Już w grudniu na tyłach gliwickiego dworca PKP zacznie bić nowe komunikacyjne serce Gliwic. Nowoczesne Centrum Przesiadkowe z charakterystycznymi srebrnoszarymi „falami” zadaszeń i odnowioną ponadstuletnią wieżą ciśnień w tle połączy transport koleją (w tym uruchamianą w perspektywie kilku lat Koleją Metropolitalną) z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, oferując także wygodną infrastrukturę rowerową oraz zaplecze komercyjne. Jak wkrótce będziemy poruszać się po tym kompleksie, gdzie kupować bilety czy parkować auta – podpowiadamy na załączonej mapie i w informacjach poniżej.
WAŻNE DLA ZMOTORYZOWANYCH. Na teren Centrum Przesiadkowego będzie można wjechać i wyjechać od strony ronda im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego (ulicami Toszecką i Składową) oraz od ul. Tarnogórskiej.
Tylko autobusy i inne pojazdy komunikacji zbiorowej oraz taksówki będą mogły przejeżdżać przez cały kompleks CP, z jednej strony na drugą.
Osoby przyjeżdżające do Centrum Przesiadkowego samochodem będą mogły dojechać wyłącznie do wyznaczonych po obu stronach kompleksu stref bezpłatnych postojów bądź chwilowych parkingów „kiss & ride” („ucałuj i odjedź”). Nie będzie to system „park & ride” – te z reguły usytuowane są na obrzeżach miast tak, aby nie generować utrudnień w ruchu drogowym. Stąd też przemyślana, ograniczona liczba miejsc parkingowych na terenie Centrum Przesiadkowego, które znajduje się w ścisłym centrum miasta.
DLA PIESZYCH I ROWERZYSTÓW. Na teren Centrum Przesiadkowego będzie prowadziło kilka wejść. Od strony dworca PKP dostaniemy się tam dworcowym tunelem, od którego – za wejściem na peron 4 – odchodzi już w lewo odnoga z nowym tunelem podziemnym. Na razie jest on niedostępny dla mieszkańców, a wejście do niego przesłania wielkoformatowa reklama kompleksu. Tuż przed wejściem stanie wkrótce dotykowa tyflomapa ze schematem poruszania się po CP, przeznaczona dla osób niewidomych i słabowidzących.
Z nowego tunelu poprowadzą na powierzchnię trzy wyjścia. Wybierając pierwsze, trafimy na początek strefy zadaszeń, a dokładniej rzecz ujmując na wyspę za trawiastym skwerem od strony ul. Tarnogórskiej. To miejsce przygotowane na potrzeby rowerzystów – znajdziemy tam zamykany boks na 10 rowerów, wiatę na 24 rowery oraz stanowisko naprawy rowerów. Drugim wyjściem, połączonym z ruchomym chodnikiem (trawelatorem), przedostaniemy się już na teren kilkunastu peronów autobusowych CP. Tam znajdziemy biletomat ŚKUP i następną tyflomapę. Trzecie wyjście z nowego tunelu podziemnego będzie prowadziło bezpośrednio do głównego budynku obsługi pasażerskiej, w którym ma działać punkt obsługi podróżnych korzystających z autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych. Osoby z niepełnosprawnościami wjadą z podziemia do budynku głównego (a z niego dostaną się na teren CP) przeszkloną windą. W okolicy budynku znajdą się 2 kolejne tyflomapy i biletomat ŚKUP.
Bezpośrednio na teren CP poprowadzi też drugie wyjście z tunelu dworcowego, vis-à-vis dotychczasowego wylotu na ul. Tarnogórską.
Do Centrum Przesiadkowego dojdziemy także lub dojedziemy rowerem traktami pieszo-rowerowymi wiodącymi od strony przebudowanych ulic Składowej i Toszeckiej, od strony ul. Tarnogórskiej, a także nowym przejściem od strony ulic Kolberga i Udzieli. Z myślą o rowerzystach, od strony ul. Składowej stworzono wiaty na 42 i 10 rowerów oraz stanowisko naprawy rowerów.
WAŻNE DLA KORZYSTAJĄCYCH Z AUTOBUSÓW. Centrum Przesiadkowe będzie obsługiwało zarówno komunikację miejską i metropolitalną, jak i dalekobieżną oraz busy przewoźników prywatnych. Dobiega końca ustalanie z Zarządem Transportu Metropolitalnego liczby linii autobusowych obsługujących poszczególne stanowiska peronowe ZTM na terenie CP. Pewne jest natomiast, że stanowiska linii dalekobieżnych i busów przewoźników prywatnych ulokowane będą na wydzielonych peronach od strony ul. Składowej.