Bilety
XXIII Gliwicki Festiwal Bachowski
15 – 26 lipca 2022
W tym roku festiwal powraca szczęśliwie do swojego tradycyjnego, letniego terminu. Znowu będziemy mogli, jak kiedyś, wędrować lipcowymi wieczorami przez Gliwice wraz z Bachem i muzyką dawnych mistrzów, zbliżając się stopniowo do tak ważnej dla całego muzycznego świata daty, jaką co roku jest 28 lipca – rocznica śmierci lipskiego kantora. Nasza radość jest tym większa, że dzięki wsparciu Miasta Gliwice, Centrum Kultury Victoria oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego możemy zaprosić Państwa aż na siedem koncertów o bardzo zróżnicowanym obsadowo i repertuarowo programie. Charakter tegorocznej edycji najlepiej chyba oddają dwa słowa: premiery i odkrycia. Choć oczywiście obecne będą też wątki znane z poprzednich edycji, a od lat nurtujące zarówno słuchaczy jak i wykonawców, by wspomnieć tylko kwestię tego, na jakich instrumentach można i powinno się dziś grać muzykę dawną, a Jana Sebastiana w szczególności.
15 lipca (piątek), godz. 19.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, Gliwice, ul. Kościelna
„Bach: polonez ukryty”
Katarzyna Bienias – sopran
Anna Fijałkowska – mezzosopran
Adam Sławiński – tenor
Dawid Biwo – bas
Zespół Muzyki Dawnej LA TEMPESTA
Jakub Burzyński – dyrygent
w programie: J.S. Bach
Inauguracyjny koncert skupi się w sposób szczególny na odkrywaniu. Za sprawą niemal detektywistycznej pasji Jakuba Burzyńskiego, kontratenora i dyrygenta, przekonamy się, że idiom poloneza przenikał twórczość wszystkich kompozytorów XVIII wieku w stopniu znacznie większym, niż nam się to dzisiaj wydaje. Elementy stylu polskiego odnajdziemy więc także w licznych dziełach lub ich fragmentach nieoznaczonych „polacca” czy „polonoise”, w tym w kompozycjach wokalnych. U samego Bacha można doszukać się ponad setki arii, duetów czy chórów posiadających cechy poloneza. Z tego ogromu zespół La Tempesta wybrał dla nas niektóre z nich, by unaocznić to nieoczywiste a powszechne zjawisko.
17 lipca (niedziela), godz. 18.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Marcina Lutra, Gliwice-Łabędy, ul. Strzelców Bytomskich 18
„Autonomia instrumentów”
Łukasz Długosz – flet
Agata Kielar-Długosz – flet
Maciej Kułakowski – wiolonczela
Marcin Świątkiewicz – klawesyn
w programie: J.S. Bach, G.F. Handel, A. Vivaldi, G.Ph. Telemann
Wiek XVIII wprowadza brzemienną w skutki zmianę – uwolnienie muzyki spod dyktatu słowa. Zmiana ta doprowadziła do dynamicznego rozwoju muzyki instrumentalnej, która stała się samodzielnym nośnikiem treści symbolicznych i emocjonalnych. Jej pierwotną, kameralną odmianę reprezentują sonaty triowe rozpisane na dwa instrumenty solowe i basso continuo – ich gorliwymi propagatorami byli najwięksi kompozytorzy dojrzałego baroku: Georg Philipp Telemann, Johann Sebastian Bach czy Antonio Vivaldi. W Gliwicach zaprezentują ten rodzaj wybitni polscy instrumentaliści, reprezentujący zarówno historyczny, jak i współczesny nurt wykonawczy: Łukasz i Agata Długoszowie oraz Marcin Świątkiewicz. To wielce fascynujące, w jakimś stopniu eksperymentalne i zarazem odkrywcze połączenie, pozwoli spojrzeć na muzykę dawną z nieco innej, na pewno intrygującej perspektywy.
