Do 24 lutego można proponować przedsięwzięcia, które miasto będzie mogło zrealizować w przyszłym roku w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego.
Miejsce do rekreacji na świeżym powietrzu? Przydatny kurs? Nowe chodniki? Zainteresowanym podpowiadamy, jak poprawnie przygotować wniosek i złożyć go w Urzędzie Miejskim.
CHCESZ ZAINICJOWAĆ ZMIANĘ NA SWOIM OSIEDLU?
W pierwszej kolejności sprawdź na stronie www.gliwice.eu pod hasłem „GLIWICKI BUDŻET OBYWATELSKI”, jaka kwota została przeznaczona na realizację zadań w Twojej dzielnicy. To bardzo ważne! Aby Twój pomysł został dopuszczony do etapu głosowania, musi zmieścić się w limicie finansowania dla osiedla. Skup wokół swej inicjatywy jak największe grono mieszkańców!
UPEWNIJ SIĘ, ŻE MOŻESZ ZOSTAĆ WNIOSKODAWCĄ.
Wnioski mogą składać gliwiczanie, których pomysły zyskały aprobatę co najmniej 15 osób, a także radni Rady Miasta Gliwice, kluby radnych, komisje stałe Rady Miasta, radni osiedlowi, Rady Osiedli i Młodzieżowa Rada Miasta. Uwaga! Zarówno osoby składające wnioski, jak i popierające je, muszą w bieżącym roku ukończyć 16. rok życia. Nabór wniosków na realizację zadań jednorocznych potrwa do 24 lutego. Każdy wnioskodawca może złożyć nie więcej niż 3 wnioski.
WYPEŁNIAJ WŁAŚCIWE DOKUMENTY!
Formularz wniosku do pobrania i wydruku dostępny jest na stronie www.gliwice.eu pod hasłem ,,GLIWICKI BUDŻET OBYWATELSKI”. Formularz w wersji papierowej można natomiast otrzymać w Urzędzie Miejskim przy ul. Zwycięstwa 21 – w Biurze Obsługi Interesantów (stanowisko Informacji Głównej) oraz w Biurze Prezydenta i Rady Miasta, a także w Biurze Podawczym w filii UM przy ul. Jasnej 31A (w godzinach urzędowania: pn.–śr. w godz. 8.00–16.00, czw. 8.00–17.00, pt. 8.00–15.00).
DOPILNUJ, BY DOKUMENTY BYŁY KOMPLETNE.
Wypełnij we wniosku wszystkie pola, a na formularzu listy poparcia zbierz co najmniej 15 podpisów od osób, które uważają, że Twój pomysł jest ciekawy. Uzupełnij we wniosku wszystkie swoje dane, podaj swój numer telefonu i e-mail, gdyby osoby odpowiedzialne za weryfikację chciały się z Tobą skontaktować. Pamiętaj o regularnym sprawdzaniu skrzynki e-mailowej i złożeniu podpisów na oświadczeniach ze zgodą na udostępnianie danych osobowych.
NIE POMYL DANYCH TWOJEGO OSIEDLA!
Wskazując dzielnicę, w której ma być realizowane Twoje zadanie, skorzystaj z interaktywnej mapy Rad Osiedli, dostępnej pod adresem http://bip.gliwice.eu/samorzad/rady_osiedli. Wybierając konkretne osiedle, dotrzesz do szczegółowych informacji, w tym spisu ulic.
ZAPROPONUJ DOBRĄ NAZWĘ!
Wymyśl nazwę zadania, która będzie atrakcyjna i zrozumiała, a zarazem oddająca jego specyfikę.
BĄDŹ PRECYZYJNY!
Od tego roku we wnioskach dotyczących zagospodarowania konkretnego terenu mogą być ujęte nie tylko grunty miasta, ale też tereny spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych (po uprzednim uzyskaniu ich zgody). Jeżeli to możliwe, dołącz do wniosku wydruk fragmentu mapy z zaznaczoną lokalizacją lub opisz ją możliwie precyzyjnie, podając nazwę ulicy i charakterystyczny punkt. Jeżeli masz wątpliwości, czy Twój pomysł dotyczy nieruchomości gminnej, sprawdź w geoportalach Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej (http://msip-mapa.um.gliwice.pl/). Szybkie pozyskanie informacji możliwe jest poprzez wykorzystanie narzędzia „Informacja o obiekcie” (niebieska kostka z literką „i” na pasku ikon) czy funkcji „Raport” w wyszukiwarce uniwersalnej (kostka z lupką na pasku ikon). Funkcja ta umożliwia wygenerowanie – w wersji do wydruku – raportu zawierającego informacje o numerze działki, jej powierzchni i własności oraz fragment mapy z lokalizacją wyszukanego obiektu. Sprawdź również, czy twój pomysł jest zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Szczegółowe instrukcje, jak uzyskać informację o właścicielu nieruchomości oraz jak sprawdzić, co na danym terenie może być zbudowane, znajdziesz w broszurach zamieszczonych na stronie www.gliwice.eu w zakładce GLIWICKI BUDŻET OBYWATELSKI.
OSZACUJ WSTĘPNIE WARTOŚĆ.
By mieć pewność, że Twoja propozycja ma szanse na realizację, skorzystaj z szacunkowych kosztów dotyczących zadań z ubiegłorocznego Budżetu Obywatelskiego (dokument „Przykładowe koszty zadań” na stronie www.gliwice.eu w zakładce GLIWICKI BUDŻET OBYWATELSKI). Możesz też przeanalizować wydatki miasta wykazane w budżecie Miasta Gliwice na dany rok kalendarzowy (http://bip.gliwice.eu/strona=10447) lub wysłać zapytanie cenowe do firmy, która zajmuje się realizacją podobnego przedsięwzięcia.
NIE ZAPOMNIJ O UZASADNIENIU!
W kilku zdaniach opisz swoją propozycję, jej znaczenie dla Twojego osiedla lub lokalnej społeczności. Pamiętaj, że pozytywna zmiana wychodząca naprzeciw potrzebom mieszkańców to istota dobrego pomysłu. Dla niej z łatwością znajdziesz poparcie.
ZŁÓŻ WNIOSEK DO URZĘDU.
Wypełnione formularze (maksymalnie 3 wnioski od każdego podmiotu) należy złożyć w Biurze Podawczym UM przy ul. Zwycięstwa 21 lub w Biurze Podawczym w filii UM przy ul. Jasnej 31A (osobiście lub listownie, z dopiskiem na kopercie BUDŻET OBYWATELSKI) bądź za pośrednictwem platformy ePuap/SEKAP. Osoba, której rodzaj niepełnosprawności uniemożliwia złożenie wniosku poprzez wypełnienie formularza, może wypełnić wniosek za okazaniem dokumentu potwierdzającego dane osobowe, za pośrednictwem konsultanta ds. osób niepełnosprawnych w Biurze Obsługi Interesantów UM przy ul. Zwycięstwa 21 (pn.–śr. w godz. 8.00–16.00, czw. 8.00–17.00, pt. 8.00–15.00).
Szczegółowa prezentacja „JAK WYPEŁNIĆ WNIOSEK?” dostępna jest na stronie www.gliwice.eu pod hasłem „GLIWICKI BUDŻET OBYWATELSKI”.