Z analizy zdarzeń drogowych odnotowanych od początku 2018 roku na terenie powiatu gliwickiego wynika, że najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków z udziałem pieszych lub rowerzystów jest nieustąpienie pierwszeństwa

Do największej ilości potrąceń pieszych dochodzi na przejściach dla pieszych. A część pieszych uczestników drogi nie wie, że przechodząc przez jezdnię po przejściu dla pieszych muszą zachować rozwagę gdyż ciąży na nich obowiązek upewnienia się, że nie spowoduje to zagrożenia.

W pierwszym półroczu 2018 roku na drogach gliwickiego powiatu policjanci 82 razy wzywani byli do kolizji lub wypadków z udziałem pieszych lub rowerzystów. Z przeprowadzonych analiz wynika, że na 58 zdarzeń z udziałem rowerzystów- 49 kolizji, 9 wypadków- w 29 przypadkach to kierujący rowerem był winny.

Najczęstszym powodem było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu

Odnośnie zdarzeń z udziałem pieszych, najczęściej dochodzi do nich w miejscu gdzie pieszy powinien bezpiecznie pokonać jezdnię tzn na oznakowanych przejściach dla pieszych. Aż 21 razy winnym potrącenia był kierujący pojazdem który nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu na oznakowanym przejściu dla pieszych. W 5 przypadkach do potrącenia pieszego przez samochód doszło w trakcie manewru cofania. Policyjna statystyka wykazuje również winę pieszych, w 18 zdarzeniach to pieszy był winny. W trakcie wchodzenia na jezdnię czynili to nieostrożnie wchodząc bezpośrednio przed jadący pojazd – 7 przypadków lub zza innego pojazdu lub przeszkody – 5 przypadków. Ogólna liczba zdarzeń z udziałem pieszych to 55 z czego 26 zostało zakwalifikowanych z racji odniesionych przez uczestników obrażeń jako wypadki.

Policja przypomina  (zgodnie z przepisami Ustawy Prawa o Ruchu Drogowego z dnia 20 czerwca 1997r. z późniejszymi zmianami):

Pieszy:

– poruszający się poza obszarem zabudowanym, jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników, chyba że porusza się po chodniku lub drodze przeznaczonej wyłącznie dla ruchu pieszych,

– przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych ( regułę stanowi     brak oznakowanego przejścia w odległości 100 m od miejsca w którym chce przekroczyć jezdnię oraz poruszanie się w strefie zamieszkania, gdzie pieszy ma   piewszeństwo i może poruszać się całą szerokością drogi),

– wchodząc na jezdnię również na przejściu dla pieszych obowiązany jest ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdowi- zabrania się wejścia na jezdnię bezpośrednio   przed jadący pojazd,

– wchodząc na jezdnię ma obowiązek upewnić się, że jest dostatecznie widoczny- zabrania się wejścia na jezdnię bezpośrednio zza przeszkody lub w miejcu o   ograniczonej widoczności

Kierujący rowerem:

– obowiązany jest korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów

– podczas jazdy musi trzymać conajmniej jedną rękę na kierownicy

– może poruszać się po chodniku lub drodze dla pieszych gdy:

– opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem

– ruch pojazdów na drodze jest dozwolny z prędkością większą niż 50 km/h, brak jest wydzielonej drogi dla rowerów, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry

– warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty(śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledż, gęsta mgła)

W powyższych przypadkach kierujący rowerem korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Kierujący pojazdem:

– zbliżając się do oznakowanego przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu

– skręcając w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdza

– przejeżdzając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, zachowanie takie wymagane jest również podczas jazdy po placu gdzie ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch odbywa się po tej samej powierzchni

Zabrania się kierującemu:

 wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszychi bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany(np. sygnalizacją świetlną),

– omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu

– jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych

 

Niestosowanie się do powyższych nakazów lub zakazów może skutkować nałożeniem grzywien w postaci mandatów karnych lub skierowaniem wniosku o ukaranie do Sądu. Ponadto może doprowadzić do groźnych zdarzeń w tym wypadków i kolizji.

 

źródło: KMP

46 KOMENTARZE

  1. ktoś wmówił pieszym i kolarzom że mają pierwszeństwo i to włazi lub wjeżdża na pasy przed pojazdem bo wie że ma “osiem żyć” a kierowcy nic nie wiedzą co się dzieje w okół nich bo ma smartphone i koniecznie musi odebrać telefon od psiapsiólki lub od ziomala że jest wyprzedaż ciuchów dla tępej dziuni i łysego patola

  2. Moze warto by bylo wrzucic apel do ludzi – towarzystow, ze przez pasy sie PRZECHODZI z rowerem a nie przejeżdża. Zjawisko nagminnie…

  3. Nie twierdzę, że kierowcy są święci, ale sam miałem sytuację gdzie rowerzysta pchał się między samochodami na skrzyżowaniu, a że ja skręcałem w prawo z lewego pasa do jazdy na wprost i w prawo (miałem kierunkowskaz włączony) to go prawie potrąciłem… I jeszcze pretensje miał do mnie -_-

  4. Taaa… Winny rowerzysta… Ja też. Kierowca wyjeżdżał z podporządkowanej, zajechał mi drogę. Ale oczywiście policja ukarała mnie za nie zachowanie należytej ostrożności i rozbicie się na słupie.