20 lipca (środa), godz. 19.00, Ruiny Teatru „Victoria”, Gliwice, Al. Przyjaźni 18
„Weneckie inspiracje”
Natalia Kawałek – mezzosopran
Stefan Plewniak – skrzypce, kierownictwo artystyczne
Zespół Muzyki Dawnej IL GIARDINO D’AMORE
w programie: G.F. Handel, B. Marcello, G. Torelli, A. Vivaldi
Trzeci festiwalowy wieczór przyniesie nam – pierwsze w Gliwicach – spotkanie z jednym z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, którego światowa kariera rozwija się niezwykle intensywnie. Dowodzą tego zarówno wypełniony kalendarz, entuzjastyczne recenzje i podziw słuchaczy, jak też imponująca lista prestiżowych sal, w których IL GIARDINO D’AMORE i jego szef, skrzypek Stefan Plewniak, są stałymi gośćmi. Bach a Italia, to temat wielce fascynujący. Trudno wyobrazić sobie jak wyglądałby bachowski styl instrumentalny bez Włochów na czele oczywiście z Antonio Vivaldim. O tym właśnie przekonamy się słuchając wybranych dzieł weneckich mistrzów, jakie stanowiły dla Bach bezpośrednią inspirację i które przełożył także na swój własny dźwiękowy język. Całość dopełni niezwykły wokalny kunszt Natalii Kawałek, ukazujący doskonale pełnię emocjonalnego bogactwa i wirtuozerii włoskich arii.
22 lipca (piątek), godz. 19.30, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Gliwice, ul. Daszyńskiego 2
Nadzwyczajny recital klawesynowy – Zuzana Růžičková in memoriam
Mahan Esfahani (Wielka Brytania) – klawesyn (wg M. Mietke 1710)
w programie: J.S. Bach – Wariacje Goldbergowskie
Każdy żywy kontakt z tak genialnym dziełem, jakim są bachowskie Wariacje Goldbergowskie, gwarantuje słuchaczom moc intensywnych artystycznych przeżyć i okazję do głębokiej refleksji, wykraczającej daleko poza świat dźwięków. Tym bardziej, jeśli tajemnicę tej muzyki zgłębia jeden z najbardziej utytułowanych i wszechstronnych współczesnych klawesynistów – Mahan Esfahani. Artysta jest ostatnim i ulubionym uczniem wspaniałej czeskiej klawesynistki Zuzany Růžičkovej, której 95. rocznica urodzin i 5. rocznica śmierci przypadają w tym roku. Dlatego też nasz gość zadedykował swój recital pamięci tej niezwykłej artystki, która wykształciła kilka generacji muzyków specjalizujących się w muzyce dawnej, m.in. Christophera Hogwooda, a także po raz pierwszy nagrała na płyty całego klawesynowego Bacha. Podczas koncertu będzie też pierwsza w Gliwicach okazja do posłuchania kopii znakomitego niemieckiego instrumentu Michaela Mietke z 1710 roku. Jan Sebastian bardzo cenił te klawesyny, grając samemu na nich i czerpiąc inspirację m.in. do stworzenia wspaniałej kadencji w V Koncercie brandenburskim.
23 lipca (sobota), godz. 19.00, Kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Toszek, ul. Zamkowa 1
„Młody barok”
Zespół Muzyki Dawnej AMOS ENSEMBLE
Daniel Oktawian Piotrowski – kontratenor
Szymon Strzelczyk – skrzypce barokowe
Magdalena Kasprzyk-Dobija – wiolonczela barokowa
Marta Pindór – klawesyn
w programie: J.S. Bach, Ch. Graupner, G.Ph. Telemann, G. F. Handel
Podczas tegorocznej edycji po raz pierwszy wychodzimy z koncertami poza Gliwice. Chcemy zaprosić słuchaczy do pięknego barokowego kościoła św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku. Tam właśnie zagości nasza festiwalowa estrada młodych. Wystąpi na niej wielce utalentowany i legitymujący się już imponującą liczbą prestiżowych konkursowych laurów gliwicki kontratenor Daniel Oktawian Piotrowski wraz z zespołem. W ich wykonaniu usłyszymy wokalne i instrumentalne dzieła niemieckiego baroku, reprezentujące dwa główne nurty epoki: sacrum i profanum. Artystycznym credo młodych wykonawców jest prezentowanie tej muzyki według panujących ówcześnie zasad, przy jednoczesnym zaimplementowaniu świeżego, współczesnego spojrzenia na jej materię.
