Kiedy i jak wyrejestrować samochód? Kompletny poradnik

Kiedy i jak wyrejestrować samochód? Kompletny poradnik

Wyrejestrowanie pojazdu to jedna z tych formalności, której nikt by nie robił, gdyby nie kary finansowe. Ale uniknięcie potencjalnych mandatów to nie jedyna korzyść wynikająca z legalnego wyrejestrowania samochodu. Jeśli prawidłowo dokonasz wyrejestrowania pojazdu, czeka Cię nawet kilkaset złotych nagrody. W tym poradniku dowiesz się, jak przeprowadzić wyrejestrowanie auta, żebyś nie miał problemów i mógł otrzymać pieniądze, które Ci się należą. Zapraszamy!

W jakich sytuacjach konieczne jest wyrejestrowanie pojazdu?

Przepisy zakładają kilka sytuacji, w których należy wyrejestrować auto. W każdej z nich będziesz potrzebował nieco innych dokumentów. Są jednak 4 rzeczy niezbędne przy każdym wyrejestrowaniu pojazdu. Zaliczamy do nich dowód osobisty, dowód wniesienia opłaty bądź potwierdzenie przelewu z konta bankowego oraz upoważnienia od współwłaścicieli samochodu, jeśli znajdują się w dokumentacji. Do takiego zestawu będziesz musiał dołożyć dokumentację zależną od powodu wyrejestrowania pojazdu.

Pierwsza okoliczność to kradzież pojazdu. Potrzebny dodatkowo będzie dowód rejestracyjny oraz karta pojazdu, jeśli była wydana. Ponadto jako właściciel będziesz musiał złożyć pisemne oświadczenie o kradzieży Twojego samochodu. Konieczne będzie również pismo z policji, które potwierdzi kradzież lub postanowienie o umorzeniu śledztwa.

Kolejna sytuacja to sprzedaż samochodu za granicę. Tutaj również będziesz musiał spisać oświadczenie. Tym razem takie, w którym zadeklarujesz, że sprzedałeś pojazd za granicę. Urząd wymaga dodatkowo kopii dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie samochodu za granicą. Dołóż do tego dokument potwierdzający zbycie pojazdu np. umowa kupna-sprzedaży i gotowe. Z takim zestawem dokumentów możesz bezproblemowo wyrejestrować samochód sprzedany za granicę.

Trzecia okoliczność to kasacja samochodu za granicą. W tym przypadku sprawa jest dosyć prosta. Zabierz ze sobą tablice rejestracyjne, kartę pojazdu (jeśli była wydana) oraz dowód rejestracyjny. Niezbędny będzie również dokument, który stanowi potwierdzenie kasacji.

Przypadek numer 4 to przekazanie samochodu do stacji demontażu pojazdów. Tutaj czeka na Ciebie pewna pułapka, w którą łatwo wpaść. Nie każdy auto złom to stacja demontażu. Profesjonalna stacja to punkt, który ma odpowiednie pozwolenia na utylizację samochodów. Dzięki takiemu pozwoleniu stacja może Ci wydać zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu i pozostałe dokumenty, które są niezbędne do wyrejestrowania samochodu. Przeciętny złom nie wyda Ci takich dokumentów. Dlatego, zanim podejmiesz decyzję o zezłomowaniu – dokładnie sprawdź firmę zajmującą się utylizacją pojazdów. W przeciwnym wypadku będziesz miał spore problemy z formalnościami. Jeśli wybrałeś odpowiednią stację, to przy wyrejestrowaniu samochodu konieczne będą jeszcze tablice i dowód rejestracyjny oraz karta pojazdu (zakładając, że była wydana).

Piąta sytuacja to trwała utrata pojazdu. Klasycznie potrzebne będą dowód i tablice rejestracyjne oraz karta pojazdu, jeśli była wydana. Ponadto będziesz musiał zabrać ze sobą dokument potwierdzający trwałą utratę samochodu. Dodatkowo niezbędny będzie dowód wniesienia opłaty na rzecz gminy. Tak przygotowany możesz śmiało iść do urzędu, gdzie wyrejestrowanie samochodu będzie obejmowało jedynie podstawowe czynności.

Szósta możliwość pojawiła się stosunkowo niedawno, bo obowiązuje od 31 stycznia 2022 roku. Możesz czasowo wyrejestrować pojazd, którego naprawa zajmie od 3 do 12 miesięcy. To dosyć specyficzne wyrejestrowanie pojazdu, gdzie procedury są nieco bardziej skomplikowane, niż to było przy dotychczas omawianych sytuacjach. Więcej dowiesz się o niej na stronie https://ubezpieczamy-auto.pl/czasowe-wyrejestrowanie-pojazdu/. Sprawdź sam!

Jak wyrejestrować samochód? 5 kroków

1. Wypełniasz wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. Możesz to zrobić w wydziale komunikacji bądź w domu. Wzór wniosku bez problemu znajdziesz w internecie.

2. Przygotowujesz pozostałe dokumenty – zależne od powodu wyrejestrowania.

3. Jedziesz do wydziału komunikacji, w którym jest zarejestrowany pojazd. Składasz wniosek oraz dokument poświadczający dokonanie opłaty.

4. Czekasz na decyzję wydziału komunikacji. Otrzymasz ją w ciągu 30 dni. Czas oczekiwania może się przedłużyć do 60 dni, jeśli urząd potrzebuje więcej czasu na dokładne sprawdzenie dokumentacji i inne działania administracyjne.

5. Powiadamiasz ubezpieczalnię o wyrejestrowaniu auta i składasz wniosek o zwrot części składki OC za niewykorzystaną ochronę.

Gotowe!

Dlaczego warto zadbać o formalności i legalnie przeprowadzić wyrejestrowanie samochodu? Podsumowanie

Za dopełnienie formalności i legalne wyrejestrowanie samochodu otrzymasz szereg korzyści. Unikasz mandatu w wysokości od 200 do 1000 złotych. Unikasz składania wyjaśnień i problemów z urzędami. Masz „czystą” sytuację w dokumentacji. A jeśli skorzystasz z naszej instrukcji i po urzędowych formalnościach złożysz w ubezpieczalni wniosek o zwrot części składki OC, to otrzymasz pewien procent zapłaconej kwoty (zależy od pozostałego czasu ochrony).

Kiedy już masz dopełnione wszystkie formalności i planujesz zarejestrowanie pojazdu, na którego zakup czekałeś już od dawna – przejdź na stronę ubezpieczamy-auto.pl i porównaj oferty ubezpieczeń dla Twojego kolejnego samochodu. Poznaj kilkadziesiąt ofert i sprawdź sam, jak bardzo przepłacałeś w ostatnich latach za ubezpieczenie OC!

client-image
client-image
client-image
client-image

Podobne artykuły

Ulubiony Portal Gliwiczan

102,780FaniLubię
14,729ObserwującyObserwuj
1,138ObserwującyObserwuj

Inne artykuły