  5. Maria Matczak Ale czego nadal nie rozumiesz w owym prostym zdaniu, które nie jest ani tendencyjne, ani nie jest manipulacją?
    58 zdarzeń z udziałem rowerzystów, z czego 29 z winy rowerzystów. Pozostałe z winy kierowców samochodów LUB pieszych – NIE 29 z winy kierowcy samochodu.

  6. Pani Katarzyno uważam ze karta nie ma nic do tego.Jezdze duzo autem jak i rowerem.I powiedzmy szczerze ze debilne zachowania są i u kierowców i u rowerzystów.Dokładnie odwrotną sytuacje ktorą pani opisuje przezyłem jadąc rowerem
    Jadziesz prosto rowerem wyprzedza cie auto i nagle skręca w prawo iiiiiiii…… Pysk prawie rozwalony na boku auta.. Takze nie wrzucajmy wszystkich do jednego worka.Pozdrawiam.

  7. Skoro juz o tym mowa….
    To moze znajdzie sie tutaj ten pan co dzis ok.16.40 na pszczynskiej na pasach wjechał w mojego 3 letniego synka. Chciała bym sie z nim skontaktowac
    Ps .to nic strasznego

  8. Dlatego kiedyś rowerzysta miał zejść z roweru i przejść przez pasy nowe genialne prawo mówi że może przejechać co skutkuje naglymi wtargnieciami na jezdnię

  9. Patryk Zalewski to pewnie o tych rowerzystach co na Panewnickiej maja sciezke rowerowa a jada srodkiem ulicy, po czym na czerwonym jada przez pasy.

  10. Proszę o wyjaśnienie kwestii rolkarzy na ścieżce rowerowej. Sośnica doczekała się fantastycznej ścieżki do kujawskiej oraz na pszczyńską ale jest słabo przejezdna ze względu na rolkarzy, którzy nie raz stwarzają zagrożenie uważając że na ścieżce rowerowej mają pierwszeństwo jak na chodniku

  11. Tylko jak idziesz na nóżkach masz pierwszeństwo ‍♀️‍♂️.
    Przejeżdżając rowerem ‍♂️‍♀️ przejście dla pieszych łamiesz prawo.
    Chyba o to chodzi

  12. Andrzej Choinski
    I samochody też! A tak w ogóle to zlikwidować ulice! Niech będą same chodniki (zlikwiduje się je, gdy będzie dużo zderzeń pieszych)…

  13. Jeżeli najwięcej wypadków ma miejsce na przejściach, to trzeba zlikwidować przejścia!
    Takie proste i nikt jeszcze na to nie wpadł?

  14. To ciekawe. Od początku roku 82 zdarzenia z udziałem samochodów oraz pieszych i rowerzystów, w tym 58 z rowerzystami. Można pomyśleć, że w takim razie z pieszymi 24 razy, 21 z winy kierowcy. Nie. Z dalszej części artykułu dowiadujemy się, że zdarzeń z pieszymi było 55… potraficie Państwo to wyjaśnić mi jakoś?

  15. A napiszę 1001 raz: Wszystko przez to, że od najmłodszych lat wpajają nam, że na przejściu mamy pierwszeństwo i nic nam nie grozi.

  16. 82 zdarzenia. 29 z winy rowerzystów, 18 z winy pieszych. Bardzo prosta matematyka daje 35 zdarzeń z winy kierowców.
    Statystyka ta zawiera też kolizje / wypadki rowerzystów z pieszymi.
    Również polecam naukę czytania ze zrozumieniem.
    Można to również sobie przenieść na rzeczywistość poprzez obserwację liczby samochodów względem rowerów na gliwickich drogach.

  17. Ooo ostatnio mialsm sytuacje,jade autem a rowerzysta jedzie po prawej stronie,nagle przed autem bez zasygnalizowania skreca w lewo.No kuzwa powinna byc obowiazkowa karta rowerowa ,bo ludzie nie wiedza jak sie ns drodze zachowac

  18. A w norwegi kierowcy ladnie sie zatrzymuja gdy tylko widza pieszego ktory PODCHODZI do przejscia. Sam jestem kierowca i zawsze przepuszczam ludzi, oni musza dylac na piechote wiec ja moge chwile posiedziec wygodnie na dupie..

  19. Czyli w 29 przypadkach winny byl kierowca samochodu… sprawdzacie umiejetnosc czytania ze zrozumieniem faktow w manipulowanej inormacji tendencyjnie obwiniajacej rowerzystow…

  20. Ludzie wlaza na pasy nawet nie przyglądając się czy coś jedzie idzie prosto jak gdyby nigdy nic i nie jest tu mowa o mlodych osobach lecz o starszych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here