24 lipca (niedziela), godz. 19.30, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Gliwice, ul. Daszyńskiego 2
„Barokowe premiery”
Anna Firlus – klawesyn
Krzysztof Firlus – viola da gamba
Izabela Kozak, Marzena Biwo – skrzypce barokowe
Natalia Reichert – altówka barokowa
Łukasz Macioszek – kontrabas barokowy
w programie: C.F. Abel, Ch. Schaffrath
Jednym z bardziej frapujących walorów dawnej muzyki jest to, że mimo upływu wieków ciągle pozwala nam ona odkrywać swoje nowe oblicze poprzez nieznane dotąd obszary repertuarowe. W przepastnych zasobach archiwów i bibliotek co rusz udaje się odnaleźć intrygujące dzieła, zarówno tych największych mistrzów, jak i twórców znanych dziś wyłącznie ze wzmianek w leksykonach. My także będziemy mogli uczestniczyć w takiej eksploracji wspólnie z wykonawcami szóstego koncertu. Anna i Krzysztof Firlusowie przedstawią gliwickiej publiczności program składający się wyłącznie z prawykonań. Dwa koncerty klawesynowe Schaffratha nie były nigdy wykonywane, zaś dwa koncerty gambowe Abla zabrzmią po raz pierwszy w Polsce. Obaj kompozytorzy, choć estetycznie reprezentują już epokę klasycyzmu, to związani są blisko zarówno z samym Bachem, jak i jego synami, a w biografii Christopha Schaffratha znaleźć można bardzo ciekawe wątki polskie.
26 lipca (wtorek), godz. 19.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Zbawiciela, Gliwice, ul. Jagiellońska 19A
„Jesu, meine Freude”
Ensemble Baroque Quintet (Czechy)
Pavla Radostová – sopran
Tereza Válková – sopran, kierownictwo artystyczne
Martin Ptáček – alt
Jakub Kubín – tenor
Jiří M. Procházka – bas
Jiřina Marešová – pozytyw
Dalibor Pimek – wiolonczela barokowa
w programie: J.S. Bach, D. Buxtehude, S. Capricornus, H. Schütz
Tytuł finałowego koncertu zaczerpnięty jest z największego i najbardziej złożonego bachowskiego motetu, zaś cały program stanowi muzyczną egzemplifikację barokowego rozumienia sensu i celu ziemskiej wędrówki człowieka. Większość kompozycji, które wykona dla nas Ensemble Baroque Quintet to właściwie muzyka żałobna lub pasyjna, co oczywiście w przypadku tej epoki nie oznacza, że bezgranicznie smutna i pozbawiona jakiejkolwiek nadziei. Skupia naszą uwagę na odwróceniu się od rzeczy doczesnych i zwróceniu ku duchowi Jezusa, który triumfuje nad wszelkim smutkiem. Wykonawcy sięgną też do wczesnobarokowych źródeł protestanckiej muzyki religijnej w postaci arcydzieł wielkich bachowskich poprzedników: Schűtza i Buxtehudego, z których zdobyczy Jan Sebastian tak obficie korzystał w swoich dziełach oratoryjno-kantatowych.
Dyrektor festiwalu: Piotr Oczkowski
Współpraca organizacyjna: Daniel Oktawian Piotrowski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura – Interwencje. Edycja 2022
Organizatorzy festiwalu:
Klub Inicjatyw Kulturalnych, Centrum Kultury Victoria, Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Parafia pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku, Parafia Ewangelicko-Augsburska w Gliwicach
Biuro festiwalowe:
COK „Perełka” – Gliwice, ul. Studzienna 6, tel. 32/ 231 55 36, www.facebook.com/GliwickiFestiwalBachowski
Czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-18.00
Bilety dostępne wkrótce!
Bilety na koncerty do nabycia za pośrednictwem portalu www.bilety24.pl oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej –Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32/ 231 38 55.
W dniu koncertu wejściówki dostępne wyłącznie przed koncertem