach i potencjalnych problemach, które mogą się z nimi wiązać. Kluczowe jest oczywiście bezpieczeństwo, bo czy pasażerowie mają podstawy, aby ufać pozbawionej kierowcy maszynie bez obsługi? Nawet jeśli tak, co w razie stłuczki, kolizji czy wypadku? Jakie przepisy np. drogowe albo ubezpieczeniowe będą stosowane wobec autonomicznych pojazdów? Co z ubezpieczeniem OC, które np. dla samochodów marki Ford można kupić pod adresem https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/marki/ford/? Do kogo będzie należał obowiązek wykupywania polisy i wykonywania przeglądów technicznych? To tylko przykładowe pytania, na które należy znaleźć odpowiedź przed wprowadzeniem na masową skalę autonomicznego transportu.

Tworząc swój automatycznie poruszający się minibus, pracownicy firmy Blees zdawali sobie sprawę z tego, jak istotne jest bezpieczeństwo ich pojazdów, w związku z czym przyłożyli do niego szczególną wagę. Aby utrzymać je na najwyższym poziomie, zdecydowano się na montaż licznych systemów mających na celu zagwarantowanie poruszanie się po drogach w sposób bezkolizyjny i z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury. Mechanizmy zastosowane w pojeździe gliwickiej marki Blees pozwalają na analizę otoczenia w czasie rzeczywistym, aby móc na bieżąco reagować na różne sytuacje i obiekty na drodze oraz wokół niej. Poza systemami bezpieczeństwa pojazd został zaopatrzony również w rozwiązania do monitorowania liczby i wieku pasażerów.

Autonomiczny transport? Najpierw testy i pierwsze wdrożenia

Jako że pojazd jest zbudowany z licznych czujników, potrafi aktywnie monitorować otoczenie i dobierać optymalne trasy. Omijanie przeszkód i poruszanie się w normalnym ruchu miejskim obok innych, standardowych samochodów prowadzonych przez kierowców nie jest dla niego żadnym problemem. Sposób przemieszczania się autonomicznego pojazdu gliwickiej marki został podporządkowany osiągnięciu maksymalnego bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. Z myślą o wygodzie transportu wdrożono mechanizmy mające zapewnić dostosowanie prędkości tak, aby zagwarantować jak najbardziej płynną jazdę.

Prace projektowe znajdują się na końcowych etapach i wszystko wskazuje, że jeszcze w kwietniu 2023 r. pierwszy model autonomicznego minibusa wyjedzie z gliwickich zakładów firmy Blees. Będzie on gotowy do wdrożenia, tzn. pojawi się możliwość składania na niego zamówień wraz z indywidualnym programowaniem zgodnie z wymaganiami klienta. Przedsiębiorstwo nie ukrywa, że kieruje swoją ofertę głównie do samorządów, przede wszystkim miast. Tymczasem wracając nieco na ziemię, kierowcom samochodów osobowych, którzy wybierają się swoim autem zagranicę, zalecamy sprawdzenie cen winiet dostępnych na stronie https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/winiety/.

client-image
client-image
client-image
client-image

Podobne artykuły

Ulubiony Portal Gliwiczan

102,773FaniLubię
14,733ObserwującyObserwuj
1,138ObserwującyObserwuj

Inne artykuły